رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، درباره «توقف ساخت جاده در جنگل ابر شاهرود»، گفت: «جنگل ابر»، دارای طبیعت بکر و باارزشی است و مقدمات و مطالعات اولیه طرح حفاظتی از این جنگل تهیه شده است.

 

به گزارش سرویس وب گردی پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، معصومه ابتکار، شامگاه دوشنبه، در نشست خبری خود با خبرنگاران در استانداری سمنان، گفت: گزارش هشت ساله محیط زیست کشور در نخسین فرصتی که مدیران جدید در سازمان حفاظت محیط زیست به تثبیت برسند، ارائه می شود تا جبران کاری را که دیگران باید صورت می‌ دادند، کرده باشیم.
ابتکار با اشاره به اینکه این سازمان در قالب برنامه رئیس جمهور گزارش خود را در برنامه 100 روزه در دو بخش تهیه و ارائه کرده است، اظهار داشت: این گزارش در بخش های ساختاری و شرایط این سازمان و نیز وضع محیط زیست کشور تهیه و در شورای عالی حفاظت مجیط زیست به رئیس جمهوری ارائه کرده است.
وی گفت: در بخش ساختاری وضع نیروی انسانی، کمبود اعتبارات، بازنگری برخی از مصوبات بدون مطالعات کارشناسی، ضعف مدیریتی برخی از طرحها و سیاست ها و در زمینه وضعیت محیط زیست گزارش مفصلی ارائه شد.

 

فراخوان دریافت مشکلات زیست محیطی کشور
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از ارائه فراخوان دریافت مشکلات زیست محیطی کشور خبر داد و خواستار مشارکت بیشتر تشکل‌های مردم‌ نهاد در این زمینه شد.
ابتکار افزود: این فراخوان بر روی تارنمای سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است و همه دوستداران محیط زیست، فعالان و سمن‌های زیست محیطی و محققان و پژوهشگران می‌توانند دیدگاه‌های خود را درباره مشکلات مناطق مختلف ارائه دهند.
وی افزود: اطلاعات مربوط به مناطق مختلف باید دریافت و با هدف تنظیم گزارش‌ها به دیدگاه‌ های بخش‌های مختلف توجه شود.
شورای عالی حفاظت از محیط زیست احیاء شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تعطیلی شورای عالی حفاظت از محیط زیست در هفت سال قبل و انتقال آن به کمیسیون زیربنایی دولت گفت: احیای این شورا، از برنامه های 100 روزه ریاست جمهوری بود که هفته گذشته به ریاست دکتر روحانی تشکیل شد.
ابتکار همچنین با بیان اینکه 23 استان کشور در فصول مختلف، درگیر ریزگردها می‌ شوند، گفت: منشاء اصلی ریزگردها، کشور عراق است که البته اردن، سوریه و عربستان نیز در این زمینه دخیل اند.
وی افزود:‌ خشک شدن تالاب‌های مرزی و برخی مناطق داخلی نیز سبب شده است عوامل تشدید ریزگردها افزایش یابد.
ابتکار گفت: طرح‌های مختلفی در سطح بین‌المللی به منظور کنترل ریزگردها و کاهش آسیب‌های آن در دست اجرا است و کشور عراق نیز اقدامات اولیه در این زمینه را آغاز کرده است.
مشارکت مشاوران ایرانی برای کنترل ریزگردها و کاهش آسیب‌های آن با دولت عراق
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دولت عراق برای کنترل ریزگردها و کاهش آسیب‌های آن مطالعاتی را با همکاری‌ دانشگاه‌های این کشور در دست اجرا دارد که مشاوران ایرانی نیز در آن دخیل هستند.
وی همچنین معادن رها شده در مناطق مختلف کشور را یکی دیگر از منشاءهای تولید ریزگردها دانست و گفت: ریزگردها منشاء داخلی نیز دارد و به طور عمده، تالاب‌های خشک شده و مراتع بدون پوشش گیاهی و بیابان‌هایی که دستخوش تغییراتی شده‌اند در این امر مؤثر هستند.
ابتکار افزود: شماری از معادن در سراسر کشور، بهره‌ برداری و سپس به حال خود رها شده است و این امر آثار و عوارضی را برای شهرها و مردم همجوار آنها به سبب تولید ریزگردها در پی دارد.

 

نقش زسانه ها در روشن شدن مشکل در جنگل ابر
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، همچنین از توقف ساخت جاده در جنگل ابر شاهرود خبر داد و گفت: طرح حفاظت از این جنگل در دست مطالعه و تدوین است.
ابتکار افزود: جنگل ابر دارای طبیعت بکر و با ارزشی است و مقدمات و مطالعات اولیه طرح حفاظتی جنگل ابر در داخل استان سمنان تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *