رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه خاتم انبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی گفت: بهره‌گیری امکانات روز و تکنولوژی و فناوری‌های نوین رایانه‌ای و نرم‌افزاری يکي از راهکارهاي تبليغ است که ترویج دین را با سریع‌ترین و بهترین‌ شکل ممکن می‌سازد و البته حوزه‌های علمیه این روش را در کنار روش اول با موفقیت انجام داده و هم اکنون جایگاه ویژه‌ای نیز در این زمینه در شبکه‌های مجازی دنیا در ترویج فرهنگ ناب شیعه دارد.

  حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، حوزه‌های علمیه را خاستگاه نظام و انقلاب عنوان کرد و افزود: این سند افتخار حوزه‌های علمیه است که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هیچگاه ارتباط و تعامل سازنده خود با دولت اسلامی را قطع نکردند و همواره در مقاطع مختلف نظرات، ‌دیدگاه‌ها و نقطه نظرات سازنده خود را مبتنی بر آموزه‌های دینی در اختیار دولتمردان قرار داده‌اند تا مشکلات پیش روی آنان به سهولت حل شود.

وی با انتقاد از برخی رفتارهای تبلیغاتی در القای قطع تعاملات حوزه‌ها با دولت گفت: هیچ دولتی به خودش اجازه و جرأت نداده ارتباط خود را با مراجع اعزام تقلید و علما و حوزویان قطع کند و این ارتباط همواره صمیمانه برقرار بوده است، اما شاید شدت و ضعف این ارتباطات در برهه‌هایی و در برخی دولت‌ها متفاوت بوده است.

انصاری با اشاره به جایگاه رفیع حوزه‌ها در جامعه اسلامی و با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از این پایگاه اجتماعی گسترده تصریح کرد: علما و مراجع بزرگوار حوزه همواره کمر همت برای حل مشکلات مردم و نظام بسته‌اند و امور فرهنگی که اصلی‌ترین کار حوزه‌هاست نیز از ارائه راهکارها و دیدگا‌ه‌های خود دریغ نکرده‌اند، بنابراین هر دولتی به میزانی که خودش را به علما نزدیک کرده سود برده و به هر میزان که جدا شده به همان مقدار ضرر کرده و پایگاه اجتماعی خود را از دست داده است.

رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی ارتش در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به سفر حسن روحانی به قم و دیدار با مراجع اعزام گفت: رییس منتخب دولت یازدهم یک پرورش‌یافته حوزه‌های علمیه است و شاید امروز بتوانیم این را به عنوان یک افتخار بگویم که باز هم مردم به این نتیجه رسیدند که برای حل مشکلات اجرایی کشور به یک روحانی اعتماد کنند و قطعا آقای دکتر روحانی هم از این فرصت و نعمت الهی که خدمتگزاری مردم است مطابق با سیاست‌های نظام و منویات مقام معظم رهبری حداکثر استفاده را بکنند تا زمینه تعاملات بیشتر و محکم‌تر حوزه‌ها و دولتی از دهم فراهم شود؛ البته سفر ایشان به قم و دیدار با مراجع و بزرگان حوزه هم حاکی از همین مساله است که امیدواریم محقق شود.

وی با اشاره به نقش اساسی حوزه‌های علمیه در ترویج و اشاعه آموزه‌های اسلام گفت: بدیهی است پرچم‌دار اصلی و اصلی‌ترین نهاد مباحث دینی اعم از عرصه‌های تحقیق، بررسی و جستجو و بویژه در اشاعه و گسترش دین، ‌حوزه‌های علمیه هستند و این امر هم در تاریخ حوزه به خوبی نشان داده شده و امروز هم در تمام دنیا بویژه جهان تشیع مورد قبول واقع شده است.

انصاری یادآور شد: انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با حضور مردم در صحنه به وجود آمده و پیروز شد اما پرچم‌داری آن با حوزه‌های علمیه و امام خمینی(ره) بود که خود برخاسته و تربیت یافته دامن پاک علمای حوزوی بودند. امروز این انقلاب به پشتوانه حوزه‌های علمیه نگاه‌های فردی،‌ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دنیا را تغییر داده و مدل و رویکرد جدید برای اداره جهان با پرچم‌داری حوزه معرفی کرده است.

وی استفاده از روش‌های تبلیغ سنتی در کنار بهره‌گیری از فناوری‌های جدید و نوین در امر ترویج و اشاعه علوم دینی را مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به اهمیت حوزه هم در تاریخ و هم در عصر حاضر و جایگاه این نهاد مقدس در اشاعه دین دو راهکار مناسب و خوب داریم یکی از استفاده همان شیوه سنتی و دیرینه حوزه‌های علمیه در قالب منبر، سخنرانی و کتاب است که البته بسیار مهم و تاثیرگذار است و راه دوم بهره‌گیری امکانات روز و تکنولوژی و فناوری‌های نوین رایانه‌ای و نرم‌افزاری است که راه‌های تبلیغ و ترویج دین را با سریع‌ترین و بهترین‌ شکل ممکن می‌سازد که البته حوزه‌های علمیه این روش را در کنار روش اول با موفقیت انجام داده و هم اکنون جایگاه ویژه‌ای نیز در این زمینه در شبکه‌های مجازی دنیا در ترویج فرهنگ ناب شیعه دارد.

رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود مدل حکومت ولایی را بهترین الگو برای اداره جوامع انسانی توصیف کرد و اظهار داشت: امروز جامعه بشری و به خصوص جهان تشیع نگاه خاص و ویژه به موضع‌گیری‌ها و برخوردهای حوزه در قبال مسائل مختلف داشته و میزان ورود، نوع ورود، ‌عکس‌العمل‌های و دیدگاه‌های حوزه را آخرین حجت تمام‌کننده و فصل‌الخطاب برای خود می‌دانند به خصوص که ما یک مدل بسیار روشن و موفق از اداره جامعه توسط دین و متخصصان دینی را به دنیای امروز ارائه داده‌ایم که پرافتخارترین مدل موفق و الگو محسوب شده و آن هم، ‌همین نظام ولایی است.

این کارشناس علوم حوزوی با اشاره به انقلاب‌ها و خیزش‌های ملت‌های منطقه و جهان اسلام گفت: در خیلی از کشورها انقلاب‌هایی رخ می‌دهد، مردم حرکت می‌کنند و می‌خواهند مطالباتشان را مطرح کنند ولی چون نظام آنها و جهت‌گیری‌های‌شان و اداره انقلابشان از یک مدل مثل مدل ولایی ما محروم است در همان قدم‌های اول شکست می‌خورند یا اگر پیروزی نسبی هم به دست آورند در ادامه مسیر شکست می‌خورند.

وی ادامه داد: مدل ولایی ارائه شده از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی یک مدل سلسله مراتب مقدس و نورانی الهی است، چراکه ما معتقدیم تنها کارشناسان دین می‌توانند جامعه و مردم را به خداوند وصل کنند، ‌درزمان پیامبر اکرم(ص) این ماموریت و مسئولیت برعهده وجود نازنین ایشان بود بعد از ایشان با امام معصوم و به اعتقاد ما در زمان غیبت، این مسئولیت برعهده فقیه جامعه‌الشرایطی است که به تعبیر ما ولایت فقیه است که متخصص دین بوده و حاکمیت خداوند را اعمال می‌کند؛ بنابراین حوزه‌های علمیه به عنوان پرچم‌داران دین و تعالیم آسمانی و الهی می‌توانند در ارائه و اشاعه مدل بسیار موفق و پیشرفته موثر باشند.

انصاری همچنین، بیداری اسلامی را حرکتی مقدس و زیبا توصیف کرد و افزود: بیداری اسلامی که در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و اقصی نقاط جهان با آن مواجهیم نشأت گرفته از اندیشه‌های بلند و والای بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی و خلف صالح ایشان حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی که به عنوان یک درد دین در کشورهای مسلمان و حتی برخی کشورهای غیرمسلمان که مردم آزاده و آزاداندیش دارند مطرح و در قالب خیزش‌های اسلامی به ثمر رسیده است.

رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به علل خدشه‌دارشدن و انحراف مسیر انقلاب‌های کشورهای اسلامی تصریح کرد: در کشورهایی مثل تونس، الجزایر، لیبی، مصر و بحرین شاهد این خیزش‌ها و بیداری اسلامی هستیم که از مساجد شروع شده،‌ با شعارهای دینی و اسلامی آغاز و در برخی کشورها با پشتیبانی رهبران و علمای دینی حرکت کرده است اما به دو دلیل اگر دقت نشود ادامه مسیر ممکن است با خدشه‌ و یا انحراف مواجه شود.

وی با تشریح دلایل ایجاد مشکلاتی در انقلاب‌های منطقه اظهار کرد: یکی از این دلایل شدت دشمنی دنیای استکبار با این حرکت‌هاست، چراکه آنها منافع خود را با این بیداری‌ها از دست رفته تلقی می‌کنند و نهایت توان و تلاش خود را برای توقف و سلطه بر این انقلاب‌ها به کار می‌گیرند.

انصاری دلیل دوم انحراف در پیروزی‌های خیزش‌های بیداری اسلامی را فقدان محور و رهبری برای ملت‌ها عنوان کرد و افزود: دیگر دلیل این موضوع نداشتن محور، ‌تمام‌کننده و رهبری است که بتواند این مسیر را با درایت،‌ هوشمندی و تدبیر ادامه داده و به سرانجام برساند. در انقلاب اسلامی ایران محور اصلی حضرت امام (ره) بودند و پس از آن نیز پرچم را به حضرت آقا دادند و امروز ایشان محور و قطب این حرکت و انقلاب شکوهمند است ولی ملت‌های قیام‌کننده در جریان بیداری اسلامی از این نعمت محرومند و به همین دلیل مانند انقلاب مصر به پیروزی نسبی دست می‌یابند ولی به دلیل عدم رهبری موفق جامعه با توطئه و نقشه استکبار شکست می‌خورند.

رییس اداره عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در ادامه، اسلام را نفی‌کننده هرگونه خشونت و تروریسم دانست و با اشاره به عملکرد ضدانسانی و اسلامی گروه‌های تفکیری در سراسر دنیا گفت: ما عاقبت هر کار غیراخلاقی، ‌غیراصولی و غیرالهی را نابودی و نیستی می‌دانیم و این وعده الهی و بشارت خداوند متعال است که وارثان زمین مستضعفان و صالحانند زیرا هر حرکتی برخلاف یک نظام دینی،‌ ارزشی و انسانی پایه‌گذاری شود شاید چندصباحی یا چندسالی دوام یابد ولی عاقبت آن تباهی است.

وی تصریح کرد: اسلام دین مهربانی وعطوفت و برادری و پیامبرگرامی اسلام (ص) منادی وحدت‌، همدلی و مهربانی است، لذا اسلام با تروریسم در هر شکل و ابعادی مخالف است و آنرا توسط هر شخص و جریانی و با هر هدفی محکوم می‌کند.

انصاری با اشاره به اینکه “جمهوری اسلامی ایران در طول 35 سال گذشته همواره به عنوان بهترین مدل از حکومت اسلامی، ‌بیشترین لطمه را از تروریست‌ها خورده است”، اظهار کرد: تنها در یکروز در سال 60 رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و در روز دیگری بیش از 70 تن از مسئولان نظام و یاران انقلاب توسط تروریست‌ها شهید شدند، بسیاری از شخصیت‌ها انقلاب و مردم ما نیز در ترور فیزیکی و هم ترور شخصیتی از تروریست‌ها در دنیا لطمه خورده‌اند و لذا موضع همیشگی ما مخالفت جدی با تروریست بوده و هست.

رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: گروه‌های سلفی و تکفیری زاییده تفکرات استکباری هستند نظام استکباری و صهیونیست‌ها این‌ها را به وجودآورده‌اندتایک چهره خشن و غیر واقعی ازدین را به دنیا نشان دهند لذا امروزمی‌بینیم هرجایی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواهند فتنه و آشوبی درست کنند این گروه‌ها را جلو می‌اندازند ولی ما یقین داریم پایان ظلم، ‌تباهی است و نابودی است و عاقبت این گروه‌ها نیز چیزی جز شکست نخواهد بود.

وی با انتقاد از تبلیغات مسموم غرب در ضدیت با اسلام و القای این تفکر که اسلام با کسب علم و بهره‌گیری از آن مخالفت است، گفت: امروز چه دنیا جدید بخواهد و چه نخواهد مجبور است به این واقعیت اقرار کند ممتازینی از علمای علم جدید که نظرات آنها امروز در دانشگاه‌ها و مراکز علمی همان مدعیان تدریس می‌شود، علمای اسلامی‌اند. ابن‌سینا،‌ ابوریحان بیرونی، رازی، شیخ طوسی و از این دست علمای بزرگی که در تاریخ اسلام به عنوان طلایه‌داران و پرچمداران دین و علم امروز مطرح‌اند همگی تربیت‌یافتگان دین و آموزه‌های مکتب اسلام هستند.

انصاری ادامه داد: بزرگان دین ما هم از شخص نبی‌اکرم اسلام(ص) تا ائمه اطهار(ع) و علمای بزرگ دینی همیشه از علم تعریف و حمایت کرده‌اند. در نتیجه در قرآن و روایات اسلامی سفارش و تاکید بسیاری در اهمیت جایگاه علم و علم‌آموزی داریم و البته قرآن کریم خود سرچشمه فیوضات و علم الهی است.

رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) انقلاب اسلامی در جامعه امروز ایران را یک مدل از همان حکومت دینی توصیف کرد که جایگاه علم در رأس امور آن قرار دارد و در ادامه اظهار کرد: امروز انقلاب اسلامی در همه زمینه‌های علمی در مقایسه با قبل از انقلاب صدها بلکه هزاران برابر پیشرفت کرده‌ است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به برکت اسلام،‌ امروز با وجود این همه تحریم، تهدید و فشار در تمام عرصه‌های علمی و فناوری پیشرفت‌های جهشی و بسیار بزرگی داشته است به عنوان مثال ایران فضاپیما با موجود زنده به فضا فرستاده و بازگردانه‌ است و دلیل عمده بهانه‌جویی‌های غرب در مساله صلح‌آمیز هسته‌یی ایران نیز همین پیشرفت‌های ‌بی‌نظیر و روزافزون علمی ماست.

رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ارتش تدابیر و منویات رهبر معظم انقلاب را ضامن رشد، ارتقا، اقتدار و ایجاد انگیزه در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خواند و تاکید کرد: افتخار ما در نیروهای مسلح این است که مقام معظم رهبری هم رهبر و ولی امرمان و هم فرمانده ما هستند و نیروهای مسلح مثل ملت ایران بلکه به عنوان سرباز، خود را تابع این سلسله نورانی ولایت می‌دانند.

وی افزود: همه ما سرباز ولایت هستیم و خوشبختانه به جرأت می‌توانیم بگویم امروز نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی و وزارت دفاع خود را سرباز گوش به فرمان ولی امر و فرمانده گرانقدر خود حضرت امام خامنه‌ای مدظله العالی دانست و این ارادت قلبی و عمیق با ولایت در ارتش جمهوری اسلامی کاملا مشهود و ملموس است.

انصاری تصریح کرد: قطعا یکی از بزرگترین خدمت‌هایی که امام راحل (ره) به این کشور و انقلاب کردند، این بود که یک پیوند سازمان‌یافته و قلبی محکمی را بین نیروهای مسلح و حوزه‌های علمیه بوجود آوردند که تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در نیروهای مسلح یکی از برکات این پیوند مبارک بود.

رییس اداره عقیدتی سیاسی قرارگاه پدافند هوایی ارتش در پایان گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اصلی‌ترین وظیفه روحانیون در سازمان عقیدتی و سیاسی تبین تدابیر و رهنمودات و نظرات والای مقام عظمای ولایت در همه زمینه‌ها اعم از عمومی و نظامی عنوان کرد و گفت: تبیین و گسترش منویات و رهنمودهای ارزشمند معظم‌له به عنوان فرمانده کل قوا و ولی امر ما در ارتش جمهوری اسلامی و سازمان عقیدتی و سیاسی مهمترین کار و در واقع یک اصل محسوب می‌شود و امروز در نیروهای مسلح بویژه ارتش همه گوش‌ها به طرف فرمان مقام معظم رهبری است تا همان تدبیری که ایشان دارند، همان اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *