هراز نیوز :مجید نیکجو – چند روز گذشته ندای گرانی نان هم نقل محافل کوچه و بازار شد و همه جمله قرار است نان گران شود را زمزمه می کردند تا اینکه یک روز صبح و بعد از آن زمزمه ها و بدون اطلاع رسانی از سوی دستگاه های اجرایی نان گران شد. مردم طوری از نانوایی بر می گشتند که انکار جنگ شده و نان هم قرار است کمیاب بشود. عده ای هم که از روی سادگی نفت در تنور شایعات ریختند عنوان داشته اند که هر چه می توانید نان ذخیره کنید چون ممکن است 1000 تومان شود.این عکس العمل از سوی مردم یک رفتار طبیعی است زیرا وقتی دستگا ههای اجرایی از چگونگی افزایش قیمت نان خبر درستی به ملت نمی دهند این شایعات هم در بازار رایج می شود.از سویی دیگر برخی از مسئولان مربوطه اعلام کردند که این حرکت نانوایان خود سرانه بوده است که در پاسخ به این توجیه آنان می توان گفت: عدم هماهنگی دستگاه های ناظر با صنف خبازان در این موضوع عذری بدتر از گناه بوده که آتش آن، تر و خشک را با هم سوزانده است چه بسا نانوایان زحمتکشی که نه تنها حرص و طمع نداشته اند بلکه جور نانوایانی که بی دلیل قیمت نان را افزایش داده اند را کشیده و نان بیشتری پخت کرده اند.البته افزایش قیمت نان ناشی از افزایش قیمت آرد است که ثابت ماندن قیمت نان حدود دو ماه گذشته گلایه نانوایان را نیز در آورده بود.

 

نان

 

مروری بر هدفمندی

 

افزایش قیمت نان آن هم در آستانه اجرای فاز دوم قانونی که به هدفمندی یارانه‌ها موسوم است، امری چندان دور از ذهن نبود، چرا که دولت مدت ها است تصمیم گرفته که ساز اجرای فاز دوم این قانون را کوک کند و دست به افزایش قیمت‌هایی بزند که به گفته خودش، طبیعی به نظر می‌رسد.در واقع، سومین مرحله افزایش قیمت نان بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، پس از آن بر سر زبان‌ها افتاد که دولت در گام اول، در هفته‌های ابتدایی دومین ماه امسال، نرخ خرید تضمینی گندم را بالا برد و این وعده را به کشاورزان داد که گندم با کیفیت آنها را با قیمتی بالاتر از سال گذشته خریداری می‌کند.سوم اردیبهشت ماه سال جاری بود که نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور تصمیم گرفتند که قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را 395 تومان و هر کیلوگرم گندم دوروم را 415 تومان از کشاورزان تعیین شود، این جا بود که زمزمه افزایش قیمت آرد به کارخانجات نیز بر سر زبانها افتاد، موضوعی که در روزهای ابتدایی پس از ابلاغ این مصوبه، از سوی عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب شد.او در گفتگویی اعلام کرده بود که قیمت آرد تا زمانی که از ذخایر موجود گندم در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد، افزایش نخواهد یافت، اما همین زمزمه کافی بود تا بهانه‌ای به دست کارخانجات آرد داده شود که دیگر آرد را به قیمت سابق به فروش نرسانند.البته در همان شرایط مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند که قیمت آرد نباید تا زمان تصویب از سوی کارگروهی که در استان ها تدارک دیده شده و مسئولیت آن با استانداران است، افزایش داشته باشد. بر همین اساس نظارت‌ها آغاز شد و این نانوایی‌ها بودند که باید همچنان آرد را با قیمت سابق از کارخانجات تحویل بگیرند و تغییری در قیمت نان نداشته باشند.بررسی‌ها حکایت از آن دارد؛ آرد که از سوی بسیاری از نانوایان با نرخ آزاد خریداری می‌شود، باید با قیمتی که کارخانجات آرد تعیین می‌کنندخریداری شود؛ در حالی که دولت می‌گوید که تا اطلاع ثانوی، قرار نیست که افزایش قیمتی در آرد داشته باشیم.این موضوع همان بیماری تنطیم بازار و اقتصاد کشور است. این موضوع فقط مختص نانوایان نیست و در ماه گذشته این بلا گریبانگیر قیمت شیر و صنایع لبنی نیز شد. از سویی نانوا با افزایش دستمزد کارگران و از سویی دیگر با فشار دولت مبنی بر ثابت نگه داشتن قیمت نان مواجه است. حال اگر هم آرد با قیمت سابق به نانواها داده می شد نیز در ابهام قرار می گیرد زیرا باز هم اطلاع رسانی صورت نگرفته است تا اینکه دست برخی از سود جویان باز شده است .هرچند هنوز هم این پرسش در جای خود باقی است که آیا همه نانواها در زمان تثبیت قیمت طی یک ماه اخیر آرد را با قیمت قبلی خربداری می کردند؟

 

روایتی دیگر

 

ساعت 20 است مرد خانه تازه از سر کار برگشته و در صف نانوایی دوره اول هدفمندی ایستاده است. او خوشحال از اینکه صف طولانی نیست و در آن موقع هم می تواند نان گرم به خانه ببرد.تصور او از نان آن چیزی است که قول داده شده است یعنی نان با کیفیت. اما آن روز ها می گذرد از نظارت در کیفیت نان فقط وزن چانه می ماند و بهداشت محیط .خریدار کم کم از نانی که می خرد راضی نیست و مجبور است از نانوایی دیگری که کارگران ماهر و بهتری را استخدام کرده نان بخرد.نانوایی جدید صف طولانی دارد. مردم از کیفیت نان تعریف می کنند اما نانوا می نالد.او می گوید برای کیفیت نان یک و نیم برابر بیشتر به کارگران خود دستمزد می دهم و مجبورم برای خرید آرد با کیفیت زمان بیشتری بگذارم.برای اینکه نان کیفی به دست مردم بدهیم، مجبوریم که آرد با کیفیت هم خریداری کنیم، برخی از همکاران ما نیز البته اگرچه بخشی از آرد مورد نیاز خود را از دولت تحویل می‌گیرند، اما برای بالا بردن سطح کیفی آن مجبورند که آرد را با آرد کیفی‌تر، مخلوط کنند تا نان مطلوبی هم به دست مردم بدهند.او می‌گوید: بعد از افزایش قیمتی که سال گذشته در نان داشتیم، مردم در خریدهای خود دقت بیشتری می‌کنند و حتی گاهی اوقات بر میزان چانه‌ای که شاطر از خمیر برمی‌دارد نیز نظارت دارند و بحث می‌کنند که چرا کوچک شده است.

 

 

 

دو شب قبل از گرانی نان

 

پسرک پای تنور نان در هوای شرجی شمال هم نان را در می آورد و هم پول از مشتری می گرفت.حسابش دقیق بود تافتون را همان 200 تومان می گرفت.مردی که تازه وارد صف شد بحث را باز کرد! آقا تافتون می خواهد 350 تومان بشه حقیقت دارد؟پسرک با تی شرتی که از عرق کردن خیس شده بود فقط شانه ای تکان داد و گفت:گران میشه مبلغش رو نمی دونم.همان سوال کافی بود تا میزگرد اقتصادی در صف نانوایی با حضور خانم ها و آقایان تشکیل شود.تصور کنید که یک سوال کوچک چقدر در میان مردم واکنش‌های متعددی به همراه دارد. حال دیگر نظاره‌گر گفت و گوی مردم در مورد قیمت نان شده‌ام تا اینکه نوبت من می‌شود و نان را تحویل می‌گیرم. فردا صبح ورزش خود را با نانی که شب گذشته خریده بودم شروع کردم چون نان با آرد آزاد هم مثل قبل از هدفمندی یارانه ها مانند لاستیک سخت شد و دستانم زحمت تکه شدن آن را کشید.

تنور گرم شد؛نان گران

 

معاونت برنامه ریزی استانداری مازندران روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد: کمیته نرخ گذاری نان استان بر اساس افزایش قیمت آرد و تقاضای واحدهای نانوایی، قیمت نان را افزایش داده و متصدیان خبازی ها از روز شنبه هفته آینده باید با قیمت جدید نان به مشتریان خود عرضه کنند.کمیته نرخ گذاری نان مازندران قیمت جدید لواش 150، بربری 350، تافتون 300و سنگگ را 500 تومان اعلام کرد.هرچند در شهرهای استان مازندران ابلاغ قیمت ها برای روز یکشنبه عملی شد.

 

اعلام گرانی در وقت اضافه

 

هنوز ابلاغی گرانی نان اعلام نشده بود که برخی از نانوایی ها نان را گران کرده اند. عباسعلی زمانی رئیس اداره بازرگانی شهرستان آمل درباره این اتفاق اظهار داشت: اعلام نرخ‌های جدید نان در عصر پنج‌شنبه موجب اقدام خودسرانه برخی نانوایان شده بود.وی با اشاره به اینکه برخی شهرها از روز جمعه تغییرات نرخ نان را اعمال کردند، یادآور شد: فرمانداری آمل تصمیم گرفت از روز شنبه 20 خرداد تغییرات نرخ نان را اعمال کند.زمانی با تاکید بر اینکه از امروز هیچ مشکلی در پخت نان در سطح شهرستان آمل وجود ندارد، گفت: به دلیل افزایش قیمت آرد برخی نانوایان عصر پنج‌شنبه و روز جمعه در انتظار اعلام قیمت‌ها بودند.رئیس اداره بازرگانی شهرستان آمل با اشاره به اینکه تنها تعدادی واحد خبازی روز جمعه دست از پخت کشیده بودند، اذعان داشت: این مشکل نیز با ابلاغ نرخ جدید نان از امروز برطرف شده است.

 

بوی بنزین ، بوی نان ، بوی کاغذ رنگی

 

علی رغم اینکه رسانه ها طی دو روز گذشته جور عدم اطلاع رسانی دولت را درباره قیمت نان کشیده اند اما غول هدفمندی یارانه ها ماشین خود را با بنزین حرکت می دهد. آیا این بویی که به مشام ما می رسد قیمت حمل و نقل آرد را افزایش می دهد؟ آیا آرد دوباره گران می شود؟ و آیا گرانی نان در هدفمندی دو فاز پیدا می کند.مردم اگر بدانند بهتر است چون کسی نان بی کیفیتی که بیشتر نانوایان می پزند را احتکار نمی کند.مردم کمتر نان می خرند و بیشتر به نان نگاه می کنند. مردم کاغذ های رنگی خود را به نانوا می دهند اما به حاشیه های خمیرشده و سوخته نان حساسند./حرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *