گفتگویی خواندنی با مهندس حسن صائمی

این روزها زمان امتحان خطیری است برای آنها که دایه دار اطاعت از رهبری بوده و در لبیک به فرمان ایشان مبنی بر حمایت از نسل جوان، باید میزان ولایت پذیری شان آزموده شود. البته باید خاطر نشان کرد که رهبری مخالف تجربه گرایی نبوده و در واقعیت نیز نباید تجربیات افراد پخته نادیده گرفته شود. ولی اگر قرار است مجلسی کارآمد، سرزنده، تحول گرا، موثر و پایه گذار مهم ترین قوانین در آغاز دهه پنجم انقلاب داشته باشیم، لازم و ملزوم هم است که نگاه جدی به جوانان مومن انقلابی داشته باشیم.
مجلس بنا بر فرمایشات امامین انقلاب، نیازمند نمایندگانی است که اول شرط تقوا و اخلاص را داشته باشند. شجاع ترین، مؤمن ترین و انقلابی ترین، داشتن مرزبندی شفاف با دشمن؛ و به تعبیری دیگر متدین، کارآمد، شجاع و دلسوز مردم باشد. نماینده ملت باید نماینده مردم نه نماینده دولت باشد. نماینده باید وجدان کاری داشته باشد، اولویت های نظام و انقلاب را بفهمد، به قدرت و ثروت متوسل نشود، طرفدار ضعفا و حقوق محرومین باشد.
پایان امسال و در اسفند زمان امتحان بزرگ برای ملت شجاع ایران است، تا با انتخاب های شایسته خود، مشکلات سال های گذشته را پشت سر گذاشته و مقدمات ظهور یک دولت جوان را در ۱۴۰۰ مهیا سازند.

فرصتی دست داد تا با کاندیدای مجلس شورای اسلامی شهرستان آمل مهندس حسن صائمی که در چند زمینه مختلف کار اجرایی کرده باشد انهم در حوزه مدیریت شهری در یک کلانشهر مصاحبه ای داشته باشیم که متن کامل آن بدین شرح می باشد.
1-ضمن سپاسگزاری از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا خود را معرفی و از سوابق بگویید.
حسن صائمی هستم
دارای مدرک
*کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران
*کارشناسی ارشد پژوهشی علوم اجتماعی
*کارشناسی مهندسی کشاورزی _ زراعت و اصلاح نباتات
*ناظر پروژه های مطالعاتی معاونت فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری کرج

مقاله ها:
*نقش بانوان در حوزه مدیریت شهری و مشارکت اجتماعی
*عوامل موثر بر طلاق
*مساجد بعنوان پایگاه اجتماعی
*تفکیک زباله از مبدا و کاهش تولید زباله
*برسی اثر پودر اهک بربتن ژئو پلیمری حاوی الیاف پلی پروپلین
سوابق شغلی:
*معاون برنامه ریزی و پژوهش سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کرج
*معاون فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اندیشه ۹۳-۹۴
*مدیر امور مالی شورای اسلامی شهرستان کرج
*مدیر سلامت معاونت فرهنگی اجتماعی ورزشی کرج ۹۲-۸۷
*نماینده شهردار در معاونت خدمات شهری و عمران مناطق ۱ و ۳ در سال ۸۲-۸۶
*کارشناس شهرداری در کارگروه آسیب شناسی، کاهش و پیشگری از جرائم دادگستری استان البرز
*عضو کمیته انضباطی شهرداری اندیشه ۹۳ – ۹۴
*عضو هیئت مدیره سازمان اتوبوسرانی شهردا ی اندیشه
*دبیر همایش های مختلف علمی آموزشی و شهروندی شهرداری کرج ۸۷-۹۲
2-انگیزه حضورتان در میدان رقابتهای انتخاباتی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بگویید.
درچند سال اخیراز اینجانب دعوت شد جهت مسئولیت مختلف اجرائی درسطح شهرستان واستان که درکنارمردم باشم ولی بخاطر تعهداتی که درحوزه مسئولیتی داشتم این امر میسر نبود وبا مشورت وخرد جمعی تصمیم گرفتیم درانتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شرکت کنیم
مجلس در حوزه کلان کشور ومنطقه ای با رویکرد های قانون گذاری ونظارت می تواند درتصمیم سازی کشور تاثیر بسزائی داشته باشد وبرای رسیدن به این هدف مهم از پتانسیل وظرفیت متخصصین ونخبگان این شهرستان درحدکشوری فعالیت دارند استفاده شود ودرهمه کشورهای پیشرفته دنیا جهت رسیدن به توسعه پایدار ازیک اتاق فکر توانمند بهره می گیرند به منظور توسعه همه جانبه کشور عزیزمان برنامه ای داریم بنام فراخوان نخبگان که درآن از متخصصان ونخبگان درقالب کارگروههای مختلف استفاده خواهیم کرد .

3- در تقابل دو امر کاهش تورم و افزایش اشتغال، اولویت با کدام است و چگونه می توان به شرایطی بهینه برای کاهش فشار تورم و بیکاری بر مردم رسید؟
در ابتدا ذکر این نکته بسیار مهم لازم است که:آمل به عنوان صنعتی ترین شهر استان و شاید صنعتی ترین شهر نوار شمالی کشور استعداد و توانایی خود را در زمینه اشتغال پیش از این به اثبات رسانده است و نخستین طرح استفاده از ایده های صاحبین صنایع شاخص شهرستان در جهت توسعه صنایع ،اشتغال زایی و رفع عضلات به ویژه بروکراسی اداری کنونی است که مطمئناً بسیار کار کشته خواهد بود.
از وظایف نماینده پارلمان به عنوان وکیل مردم رفع معضلات و پیگیری تسریع فرصت های سرمایه گزاری صنایع بزرگ و متوسط است البته صنایعی که با ویژگی های کشور به علت مصرف زیاد آب در این صنعت ، به معضلی حل نشدنی تبدیل شده است.
طرح دیگر حمایت از فرصت های اشتغال صنایع سنتی از قبیل کشاورزی و دامداری است استفاده از دانش نوین و شرکت های دانش بنیان در این زمینه می تواند بسیار، مثمر ثمر بوده و به افزایش بهره وری این صنایع کمک نماید برای مثال دام هایی که با تغییرات ژنتیک شیر و گوشت به مراتب بیشتری از دام های سنتی تولید می کنند ویا احداث صنایع تبدیلی و پایئن دستی کشاورزی ،دامپروری و باغداری که می تواند بهره وری این صنایع را به ویژه با کاهش بسیار زیاد ضایعات از طریق استفاده از ضایعات قابل بهره برداری در صنایع تبدیلی فراهم آورد.
4- برای رفع مشکلات پسماند در مازندران در شهرستان آمل چه پیشنهادهای دارید ؟
متأسفانه شکل تمامی شهر های نوار شمالی کشور در زمینهٔ چگونگی برخورد با زباله همچنان به عنوان گره ناگشاده ای باقی مانده است و تقریباً حرکت مثبتی در هیچ منطقه ای انجام نشده است.
در هر حال اشتباه عجیب در جانمایی محل احداث سد به گونه ای که مخزن سد کاملاً در معرض آلودگی توسط شیرآبه قرار می گیرد را می توان گناه نا بخشودنی طراحان و مسئولین ذیربط دانست که متأسفانه موضوع را پیچیده تر نموده است. راهی که در این زمینه پیشنهاد می شود تعیین جایگاهی جدید به عنوان محل انباشت زباله و استفاده از تکنولوژی های نوین است که هر چند به ارزانی روش دفن زباله نیست ولی پنهان کردن ظاهری زباله ها در کوتاه مدت چاره کار می تواند باشد ولی همانطور که سالهاست مشخص شده است ریختن خاک روی چنین مشکل عمده ای به هیچ وجه درمیان مدت و بلند مدت نتیجه بخش نخواهد بود.
پیشنهاد استفاده همزمان از روش های مناسبی است که در بسیاری از مناطق و کشور های پیشرفته و حتی در حال توسعه آزمون خود را با موفقیت پس داده اند از قبیل طرح جامع تفکیک زباله از مبدأ ، کارخانه بازیافت زباله،کارخانه تولید کمپوست از زباله و همچنین کارخانه زباله سوز است که علیرغم ظاهر پر هزینه ،بهره وری این صنایع در کنار هم بسیار بالاست و همچنین کم هزینه تر خواهد بود.ضمناً در صورت تحقق این پیشنهادات آمل می تواند به عنوان قطب صنایع پایین دستی در این زمینه با پذیرش طلای کثیف ضمن بهره مندی از فرآورده های این صنایع درآمدزایی کلانی از انجام این خدمت به شهرهای اطراف داشته باشد که مطمئناً درصورت اجرای دقیق و مناسب طرحی کامل در کوتاه مدت علاوه بر جبران هزینه های مصروفه در احداث این صنایع،درآمد پایداری مناسبی نیز خواهد شد.
شیرآبه های کنونی را نیز از طریق روش های پر استفاده ای از قبیل قرار دادن ژئو ممبران در لایه های پائینی پیش از سطح مخزن سد و ایزوله نمودن محیط آلوده شده فعلی به دام انداخت و از ادامه نفوذ آن به محیط زیست (آبی و خاکی)جلوگیری نمود.

5- درخصوص افزایش سرعت پروژه تعریض جاده هراز چه برنامه های دارید ؟
۱-از طریق طرح های گردشگری در مناطق بالادست وپایین دست جاده ودر نتیجه افزایش درآمد ناشی از انواع مالیات و عوارض و درآمد های ناشی از این طرح ها در پروژه هایی از قبیل تعریض جاده هراز
۲-تهیه وانعقاد قرارداد های همکاری مختلف در قالب اجاره ویا فروش محل های شخص با فواصل معین جهت احداث مجتمع های گردشگری علاوه بر توزیع اصناف مختلف در این مجتمع ها امکان افزایش اشتغال زایی طولانی مدت و همچنین فرصت تزریق درآمد های حاصله به طرح های توسعه ای این چنینی را فراهم می آورد.
همانطور که طرح های عرض شده در مسیرهای اصلی و برتر (کشور از قبیل تهران_تبریز به ویژه تهران تا زنجان و همچنین تهران _اصفهان و یا اصفهان _شیراز با موفقیت خود را به اثبات رسانده است.
نکته مهم در این موضوع لزوم تسریع کلیه مراحل این طرح از قبیل مطالعات اولیه چگونگی جذب سرمایه ،انجام فرآیند جذب سرمایه انتخاب پیمانکار ودر نهایت انجام پروژه تعریض است به گونه ای که خدایی نا کرده به سرنوشت طرح هایی مانند ایده ناپخته و غیر قابل اجرا دچار نشود.
6- آیا هم اکنون فعالیت اقتصادی دارید؟ در صورت نماینده شدن این فعالیت را ادامه خواهیدداد ؟ آیا متعهد می شوید که در این مدت هیچ گونه فعالیت اقتصادی برای خود یا وابستگان نزدیکان ایجاد ننمایید ؟
در اصل ۱۴۲ قانون اساسی، آمده است که «دارایی‏ رهبر، رییس‏ جمهور، معاونان‏ رییس‏ جمهور، وزیران‏ و همسر و فرزندان‏ آنان‏ قبل‏ و بعد از خدمت‏، توسط رییس‏ قوه‏ قضاییه‏ رسیدگی‏ میشود که‏ بر خلاف‏ حق‏، افزایش‏ نیافته‏ باشد. که این اصل دارای ابهاماتی بود ومجلس شورای اسلامی درسال۱۳۹۱ قانونی تصویب کرد که بعداز مخالفت شورای محترم نگهبان وبررسی قانون در مجمع تشخیص نظام بالاخره این قانون ابلاغ شد که در قانون جدید دارایی نمایندگان مجلس هم مشمول این قانون شده اند. اینجانب هیچگونه فعالیت اقتصادی ندارم و از این قانون حمایت کامل میکنم و متعهد میشوم در دوره خدمت درمجلس هیچگونه فعالیت اقتصادی برای خود و وابستگان ایجاد ننماییم.
7- رویکرد شما درسیاست خارجی و نحوه تعامل با کشورهای منطقه چگونه خواهد بود؟ نقش مجلس در این تعاملات چیست؟
در سیاست خارجی بدنبال تنش زدایی و توسعه همکاری با کشورهای منطقه و کشورهایی که دست دوستی به طرف ما دراز کرده اند هستم. براساس اصل ۱۲۵ قانون اساسی امضای عهد نامه ها, مقاوله نامه ها, موافقت نامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی اوست. که نمایندگان مجلس با تسریع در تصویب موافقت نام ها و قراردادها و… می توانند باعث افزایش همکاری با کشورهای دیگر شود.
8- چه مشکلات قانونی را برای کشور در الویت می دانید؟ و چه طرحی برای رفع آن دارید؟
با توجه به مشکلات کنونی در زمینه اقتصادی که مردم با آن دست به گریبان هستند باید قوانینی جهت افزایش حمایت از صادرات و سرمایه گذاری های اقتصادی هرچه سریعتر به تصویب مجلس برسند همچنین مشکلات سیستم بانکداری موجود بخصوص قانون چک و موسسات پولی و مالی غیرقانونی بایستی هرچه سریعتر بررسی گردد.
9- در مسائل فرهنگی الویت با کدام یک از حوزه هاست؟
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در سطح ملی تحکیم بنیاد خانواده از طریق جلوگیری از تبلیغات مخربی که به سست شدن بنیان خانواده منجر می شود، حمایت از ساخت و تولید اسباببازیهای ایرانی ، تولید کتاب، ترجمه کتابهای مفید، تولید فیلمهای سینمایی جذاب، بازیهای رایانهای مفید و پرتحرک، بررسی مسئله آسیب‌های اجتماعی و علل فرهنگی آن ( طلاق، فسادهای مالی، مواد مخدر، جنایت) از اولویتهای فرهنگی می باشند. درسطح محلی حفظ وصیانت از میراث فرهنگی ،فرهنگ اصیل اقوام ،تدریس به زبان مادری(اصل۱۵ قانون اساسی) ،حفظ و صیانت وگسترش آداب وسنن اصیل وتاریخی ،موسیقی محلی وتاریخ منطقه و شخصیتهای بارز علمی ، مجاهدان و علما و همچنین تقویت نهادهای مردم نهاد ومؤسسات فرهنگی از اولویتهای برنامه هایم می باشند.
10- دیدگاه و رویکرد شما جهت بسترسازی تغییر قوانین در حوزه زنان و مشارکت آنان چگونه است؟
زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و همانطور که معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی “ره” فرموده اند “از دامن زن مرد به معراج می‌رود” و همواره لازم است که زنان مورد حمایت قرارگیرند تا خدایی نکرده دچار مظلومیت واقع نشوند. بدین منظور بایستی درمورد فرصتهای برابر شغلی، ایجاد مشاغل درخانه، کاهش ساعات کاری، ایجاد تسهیلات ویژه مانند مهدکودکها درمحل کار، جلوگیری از افزایش سن ازدواج ، حمایت از زنان در برابر بحرانهای اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، فحشاء و… قوانینی تصویب گردد.

11- چقدر خود را نماینده شهر خود دانسته و چقدر خود را نماینده کل کشور می دانید؟چه روشی برای برقراری تعامل میان اهداف بومی در مقابل اهداف کلان وطنی در پیش می گیرید؟
مطمنا در مسائل کلان خود را نماینده کل کشور می دانم و ازحقوق همه شهروندان و مصالح والای کشور حمایت میکنم و درمسائل حوزه انتخابیه خودم را مقید به حفظ حقوق همشهریان عزیز که به من امانت بزرگی داده اند می دانم . ضرورتا نمیتوان گفت اهداف کلان وطنی در تعارض با اهداف بومی هستند بلکه برعکس همواره اهداف ملی با اهداف محلی دریک راستا و تقویت کننده یکدیگرند و فقط در بعضی موارد خاص مانند انتقال آب که آن هم مسئله ملی نیست بلکه مربوط به یک یا دو استان دیگر است مشکلاتی وجود دارد که از طریق گفتگو قابل حل می باشد. مشکل اساسی استان ما مربوط به ظرفیتهای بالقوه ای است که معطل مانده اند و ما بایستی بدنبال افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی دراستان، جلوگیری از استخدامهای غیربومی از طریق تصویب قوانین لازم، ایجاد بانک اطلاعاتی تحصیل کردگان بیکار، حذف پیمانکاران نیروی انسانی و… باشیم.
12- در صورت حضور در مجلس مردم از چه طریق و کانالی می توانند با شما ارتباط داشته باشند؟ساز و کار ارتباط مستمر شما با مردم چیست؟
اگر به لطف خدای متعالی و حمایت و اعتماد مردم به مجلس بروم خود را خدمتگذار مردم می دانم وسعی من حضور مستمر و مداوم در بین اقشار جامعه می باشد بطوری که هرگز خودم را ازآنها دور نکنم. در زمانهایی که بدلیل حضور در مجلس قادر به پاسخگویی مستقیم نباشم از طریق دفاتر مستقر در مناطق مختلف حوزه انتخابیه و همچنین فضای مجازی خدمت رسانی را با جان و دل که وظیفه اصلی هر نماینده است انجام خواهم داد.

One thought on “گفتگویی خواندنی با مهندس حسن صائمی”
  1. آقای صائمی شما پیرو رهبری هستید؟ اگر هستید چرا جشن مختلط با آهنگ های آنچنانی برا رای میگیری؟؟ ما کسی را که پیرو محض مقام عظمای ولایت باشد را انتخاب میکنیم نه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *