یك روزنامه سوییسی نوشت كه ایران طی هفته گذشته با نمایش قدرت دریایی خود و اعلام خبر تولید میله های سوخت اتمی، آرامش اوباما را كه برای گذراندن تعطیلات سال نو میلادی به جزایر هاوایی سفر كرده بود، بر هم زد.

ایرنا: روزنامه سوییسی ‘تاگس آنزایگر’ در گزارشی نوشت: هنوز چند لحظه از امضای تشدید تحریم ها از سوی اوباما در محل تعطیلات وی در جزایر هاوایی علیه تهران نگذشته بود كه ایران دست به عمل متقابل زد.

این روزنامه افزود: تهران در آخرین روز مانور نیروی دریایی خود در تنگه هرمز در خلیج فارس، موشك های میان برد هدایت شونده جدیدی را مورد آزمایش قرار داد. همزمان با این موضوع، تهران اعلام كرد كه میله سوخت اتمی تولید كرده است.

روزنامه سوییسی ادامه داد: قصد رییس جمهوری اسلامی ایران كه این هفته می خواهد با متحدان خود در كشورهای آمریكای لاتین دیدار كند نیز در همین راستا خواهد بود؛ وی در جریان سفر به كوبا، اكوادور، ونزوئلا و بولیوی، می خواهد قراردادهایی در زمینه گسترش همكاری اقتصادی با این كشورها را به امضا برساند.

‘تاگس آنزایگر’ در گزارش خود با اشاره به مانور دریایی گسترده ایران در تنگه هرمز در آب های خلیج فارس یادآور شد: این تنگه كه تحت كنترل ایران قرار دارد، بسیار حایز اهمیت است. زیرا بیشترین نفت عربستان سعودی، ایران و عراق از این تنگه به اروپا و دیگر كشورهای جهان صادر می شود.

این روزنامه افزود: 30 درصد از نفت جهان باید از طریق این تنگه به بازار جهانی صادر گردد. این امر یك موقعیت خوب استراتژیك برای ایران ایجاد می كند.

این روزنامه سوییسی در گزارش خود خاطرنشان كرد كه رزمایش نیروی دریایی ارتش ایران با یك اقدام بزرگ به پایان رسید و نیروی دریایی ایران یك موشك جدید را كه 200 كیلومتر برد دارد ،آزمایش كرد. این موشك ساحل به دریا موسوم به ‘قادر’، می تواند علیه نیروی دریایی آمریكا در منطقه به كار گرفته شود.

این روزنامه یادآور شد: تهران زمانی كه روسیه از فروش موشك اس- 300 به ایران خودداری كرد، مصمم شد تا از موشك هایی از این نوع را در داخل كشور تولید كند.

‘تاگس آنزایگر’ در ادامه گزارش خود آورده است كه تهران همزمان با رزمایش دریایی خود، خبر از ساخت میله های سوخت اتمی را اعلام و تاكید كرده است كه میله های سوختی مزبور در یك نیروگاه تحقیقاتی بكار گرفته شده اند.

در این گزارش تصریح شده كه همه این وقایع و رخدادها، آرامش باراك اوباوا در هاوایی را بر هم زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *