هراز نیوز :مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی در شهر آمل صورت گرفته اما بنا به مصالحی از سوی ستاد استانی هنوز ابلاغ نشده، ولی از 10 روز گذشته تاکنون رانندگان تاکسی در آمل نرخ افزایش یافته را از مردم دریافت می‌کنند.
 اگر چه افزایش نرخ بنزین بر روی هزینه‌های رانندگان تاکسیرانی در شهرها تاثیر مستقیم داشته اما هنوز مجوز افزایش نرخ کرایه تاکسی در مازندران صادر نشده است.

یکی از شهرهایی که نرخ کرایه تاکسی و خدمات حمل و نقل درون شهری در آن بدون مجوز افزایش یافته است شهر آمل است.

اگرچه اعتراض رانندگان تاکسی آمل در شهر و تجمع آنان در روزهای نخست افزایش نرخ بنزین عامل اصلی در سکوت مسئولان سازمان تاکسیرانی در بالا رفتن نرخ کرایه این خودروها است اما خود مسئولان نیز بر عدم ابلاغ این مصوبه اذعان دارند.

اینکه هزینه‌های عمومی این شغل ارتباط مستقیم با نرخ بنزین دارد و به نوعی کاهش درآمد این رانندگان را در پی دارد و حق با این رانندگان است، اما نکته مهم‌تر عمل به قانون و نظارت در مدیریت شهری است.

اگر چه همگان به لزوم افزایش نرخ کرایه اذعان دارند اما اینکه تمام مسئولان شهری و شهرستانی از فرماندار شهرستان به عنوان رئیس شورای نظارت بر تاکسیرانی، عضو ناظر شورا در تاکسیرانی و مدیرعامل این سازمان بر غیرقانونی بودن این نرخ‌ها تاکید دارند افزایش نرخ کرایه‌ها در 10 روز اخیر رواج یک بی‌قانونی و بی‌نظارتی است.

اینکه مدیریت تاکسیرانی، ناظر شورا و فرمانداری می‌توانستند رانندگان تاکسی را به تحمل مدت یک ماهه تا افزایش نرخ کرایه مجاب کنند و لزوم اجرای قانون را متذکر شوند بهتر از این بود که بگویند مصوبه شده اما ابلاغ نشده و امروز کرایه‌ای که تاکسیرانان از مردم آمل می‌گیرند فاصله مصوبه تا ابلاغی است که بدون نظارت از مردم ستانده می‌شود.

نبودن مدیریت مقتدر در زمینه مدیریت تاکسیرانی موجب این امر شده و نکته جالب‌تر اینکه عضو ناظر شورا نیز در پاسخی غیرمستقیم به انتقادات رسانه‌های منتقد در این زمینه داده است نظر رسانه‌ها را در این زمینه تایید می‌کند که کاری است که نباید می‌شد اما می‌شود.

* مصوبه‌ای که تصویب شد اما ابلاغ نشد

نبی‌الله توسلی عضو ناظر شورای اسلامی شهر آمل گفت: افزایش 25 درصدی نرخ کرایه تاکسی شهری در راستای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در شورای اسلامی شهر آمل مصوب شد اما هنوز ابلاغ نشد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر آمل، وی از مشکلات پیش آمده برای شهروندان و رانندگان در این زمینه پوزش خواست و افزود: تعیین قیمت خدمات حمل و نقل درون‌شهری مطابق  قانون از وظایف شورای اسلامی شهر است و افزایش نرخ پس از مصوب شدن، برای ابلاغ بایستی تشریفات اداری را طی کند و این موضوع زمان‌بر است.

وی تصریح کرد: در واقع تورم و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مکمل یکدیگر در میزان افزایش نرخ کرایه‌ها است؛ نرخ کرایه جابه جایی مسافر رابطه مستقیم با قیمت سوخت ندارد، اما هزینه‌های یک تاکسی به علاوه سود متعارف تقسیم بر تعداد کسانی که در طول روز از وسیله نقلیه استفاده می‌کنند می‌تواند مبنایی برای تعیین کرایه باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر و نماینده شورا در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر آمل ادامه داد: افزایش قیمت تنها در آمل نیست و در دیگر شهرهای استان نیز وجود دارد، رانندگان تاکسی از نظر اقتصادی قشر ضعیفی هستند، باید تدابیری اعمال شود که تاکسی‌داران متضرر نشوند.

وی عنوان کرد: رانندگان و شهروندان کمی صبوری کنند تا این مصوبه از سوی استانداری ابلاغ شود.

توسلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه سال 93 از سوی مقام معظم رهبری «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده، ابراز داشت: شورای اسلامی شهر آمل نیز مقوله فرهنگ و ارتقای فرهنگ را در اولویت کاری خود قرار داد.

وی مردم‌مداری، نحوه برخورد با معضلات سطح شهر، امکان به وجود آوردن ارتباط دوستانه بین رانندگان تاکسی و مسافران و ایجاد آرامش در راستای روانسازی ترافیک را از مهم‌ترین اهداف شورای شهر در امر فرهنگ‌سازی در سازمان تاکسیرانی شهرداری آمل عنوان کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر گفت: تاکسیرانان اقشاری با کار پرمشغله و پراضطراب هستند و رانندگان تاکسی امین مردم هستند و شهروندان به خاطر اطمینان از سلامت این خانواده بزرگ همواره تاکید بر استفاده از تاکسی جهت سفرهای درون شهری دارند.

وی افزود: تاکسیرانان باید از سیاست‌های بیمه‌ای شامل بیمه تکمیلی، مسائل درمانی، طرح‌های حمایتی در حوزه تعمیرات در بخش تامین لاستیک و روغن یارانه‌ای برخوردار باشند.

این نماینده شورا در سازمان تاکسیرانی در پایان عنوان کرد: یک سوم از ناوگان تاکسیرانی سطح شهر در حال حاضر فرسوده بوده و در چند سال اخیر از سوی اتحادیه تاکسیرانی کشور و خودروسازان هیچ‌گونه خودرویی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی واگذار نشده است.

الناز پاکنیا / فارس آمل

One thought on “تصویب افزایش قیمت کرایه در ایستگاه!”
  1. شهری که مسئول شو رای تاکسیرانی ان متزلزل و مدیر عامل ان در حال رفتن چه توقعی شما از ان دارید بنظر شما کسی پاسخگو است فقط مردم در این میان متضرر هستند و کسی از مسئولین جوابگو نیست بیخود خودتان را خسته نکنید من باب مثال بنده از قول رانندگان تاکسی بیسیم میگویم شما ببینید تا یک هفته هیچ کس پاسخ می دهد یا خیر همین اقای توسلی مردانه بیاید جواب دهد چرا نرخ شارز ماهیانه رانندگان تاکسی بیسیم امل به نسبت شهر همجوار بابل دو برابر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *