به گزارش روابط عمومی دانشگاه، سمینار تخصصی تحت عنوان مدیریت منابع آب در ایران و آلمان برگزار خواهد شد که در این سمینار مقالاتی در رابطه با موضوع توسط گروه آلمانی و همچنین تعدادی از اساتید دانشگاه و متخصصین سازمان آب منطقه ای مازندران و سازمان جهاد کشاورزی ارایه خواهد شد.
دکتر مسعودیان اظهار داشت: بر اساس تفاهمنامه همکاریهای علمی بین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری و دانشگاه اوستفالیا و همچنین تفاهم نامه همکاری بین کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران و کمیته ملی آبیاری و زهکشی آلمان بازدید علمی از سازه های آبی ایران در استانهای مازندران و خوزستان برای دانشجویان آلمانی تدارک دیده شده است.
وی اظهاز داشت: این بازدید علمی چهارمین بازدید از سری بازدیدهای علمی بین ایران و آلمان می باشد قبلا دو بازدید از ایران و یک بازدید از آلمان انجام گرفته است.
رئس کتابخانه دانشگاه گفت: ایران دارای سابقه بسیار درخشانی در زمینه ساخت سازه های آبی است که همواره می تواند بعنوان بخشی از علم مهندسی آب مورد توجه قرار گیرد. قدمت علم مهندسی در ایران به نزدیک 5000 سال قبل که ایرانیان توانسته اند راز استخراج آبهای زیر زمینی را بوسیله قنات کشف کنند بر می گردد.  تصفیه خانه آب چغازنبیل اولین تصفیه خانه آب در جهان است که در 3300 سال پیش ساخته شده است و در برنامه  این بازدید علمی هم قرار دارد.
دکتر مسعودیان اشاره کر که علم سد سازی نیز به سالهای بسیار دور برمی گردد در سرتاسر ایران سازه های آبی مانند سدها، آب انبارها، قنوات و غیره وجود دارند که هر یک بیان کننده دانش مهندسی در آن زمان بوده اند.
وی افزود: برنامه این بازدید از 3/12/92 لغایت 11/12/92 در استانهای مازندران و خوزستان برگزار خواهد شد. در استان مازندران آز سازه های آبی تاریخی مانند مجموعه فرح آباد، مجموعه سد و سازه های آبی عباس آباد بهشهر، سد البرز و گنج افروز و مجموعه شبکه آبیاری سد البرز، آببندانهای استان ، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و سد شهید رجایی و پروژه های آبخیز داری حوزه آبخیز بازدید خواهند نمود.
عضو هیات علمی گروه مهندسی آب گفت: همچنین سمینار تخصصی تحت عنوان مدیریت منابع آب در ایران و آلمان برگزار خواهد شد که در این سمینار مقالاتی در رابطه با موضوع توسط گروه آلمانی و همچنین تعدادی از اساتید دانشگاه و متخصصین سازمان آب منطقه ای مازندران و سازمان جهاد کشاورزی ارایه خواهد شد.
ایشان عنوان کرد: در بخش دوم بازدید از سازه های آبی استان خوزستان از جمله چغازنبیل، آسیابهای شوشتر، سد دز و سد کرخه قرار دارد.
دکتر مسعویان ضمن اشاره به دستاوردهای بازدید افزود، ایران دارای پتانسیل مناسبی برای توریست علمی است که می تواند با برفراری ارتباط با دانشگاههای خارجی زمینه آن را فراهم نمود و اساتید و دانشجویان خارجی با بازدید از پروژه های داخل ایران تجارب خوبی کسب نمایند. ما در دانشگاه علوم کشاورزی در راستای شناسایی این پتانسیل ها گام برداشته است.
عضو هیات علمی گروه مهندسی آب و رئیس کتابخانه دانشگاه در پایان افزود: برنامه ریزی بازدید از طرف یک مرکز علمی ( دانشگاه اوستفالیا) انجام گرفته است، دانشجویان و اساتید دانشگاه اوستفالیا  در برگشت گزارشهای خود را از آنچه که در ایران دیده اند ارایه خواهند نمود و بصورت رسمی منتشر خواهد شد که این گزارشات می تواند توسط دیگران استفاده شود همچنین قطعا هرکدام از بازدید کنندگان دارای ارتباطات شخصی خواهند بود و می توانند آنچه راکه در ایران مشاهده کرده اند به دوستان و خانواده های خود بگویند.
— 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *