شبکه فارسی بی بی سی در مستندی به نام «داستان دو سرباز» در روایتی شرم‌آور، جنگ تحمیلی که عراق آغازگر آن بود را ناشی از خصومت شخصی امام خمینی‌(ره) و صدام معدوم تحلیل کرد!

خبرگزاری فارس: مدال افتخار BBC به صدام در «داستان دو سرباز»

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس، شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی در فیلمی به اصطلاح مستند که روبنای آن مقایسه زندگی دو سرباز ایرانی و عراقی تحت عنوان «داستان دو سرباز» است؛ ضمن خشن داستن عملکرد ایرانی‌ها با اسرای عراقی و توهین به رزمندگان 8 سال دفاع مقدس در یک روایت شرم‌آور جنگی که حتی از سوی سازمان‌های بین‌المللی آغازگر آن عراق شناخته شد، این نبرد را ناشی از خصومت شخصی امام خمینی (ره) با صدام دانست.
بی بی سی که در خلال این مستند و در لا‌به‌لای تصاویر و واگویه های دو سرباز ایرانی و عراقی تحلیل خود را ارائه می‌کند، علت جنگ را کینه امام از صدام به دلیل تبعید شدن از نجف تحلیل کرد.
شبکه بی بی سی با پیروی از سیاست روبه‌صفتانه و موذی سیاستمداران انگلیسی، برای تحریف حقایق تاریخی به ویژه جنگ تحمیلی تلاش گسترده‌ای کرده است. بی بی سی هرگز در این مستند از کشورهای حمایت کننده صدام و پشتیبانان ماشین جنگی او نام نمی‌برد.
از طرف دیگر مستندساز بی بی سی ـ که اتفاقا به ایران هم سفر کرده و در خیابان‌های پایتخت مجوز فیلمبرداری گرفته است ـ از درک لایه‌های معنوی جنگ و رابطه عاشقانه و پدرانه رزمندگان با امامشان عاجز است.
این مستند حتی در آنجایی که از زبان این دو سرباز سخن گفته شده است، با تدوین و  برش‌های دلخواه خود خشونت را متوجه ایرانی‌ها کرده و گویی استراتژی این مستند چیزی جز شبهه‌افکنی عقیدتی و تاریخی، آن هم برای طرف ایرانی چیز دیگر نیست.
این مستند با پخش برخی از سکانس‌های اعزام نیروهای اسلام به جبهه حق علیه باطل در دقایق ابتدایی سعی داشت تا خود را بی‌طرف نشان دهد، در زیر نگاهی گذارا به برخی از سکانس‌های این مستند می‌شود:

نمای اول: اسیر ایرانی
1-اسیر ایرانی در این مستند بیان داشت به اجبار به جنگ رفته است و اصلاً برای او قابل توجیه نبوده است، چرا باید به جنگ با عراق تن دهد، او ایران را آغازگر جنگ دانست.
2- سکانس دیگر مستند نشان می‌دهد که او به مرکز روانی «VAST» در شهر کانادا مراجعه کرده و خانم ایرانی مستقر در آنجا به روانکاوی او می‌پردازد تا شاید مرهمی باشد بر زخم‌های روانی او که به اجبار به سربازی رفته است!
به دنبال این سکانس این خانم روانکاو، او را در آغوش می‌گیرد و به این ترتیب با او ابراز همدردی می‌کند!
3- او اکنون در کانادا در کنار خانواده‌اش زندگی می‌کند و همچنان از مشکلات روانی جنگ رنج می‌برد.

نمای دوم :سرباز عراقی
1- او نیز دچار فشارهای روانی از جنگ است، او با میل خود به جنگ با ایران آمده بود، طی سال‌های اسارت خود از سوی ایرانیان بارها و بارها شکنجه شده بود! از هیچ‌گونه امکانات اولیه رفاهی هم برخوردار نبوده است.
2- پس از اینکه آزاد می‌شود، دیگر اثری از همسر خود پیدا نمی‌کند، او که به قول خواهر و برادرش جوان زیبا و رعنایی بوده، به طوری که دختران شهر به دنبالش بودند، اکنون پس از اسارت زیبایی خود را از دست داده است و روانی و بیمار روزگار خود را سپری می‌کند.
3- حال پس از سال‌ها در کانادا به کار اسباب‌کشی مشغول است و کانادا با آرامشی که در آن نهفته است، زندگی آرامی را برای او به ارمغان آورده است!
4ـ در سکانسی دیگر دیده می‌شود اسیر عراقی در کافی‌شاپی برای همراهش از شرایط سخت دوران اسارت و خشونت ایرانیان صحبت می‌کند و با چهره حق به جانبی ایرانیان را وحشی و سنگدل توصیف می‌کند!

نمای سوم:اسیر ایرانی و  اسیر عراقی
شاید صحنه حساس این مستند جایی باشد که این اسیر ایرانی و اسیر عراقی به گونه‌ای از پیش طراحی شده، سرنوشت‌شان بهم گره خورده است، صحنه‌های یاد آوردن خاطرات! سرباز ایرانی حین دستگیری سرباز عراقی با قنداقه تفنگ، دندان او را می‌شکند و این سیاه‌نمایی با نشان دادن چهره بی‌دندان سرباز عراقی کامل می‌شود! در نهایت سرباز ایرانی پس از گذشت سال‌ها در کانادا از سرباز اسیر عراقی دلجویی می‌کند!
اینکه مستند به دنبال متهم کردن ایران به عنوان آغازگر جنگ و زیر سوال بردن حقوق بشر در ایران و نحوه برخورد با اسرای عراقی در روزهایی که ایران اسلامی در سالگرد هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدا را گرامی می‌دارد و با تمام اسناد موجود در سازمان صلیب سرخ جهانی مبنی بر شکنجه‌ شدن اسرای ایرانی در بازداشتگاه‌های عراق و اعلام آغازگر بودن عراق توسط سازمان ملل و با تمام شواهد و مدارک باز هم بی بی سی بر طبل پوشالی خود می‌کوبد، نشان از هراس دشمنان این مرز و بوم از فراگیر شدن فرهنگ سرخ حسینی بر موج بیداری اسلامی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *