شادمانی مردم طرابلس از تصرف این شهر توسط مبارزان ادامه دارد. شامگاه سه شنبه هزاران نفر با تجمع در میدان سبز، که اینک به میدان شهدا تغییر نام یافته است، در پایتخت لیبی سقوط مقر معمر قذافی به دست مخالفان را جشن گرفتند.

اقامتگاه معمر قذافی از آخرین مناطق در پایتخت لیبی بود که وفاداران به رییس دولت این کشور با گذشت سه روز از ورود مخالفان به شهر سعی در حفظ آن داشتند. با اینحال، جنگجویان مخالف معمر قذافی توانستند این محل را از دست وفاداران وی خارج کنند.

به گزارش یورو نیوز به هنگام تصرف این منطقه، جنگنده های ناتو بر فراز باب العزیزیه پرواز می کرده اند اما شرکت این جنگنده ها در عملیات نظامی و یا بمباران منطقه برای حمایت از مخالفان تایید نشده است. مخالفان می گویند با تصرف باب العزیزیه اکنون کنترل بیش از 80 درصد شهر را کاملا در اختیار دارند.

سخنگوی معمر قذافی پس سقوط باب العزیزیه واگذاری این منطقه یک حرکت تاکتیکی دانسته و گفته است وفاداران معمر قذافی به زودی به شهر باز خواهند گشت. در نخستین واکنش به سقوط این منطقه، چندین موشک گرد از سوی نیروهای دولتی به غرب طرابلس شلیک شده است.

همزمان، معمر قذافی پس از سقوط باب العزیزیه، در یک پیام رادیویی به مقاومت در برابر ناتو و مخالفان تاکید کرده و در این پیام از بسیج نیروهای قبایل هوادار وی برای آزادسازی پایتخت خبر داده است.

در طرابلس اما نشانه ها حاکی از استقرار مبارزان است و در حالیکه جنگجویان مخالف معمر قذافی مظاهر حکومت 42 سالۀ وی را یکی پس از دیگری در دست می گیرند، شورای انتقالی لیبی قول داده است تا روز جمعه در این شهر مستقر شود و دولت موقت را تشکیل دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *