مشرق در گزارشی با اشاره به مصاحبه یکی از کارشناسان شورای روابط خارجی آمریکا پیرامون مسائل مصر جدید، به نقل از وی نوشت: شورای نظامی یک معضل واقعی است. آنها سه راه در مقابل خود داشتند و دارند. نخست اینکه با نتایج انتخابات پیش بروند و مرسی را به عنوان رئیس جمهور بپذیرند. دوم اینکه با مهندسی انتخابات احمد شفیق را بعنوان رئیس جمهور معرفی می کردند و سوم اینکه انتخابات را از اساس لغو می کردند. اما آنها راه اول را انتخاب کردند.

این در حالی است که چالش اصلی برای مصر امروز این است که شما باید سیستم های جدید حکومتی را در حالی ایجاد کنید که هنوز منصوبین دوران مبارک درون سیستم های مصر حضور دارند.

این مسئله لزوما یک چالش میان بچه های خوب و بچه های بد نیست بلکه موردی است از پایگاه های مختلف قدرت در مصر که در فرآیندهای آینده با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

نیروهایی که انقلاب مصر را رهبری کرده اند تا حد زیادی به حاشیه رانده شده اند. این در حالی است که اخوان المسملین و شورای نظامی نیز هیچیک مسئول اصلی انقلاب مصر محسوب نمی شوند اما به دنبال زدن کانال (در حکومت جدید) و استفاده از مزایای انقلاب هستند حتی اگر به حاشیه رانده شوند.

مشرق در ادامه صحبت های رابرت دنین به نقل از وی می افزاید: کل منطقه نگران است. عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس هم نگرانند.

تنها کشوری که ممکن است در شرایط فعلی نگران نباشد ایران است. آنها به این دلیل نگران نیستند که احساس می کنند صحنه جدید مصر بیانگر اتحاد مصر و ایران و ترکیب مصر ـ ایران خواهد بود.

در واقع بین مصری ها و ایرانی ها زمینه های مشترک فراوانی وجود دارد.

دنین در ادامه از این می گوید که وضعیت ناپایدار مصر از یکسو و روابطی که این کشور احتمالا با آمریکا و غرب برقرار خواهد کرد نخواهد گذاشت که فضای مصر یک فضای ضد غرب شود.

او می افزاید: مصر اولین انتخابات دموکراتیک خود را برگزار کرده و این یک خبر خوب است اما خبر بد نیز این است که بسیاری از نهادهای دموکراتیک در مصر یا از بین رفته اند و یا وضعیت مساعدی ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *