نشست گروه اقدام سوریه که برای حل بحران سیاسی این کشور در ژنو تشکیل شده بود، با توافق شرکت کنندگان بر سر تشکیل یک دولت انتقالی در این کشور به پایان رسید. با این حال، نتایج این نشست حاکی از ادامه اختلاف نظرهای عمده میان کشورهای مختلف نسبت به این موضوع است.
به گزارش «تابناک»، پس از پایان نشست گروه اقدام سوریه در ژنو، «کوفی عنان»، نماینده ویژه سازمان ملل درباره بحران سوریه، اعلام کرد کشورهای شرکت کننده در این نشست، بر سر تشکیل یک دولت انتقالی که از مقامات کنونی و همچنین اعضای گروه های مخالف اسد شکل بگیرد، به توافق رسیده اند.
به گفته عنان، این دولت وحدت ملی باید بر مبنای «توافق دوجانبه» شکل بگیرد. وی همچنین اشاره کرده مرحله گذار در سوریه باید طی مدت زمان معینی انجام پذیرد. وی اظهار امیدواری کرد این اتفاق تا پایان سال جاری میلادی رخ دهد.
عنان ضمن قرائت بیانیه رسمی نشست، از دولت سوریه و گروه های مخالف خواست تا بار دیگر به آتش بس متعهد شده و اصول شش ماده ای برنامه صلح وی را به سرعت و بدون اینکه منتظر اقدام مشابه طرف دیگر باشند، به اجرا در بیاورند.
علاوه بر این، عنان طی سخنان خود چندین بار تأکید کرد که تعیین آینده سیاسی سوریه، به عهده خود سوری هاست.
با این حال و با وجود تأکیدهای مکرر عنان بر لزوم حل بحران سوریه بر اساس توافق طرفین، اظهارنظرهای شرکت کنندگان اصلی این نشست، نشان از عدم توافق آن ها بر سر جزئیات فرایند موردنظر در سوریه دارد. در این میان، روسیه در یک سوی ماجرا و غرب در طرف دیگر قرار گرفته اند.
در این رابطه، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، هم راستا با بیانیه قرائت شده توسط عنان تأکید کرد که طرح مورد توافق در نشست ژنو، هیچ پیش شرطی ندارد. وی همچنین تصریح کرد که سند مورد توافق، هیچ فرایند سیاسی را به سوریه دیکته نمی کند.
به نوشته خبرگزاری ها، این موضوع، یعنی پیش شرط نداشتن و الزام آور نبودن نتایج نشست، از جمله مهمترین خواسته هایی بوده که مورد تأکید روسیه و چین قرار گرفته و در بیانیه پایانی بازتاب یافته است.
با این حال، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در پایان نشست، بی توجه به این مسائل اظهار داشت بشار اسد دیگر نمی تواند در قدرت باقی بماند. وی همچنین گفت آمریکا تقاضای تشکیل جلسه ای در شورای امنیت را مطرح خواهد کرد تا در آن درباره موضوع سوریه بحث شده و بر پایه فصل پنجم منشور سازمان ملل، تحریم هایی علیه سوریه وضع شود تا در صورت عدم موفقیت طرح عنان، بر آن کشور اعمال شود.
«ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس نیز طی اظهاراتی مشابه، خواهان اعمال تحریم های جدید علیه سوریه شد و اظهار داشت در صورت نبود چشم انداز مجازات برای عدم پایبندی به این طرح، امیدی به موفقیت آن وجود نخواهد داشت.
لازم به ذکر است روسیه پیشنهاد کرده بود تا در صورت حصول پیشرفت در مذاکرات روز شنبه در ژنو، دور بعدی مذاکرات در مسکو و با حضور نمایندگانی از ایران، سوریه و نیز عربستان برگزار شود. وی همچنین بار دیگر بابت عدم حضور ایران در نشست ژنو ابراز تأسف کرد.
با این حال، «گروه اقدام» زمان خاصی را برای نشست بعدی مشخص نکرده؛ اگرچه عنان گفته با توجه به تحولات روزها و هفته‌های آینده، هر زمانی که نیاز باشد نشست اضطراری این گروه تشکیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *