شفاف در گزارشی نوشت: چندسالی است دولت با هدف سبک‌سازی پایتخت، امکاناتی مثل تسهیلات مسکن و افزایش حقوق را به کارمندان شاغل در دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف دولتی وعده داده است. کارمندانی که به تحقق این وعده‌ها امید داشتند، محل سکونت خود را در تهران ترک کرده و به شهرها و استان‌های دیگر رفته‌اند و حالا دیگر هیچ راه بازگشتی ندارند. این طرحی بود که حتی در زمان آغاز اجرای آن منتقدان فراوانی داشت. بسیاری، آن را اقدامی شتاب‌زده و عجولانه می‌دانستند اما دولت در پاسخ به منتقدان، همواره از عقبه کارشناسی طرح و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای آن دفاع می‌کرد. طرح خروج کارمندان دولت از تهران بعد از آن مطرح شد که محمود احمدی‌نژاد با پیش‌بینی «زلزله قطعی تهران» از مردم خواست تا در صورت فراهم بودن شرایط، به زندگی در سایر نقاط کشور فکر کنند و تاکید کرد دولت «امکانات و تسهیلات لازم» را برای کارمندانی که بخواهند از تهران منتقل شوند فراهم خواهد کرد. رئیس‌جمهور همچنین انتظار داشت حدود پنج میلیون نفر از استان تهران بروند.

در ادامه این گزارش همچنین می خوانیم: به محض تصویب این آیین نامه، هزاران نفر از کارمندان دولت برای رسیدن به مدینه فاضله از تهران مهاجرت کردند. در شرایطی که تنها وسیله رسیدن آن‌ها به حقوق‌شان یک سایت به نام سایت انتقالی بود. سایت انتقالی هنوز هم در صفحه نخست خود وعده‌های بزرگی به نمایش گذاشته است.
وام 25میلیون تومانی ساخت مسکن، وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن، وام پنج میلیون تومانی تعمیرات و وام 10 میلیون تومانی ودیعه مسکن چهار گزینه‌ای هستند که در نگاه اول شرایطی نسبتا آرمانی برای زندگی در شهرهای کوچک است. اما همین سایت از شروع راه‌اندازی تاکنون زمینه‌ساز انتقادات بسیاری خطاب به دولت شده است. نظرات ارسال شده(comments) در انتهای پست «آیین‌نامه اجرایی نحوه انتقال و ماموریت کارمندان» که در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شده، بخشی از این انتقادات را به نمایش می‌گذارد.
تمام تلاش‌های دولت برای اجرای طرح خروج کارمندان دولت از تهران در شرایطی می‌توانست مثمرثمر باشد که جمعیت قابل‌توجهی آن هم با رضایت کامل از تهران کوچ کنند اما آن‌طور که آمارهای اعلام شده در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نشان می‌دهد جمعیت خارج شده از تهران تا شهریور ماه سال 90 به حدود 30 هزار نفر می‌رسد. جمعیتی که شاید بسیاری از آن‌ها از این انتقال ناراضی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *