شعر معاصر فارسی، وامدار شجاعت ادبی نیما یوشیج است

هراز نیوز : استاندار مازندران نیما یوشیج را از مفاخر دیار علویان دانست و گفت: شعر معاصر فارسی، وامدار شجاعت ادبی نیما یوشیج است، نیمایی که از مفاخر دیار علویان و موجب مباهات مردم مازندران است. ‎

استاندار مازندران، افزود: مازندران جایگاه والایی در تاریخ دارد و نسل امروز نیازمند شنیدن تاریخ این استان است.

سیدمحمود حسینی پور در همایش بزرگداشت نیما یوشیج در زادگاهش روستای یوش بلده شهرستان نور افزود: امروز به مناسبت روز مازندران جمعی از فرهیختگان و فرهنگ دوستان و به ویژه کسانی که علاقه مند به پرآواره ترین شاعر قرن یعنی نیما یوشیج هستند در کنار مقبره این مرد بزرگ دیار علویان جمع شدند و جشن روز مازندران را در خدمت این شخصیت عظیم فرهنگی برگزار کردند.

وی اظهارداشت : امید که با برگزاری چنین جشنواره هایی بهتر بتوانیم تمدن مازندران را به نسل جدید منتقل کنیم چرا که مازندران صاحب تمدن و فرهنگ غنی است

. استاندار با بیان این که نیما بنیان گذار شعر مدرن فارسی به پدر شعر نو لقب گرفت، خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه های این شاعر بزرگ این بود که هم تولدش در این منطقه بود و هم حضور مستمر و علاقه خاصی به زادگاهش داشت و نوجوانی ایشان با طوفان های سیاسی و اجتماعی آن روزگار نظیر انقلاب مشروطه و جنبش جنگل مصادف بود که روح حساس نیما نمی توانست از این طوفان بی تاثیر بماند.

مقام عالی دولت در مازندران تصریح کرد: در اشعار نیما ابراز احساسات جامعه و مسائل سیاسی و اجتماعی مشهود است و این شاعر به روستا و طبیعت و زندگی ساده عشق و علاقه خاصی داشت و به اصالت و فرهنگ خود افتخار می کرد.

حسینی پور اضافه کرد: بخش بلده در طول تاریخ شخصیت های بزرگی را در خودش جای داده است ، مجموعه اشعاری که از نیما به جای ماند روح بلند مردم این منطقه را فریاد می زند و با خواندن آن به فرهنگ این منطقه آشنا می شوند.

استاندار مازندران با اشاره به این که این شاعر مازندران آزادی خاصی را در شکل و محتوای شعر فارسی ایجاد کرد، گفت: با این نوآوری، الگویی برای شاعران بعد خودشان شد و امروز نیما علاوه بر شکستن برخی از قوالب در زبان های شعری تاثیر فراوانی در ابیات ایران گذاشته است.

به گفته وی نیما از نظر زبان شناسی ذوق شعر ایرانیان را تسریع کرد و با کابرد کلمات محلی، زبان رایج سرزمینش را گسترش داد و یکی از بزرگان شعر ایران بود و هست و خواهد بود.

وی بیان کرد : به پاسداشت گرامیداشت سالروز تولد این شاعر بزرگ باید محوطه منزل نیما بازسازی شده و به گونه ای طراحی شود تا در مناسبت های مختلف فرهنگی مردم و دوستداران او با آرامش و آسایش در اینجا حضور یافته و برنامه برگزار کنند.

حسینی پور احداث مجتمع بزرگ فرهنگی را نیاز ضروری شهر بلده برشمرد و گفت : باید مجتمع بزرگ فرهنگی در بلده احداث بشود تا نظیر این همایش ها با شانیت مهمان مدعو برگزار شود.

وی افزود : مازندران در حال توسعه است ، جایگاه فرهنگ و تمدن این استان در مسیر توسعه باید توسط شما فرهنگ دوستان و صاحبان اندیشه فرهنگی مطالبه و توجه ویژه ای بشود.

حسینی پور به حضور سالانه ۴۰ میلیون نفر مسافر در این استان اشاره و اضافه کرد : اگر برای حفظ تمدن و فرهنگ های بومی این استان فکری نداشته باشیم به طور قطع تحت تاثیر تهاجم فرهنگی و خرده فرهنگ ها خواهیم بود و فلسفه این نشست ها و حضور صاحبان اندیشه این باشد برای حل این مشکلات چاره بیندشند تا فرهنگ بومی مازندران دچار تغییر نشود.

استاندار مازندران با بیان این که یوش گردشگران فرهنگی بین المللی دارد، گفت : این حضور گردشگران بین المللی پیامش چیست؟ منزل نیما باید به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری قرار گیرد و برای تحقق این مهم باید زیرساخت های آن را ایجاد کنیم.

وی با هدف جذب تا پنج هزار گردشگر و اشتغالزایی جوانان منطقه بر ضرورت توسعه بوم گردی ، ایجاد شرکت های تعاونی روستایی و تشکیل دهکده های کشاورزی در بلده تاکید کرد و اظهارداشت : ثروت مردم منطقه باید از طریق شرکت های تعاونی رشد یابد و با ایجاد این شرکت ها، دامداری های صنعتی ایجاد بشود که مقدمات این مهم آماده شده است.

گالری تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *