پاسخ امام جمعه آمل  به چهار سوال درباره اربعین حسینی

حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هرازنیوز در خصوص چرایی آیین اربعین حسینی در فرهنگ ما بیان کرد: هر مکتب و دین و آئیینی در سایه زنده بودن شعائرش حیات دارد و اربعین حسینی از اعظم شعائر الهیه است چه اینکه در روایت منقول از امام عسکری علیه السلام زیارت اربعین به عنوان علامت تشیع شناخته شده است.

امام جمعه شهرستان آمل ادامه داد : علاوه بر آن یکی از نشانه های نشاط و سر زنده بودن هر جامعه ای همبستگی اجتماعی است و شما نمونه آنچه از همبستگی که در ایام زیارت اربعینیه اتفاق می افتد را در هیچ جای دیگر نمی بینید. آری اربعین نشانه نشاط و حیات شیعیان و همه زنده دلان عالم است. و اما از منظر سیاسی آنچه قابل بیان است در این مجال نمی گنجد شرح آن برای وقتی دیگر

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری باشکوه اربعین چه اهمیتی برای کشور ما و جهان اسلام دارد مطرح کرد:تا حدودی به این سوال ذیل سوال اول جواب داده شد هم از منظر فرهنگی و هم اجتماعی و هم سیاسی باید به زیارت اربعین توجه کرد، از منظر سیاسی اگر چه عرض کردم مجال واسعی می طلبد ولی در یک کلمه عامل اتحاد و همبستگی امت اسلامی است.

یعقوبیان در بیان اهمیت فرهنگی و اجتماعی اجتماع اربعین حسینی تصریح کرد: از نظر فرهنگی نیز مهمترین زمینه برای نشر فرهنگ غنی شیعی و آشنائی با فرهنگ آخر الزمانی اهل بیتی است. و از منظر اجتماعی نیازی به شرح نیست.

 

یعقوبیان در پاسخ به این سوال مبنی براینکه کسانیکه نمیتوانند در کشور عراق حضور پیدا کنند چه وظیفه ای دارند بیان کرد: در مکتب آل الله بعد منزل نبود در سفر روحانی! در دل آرزوی حضور داشتن برای اینکه جزء زائران اربعین باشیم کفایت است در منطق دین از آن به ( سنت تعمیم ) یاد می شود کاش فرصتی برای شرح آن می بود علاوه بر آن از زیارت اربعین که در مفاتیح آمده است نباید غافل شد.

استاد حوزه علمیه در پاسخ  به اینکه برخی مطرح میکنند چرا باید در عراق هزینه کنیم اینجا نیازمند داریم تصریح کرد: مانعه الجمع نیست آنچه در عراق می گذرد به تعبیر حقیر نشانی از خرج سنگین دل است، عاشقی است می شود با برنامه ریزی در ایران عزیز نیز اجرا کرد مانند آنچه در عید سعید غدیر اتفاق افتاد. والسلام علیکم و رحمه الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *