غلامعلی حدادعادل نفر اول انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران با يك ميليون و 119 هزار و 474 رای- که 67 سال از سنش سپری شده، رقیب جدی علی لاریجانی – با 270 هزار و 382 رأي از آرای مردم قم برای ریاست مجلس نهم است.

گروه سیاسی مشرق – حدادعادل که در گردهمایی 153 نفری نمایندگان منتخب مردم برای مجلس نهم در تالار سوره حوزه هنری سخن می گفت از ریخت و پاش ها در اداره مجلس انتقاد کرد و ناکارآمدی فراکسیون اصولگرایان مجلس را به رخ اعضای آینده این فراکسیون در مجلس نهم کشید. او به رویکرد تقابلی مجلس هشتم با دولت و ماجرای سوال از رئیس جمهور هم انتقاد و بر لزوم مرزبندی مجلس اصولگرا با جریان فتنه تاکید کرد.

حدادعادل تصریح کرد: «بنده در مجلس نهم نیز همین کار را می‌کنم و آخرتم را به دنیای کسی نمی‌فروشم و یک ریال و یک قران از بیت المال را راضی نمی‌دانم که اسراف شود؛ متاسفم از آنچه که حسن یک مدیر است امروز عیب به شمار می‌رود و به جای مسائل فتنه این مسائل را مطرح می‌کنند که فلانی میوه را از کمیسیون قطع کرده است».

سیاستمدار شاعر نویسنده اهل فلسفه

غلامعلی حداد عادل- سیاستمدار میانه رو اهل شعر و ادب- متولد تهران است. همسرش طیبه ماهروزاده دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و دانشیار دانشگاه الزهرا(س) است. آن ها 4 فرزند دارند:

1- فریدالدین ، متولد 1352 ، دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) (در مرحله نگارش رساله).

2- آزاده ، متولد 1354 ، دکترای فناوری نانو از دانشگاه کانازاوای ژاپن.

3- زهرا ، متولد 1358 ، کارشناسی ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی ، کارشناسی ارشد مدیریت خبر از دانشکده صدا و سیما ، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی.

4- بنت الهدی ، متولد 1364 ، کارشناسی فلسفه از دانشگاه تهران –  کارشناسی ارشد فلسفه دین

معاونت وزارت ارشاد(1358)، مشاور وزیر آموزش و پرورش(1359-1361)، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی(1361-1372)، عضو هیئت علمی گروه فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از سال 64 تا به امروز، مدیر عامل بنیاد دایرة المعارف اسلامی و نظارت بر تألیف جلدهای دوم تا چهاردهم(1374 تا کنون)، ، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی (1374 تا کنون به استثنای فاصله 83 تا 87)،  مدیر گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی (1374 تا کنون به استثنای فاصله 83 تا 87) ، نماینده مردم تهران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی(1379-1383)، نماینده تهران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی(1383-1387)، رئیس مجلس شورای اسلامی(1383-1387)، مشاور عالی مقام معظم رهبری از1387 تا به امروز و نماینده تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی از  1387 تا کنون از مسئولیت هایی است که حدادعادل در آن ها ایفای نش کرده است.

سابقه تحصیلی حدادعادل هم در نوع خودش جالب توجه است. او با دیپلم ریاضی وارد دانشگاه تهران شد تا فیزیک بخواند. لیسانس و فوق لیسانس فیزیک را گرفت اما دوباره در کنکور شرکت کرد و از نو از لیسانس درس خواند!

حدادعادل با چرخشی 180 درجه ای از علوم ریاضی و فیزیک به تحصیل در جامعه شناسی-دانشگاه تهران- مشغول شد. اما بعد از لیسانس جامعه شناسی، فوق لیسانسش را در فلسفه و دکترایش را هم در همین رشته به دست آورد. او شعر هم می گوید و اهل قریحه است.

* ارزیابی رهبر انقلاب از ریاست مجلس هفتم

حدادعادل را همه یک فرد میانه رو می شناسند اما با این حال، برخی ها با بهانه و ادعای این که او میان دولت و مجلس اختلاف می اندازد(!)، شرایطی را فراهم کردند که بعد از ریاستش بر مجلس هفتم، امکان ریاستش بر مجلس هشتم سلب شود. منتقدان او در حالی این بهانه و بهانه هایی مانند مدیریت ضعیف او بر مجلس را طرح می کردند که در اولين ديدار مقام معظم رهبري با نمايندگان مجلس هشتم، ايشان اينگونه مهر تاييد خود را بر عملكرد 4 ساله مجلس هفتم خصوصا رئيس آن زدند و پاسخي تلويحي به برخي بي انصافي ها و قضاوتهاي منبرداران سياسي نسبت به عملكرد حدادعادل دادند: «يكى از چيزهايى كه من واقعاً بايد از برادران مجلس هفتم، بخصوص جناب آقاى دكتر حداد عادل تشكر كنم – حالا آن‏چه كه در بيرون منعكس است، ممكن است در مواردى جور ديگرى باشد؛ اما ما در متن قضايا بوديم و حرف‌ها را از اين طرف و از آن طرف مى‏شنيديم و تلاش‌ها را می‌ديديم – اين است كه حقاً و انصافاً تلاش زيادى در مجلس هفتم می‌شد براى اينكه نگذارند بين دولت و بين مجلس اختلاف به وجود بيايد. واقعاً تلاش و كار می‌شد. حالا بعضى از رسانه‏‌ها و مطبوعات و منبردارهاى سياسى، بى‏انصافی‌هايى می‌كنند، ليكن حقيقت قضيه اين است.»

* حتی اگر کسی رأی ندهد داوطلب ریاست می‌شوم

این بار هم، حداد‌عادل باز به نشستن بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی می اندیشد. او 24 اردیبهشت ماه در گردهمایی 153 نفری نمایندگان منتخب مردم برای مجلس نهم که در تالار سوره حوزه هنری با هدف تغییرخواهی در مجلس نهم برگزار شد، رسما نامزدی خود برای ریاست مجلس را اعلام کرد. حدادعادل در عین حال این نکته را هم گوشزد کرد که کاندیدا می شود حتی اگر کسی به او رای ندهد! او گفت:« پس از سکوت 4 ساله در مقطع تبدیل مجلس هشتم به مجلس نهم احساس تکلیف کردم و اگر تا روز رای‌گیری زنده باشم، داوطلب ریاست مجلس می‌شوم ولو اینکه غیر خودم کسی به من رأی ندهد؛ بنده نزد خدا حجت دارم و شما هم حجت دارید و به آن عمل کنید.»

* بی گلایه از دولت

حدادعادل در این گردهمایی البته پشت پرده انتخاب نشدنش به عنوان ریاست مجلس هشتم را نیز برملا کرد و با اشاره به اجماعی که در مجلس هشتم بر سر ریاست لاریجانی صورت گرفت گفت: بنده از دولت که نیروهایش را برای آن انتخاب بسیج کرد، گله‌ای ندارم، بلکه ‌فقط نگاه کردم و چیزی نگفتم.

* ریخت و پاش‌ها نمی کنم

از دیگر کنایه های حدادعادل، موضوع ریخت و پاش در مجلس هشتم بود. او با تاکید بر اینکه هر جا مصلحت کلی مجلس و رفاه نمایندگان باشد، از هیچ خرجی که به بهبود کار مجلس بینجامد، مضایقه نمی‌کنم، افزود: اما ریخت و پاش‌ها و غیر قانونی خرج کردن را سعی می‌کنم کم باشد.


* انتقاد از فراکسیون اصولگرایان

البته صحبت های گلایه آمیز حدادعادل در این گردهمایی، دامن اصولگراها را هم گرفت. او با بیان اینکه فراکسیون اصولگرایان باید در قانونگذاری فعال باشد نه اینکه 6 ماه یکبار جلسه تشکیل دهد، اظهار داشت: نباید به این شکل باشد که فراکسیون در مواقعی مثل استیضاح وزیر یا رای به وی فعال شود بلکه طرح‌ها و لوایح قبل از اینکه به صحن بروند باید در فراکسیون اصولگرایان بوده و در آن جا جمع‌بندی شوند.

* استدلال های مخالفان

علی مطهری نماینده مردم تهران از جمله مخالفان ریاست حدادعادل بر مجلس نهم است. او به تازگی در اظهارنظری درباره سخنان حدادعادل مبني بر اينكه طرح سئوال از رييس‌جمهور در مجلس باعث شادي دشمنان شد گفت:« انجام این سوال در مجلس، ظرفیت مردم‌سالاری و دموکراسی نظام را برای دنیا آشکار کرد و افتخار بزرگی برای مجلس هشتم بود. همین جمله ثابت می‌کند که ایشان برای ریاست مجلس مناسب نیست و مجلس را ذلیل خواهد کرد!»

محمدرضا باهنر-مرد لابی مجلس- که این بار از تهران به مجلس راه پیدا کرده است نیز از مخالفان حدادعادل و هواداران علی لاریجانی است. او گفته است:« من رياست آقای حداد بر مجلس هفتم را نپسنديدم؛ چون بيش از حد اهل ملاحظه و مصلحت بود و جايي هم که از اختيارات خودش بود، مقامات ديگر را درگير ميکرد و نشان ميداد که بيتوجه به اين جايگاه است. در مجلس هشتم به استثناي مواردي که نپسنديدم، رياست مجلس هشتم را قويتر از مجلس هفتم ديدم.»

* موافقان ریاست حدادعادل

یکی از دلایل موافقان برای بر کرسی ریاست نشاندن حدادعادل، ریشه در موضع گیری های ضد فتنه او دارد. حسين نجابت عوض فراکسیون اصولگرایان مجلس در اين باره مي گويد: «تعامل حدادعادل با دولت خوب بوده و او فردي است كه از سعه صدر نيز برخوردار است و در عين حال تلاش مي‌كند تمام نمايندگان را به هر قيمتي از خود راضي نگه دارد!» نجابت تأكيد مي‌كند كه موقعيت‌شناسي حدادعادل را افراد كمتري دارا هستند كه نمونه آن مواضع او در فتنه 88 است.
علاوه بر اکثریت طیف موسوم به اصولگرایان که حامیان حدادعادل هستند، عمده تلاش‌هاي جبهه پايداري نیز بر رياست حدادعادل بر مجلس نهم متمرکز شده‌است. حميد رسايي عضو شاخص اين جبهه در این باره به ایسنا می گوید: اگر رفتارهاي خلاف شان و قانون در مراودات بين كانون‌هاي موجود در مجلس با نمايندگان تازه وارد اتفاق نيفتد، تصور مي‌كنم رياست حدادعادل بر مجلس نهم مورد اجماع نمايندگان اين مجلس باشد.

رسايي با رد هر نوع مذاكره جبهه پايداري براي سهم‌خواهي از هيات رئيسه مجلس نهم می افزاید: در برخي رسانه‌ها چنين ادعايي مطرح شد كه گويا جبهه پايداري در پي مذاكرات معامله‌گونه براي كسب كرسي‌هايي از هيات‌رئيسه مجلس يا ساير كرسي‌هاي مهم اين مجلس است، در صورتي كه هرگز اينطور نبوده‌است، از حدادعادل نيز به دليل برخورداري از شرايط و ويژگي‌هاي لازم حمايت مي‌كنيم و براي ايشان نيز هيچ گونه شرط و شروطي نگذاشته‌ايم.

* ریاست دو برادر بر دو قوه

حسین فدایی عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان و نماینده مردم تهران نیز از موافقان حدادعادل است. او اوایل اردیبهشت ماه در گفت و گویی اظهار داشت:« در يك مقايسه ميان مجلس هفتم و هشتم به اين جمع بندي مي رسيم كه رعايت قوانين و مقررات و آيين نامه‌ها در مجلس هفتم بهتر بود، تعامل با دولت بهتر بود، فضاي منطقي بيشتر بود، غوغاسالاري نبود و آرامش بيشتري بر كشور حاكم بود. غير از اين ضوابط و معيارها ما خيلي موافق حضور دو برادر در رأس دو قوه از سه قوه كشور نيستيم و آن را درست نمي دانيم. هرچند كه ممكن است افراد صلاحيت هايي هم داشته باشند اما اينكه دوبرادر رئيس دو قوه كشور باشند را به مصلحت نمي دانيم و معتقديم بازتاب هاي منفي در كشور دارد. ضمن اينكه ما در صداقت و كارآمدي و سلامت نفس آقاي حدادعادل هيچ ترديدي نداريم.»

در هر حال، زمان زیادی تا بازگشایی بهارستان نهم باقی نمانده است و نخستین کاری که نمایندگان باید انجام دهند انتخاب رئیس نهمین مجلس شورای اسلامی است. رئیسی که بتواند با ایجاد تعاملی سازنده با قوای دیگر، فضای مجلس و کشور را به سمت آرامش پیش ببرد. رئیس مجلس نهم هر کسی باشد اگر این انتظار را برآورده نکند بی تردید، ظلمی عظیم را مرتکب شده است

One thought on “شاگرد اول تهران در رقابت با شاگرد زرنگ قم”
  1. چه ربطی داره که دو تا برادر نباید رئیس دو قوه باشن
    در مورد غوغا سالاری عدم تمایل باید دید دولت طرف حساب مجلس هشتم و طرح ها و لوایحی که در دولت هشتم مورد بررسی قرار گرفت چه بودند
    آیا مجلس کنار می نشست و از حق مردم دفاع نمی کرد بهتر بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *