علی لاریجانی از آن دسته مدیرانی است که مراحل مدیریتی را پله به پله طی کرده است و همین یکی از نکات مثبت کارنامه مدیریتی اوست. از آن سال ها که به توصیه دایی خود شهید مرتضی مطهری، کارمند صدا و سیما شد تا امروز که رئیس هشتمین مجلس شورای اسلامی است، بیشتر از 30 سال می گذرد.

علي لاريجاني كه سابقه تنها يك دوره نمايندگي و رياست چهار ساله مجلس هشتم را دارد، اين بار نيز عزم خود را جزم كرده تا مانند ساير رؤساي قوه مقننه، رياست دو دوره از مجلس را در كارنامه مديريتي خود ثبت كند.

در همين راستا باهنر اصلي‌ترين و نزديك‌ترين فرد به وي كه مرد لابي مجلس نام دارد، لاريجاني را در رسيدن به مقصود نهايي همراهي مي‌كند و در پشت پرده، لابي‌هاي لازم را به انجام مي‌رساند. محمدجواد ابطحي در اين خصوص مي گويد: «لاريجاني قدرت لابي ای دارد كه از سوي محمدرضا باهنر انجام مي‌شود. وي در چند دوره نمايندگي نشان داده كه روي نمايندگان جديد تأثيرگذاري بيشتري دارد.»

لاریجانی که اکنون 55 ساله است، داماد شهید مطهری است و 4 فرزند دارد؛ دو دختر با نام‌های فاطمه و سارا و دو پسر با نام‌های مرتضی و محمدرضا.

 

خود علی لاریجانی فرزند آيت الله العظمي ميرزا هاشم آملي از مراجع عظام تقليد است و در کشور عراق، شهر نجف اشرف به دنیا آمده. برادران او هر کدام راهی جداگانه در پیش گرفتند. محمد جواد، ریاضی خواند و اکنون از معاونان قوه قضائیه و رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است. یکی دیگر از برادران او، محمد صادق، استاد حوزه علمیه قم و رئیس کنونی قوه قضائیه است. باقر هم پزشکی خواند و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. فاضل نیز کارمند وزارت امور خارجه و از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی است. پسرخاله او، احمد توکلی نیز فعال سیاسی، نماینده مردم تهران و علی مطهری نیز، پسردایی و برادرهمسر علی لاریجانی است.

بعد از آن که علی لاریجانی لیسانس خود را در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف گرفت، به دل فلسفه زد و دکترای خود را در رشته فلسفه غرب تمام کرد.

سال 1361 که مصادف با جنگ بود، پا به سپاه پاسداران گذاشت و در سمت معاونت سپاه و جانشين ستاد كل سپاه پاسداران تا سال 71 در این نهاد انقلابی ماند.

 

* طعم وزارت، حکومت بر رسانه ملی

در سال 71 زمانی که سیدمحمد خاتمی وزیر ارشاد دولت سازندگی از این سمت استعفا کرد، فرصتی پیش آمد تا علی لاریجانی طعم وزارت و تجربه مدیریت در این سطح را هرچند برای مدتی کوتاه، بچشد.  در همین سال، رهبر معظم انقلاب اسلامی، طی حکمی، او را به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب کرد. علی لاریجانی، ده سال در این جایگاه مدیریت کرد.

شبكه هاي استانی، راديو معارف، شبكه قرآن، شبکه العالم، شبکه الكوثر، شبكه خبر، شبكه هاي جهاني جام جم، همايش چهره هاي ماندگار و تاسيس روزنامه جام جم از جمله ابتکارات و اقدامات مدیریتی دوران زعامت علی لاریجانی بر رسانه ملی بود.

زمانی هم که بعد از ده سال، قرار شد عزت الله ضرغامی جانشین علی لاریجانی شود، مقام معظم رهبري او را مورد تقدیر قرار دادند و فرمودند: «اين رسانه ملي در دوره ده ساله مسئوليت جناب آقاي لاريجاني به ارتقاء و پيشرفت چشمگيري نائل گشت و نقش آفرين عرصه هاي گوناگون فرهنگي، اجتماعي و سياسي شد مديريت هوشمند و پرتلاش توانس ت در اين سازمان بزرگ تحول بيافريند و آ ن را براي رسيدن به نقطه مطلوب آماده سازد وظيفه خود مي دانم از جناب آقاي لاريجاني و همكاراني كه ايشان را در اين كار بزرگ ياري داده اند صميمانه تشكر كنم».

* در حوالی پاستور

علی لاریجانی یک دوره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را هم در کارنامه اش دارد. سال 84، او کاندیدای دوره نهم انتخابات ریاست جمهوری شد تا با آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد، محمد باقر قالیباف، مهدی کروبی و مصطفی معین به رقابت بپردازد. در نهایت، محمود احمدی نژاد توانست در این انتخابات بر رقبای خود پیشی بگیرد.

* شوراي عالي امنيت ملي

علی لاریجانی که مدت 5 سال یکی از دو نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی بود در سال 84 با حكم محمود احمدی نژاد رئيس جمهور به دبيري شوراي عالي امنيت ملي منصوب شد. او از سالها پيش نسبت به برخي سياستهاي هسته اي انتقاد داشت و جمله مشهور او پس از معاهده پاريس که «هيچ آدم عاقلي دُر غلطان را با آب نبات عوض نميكند» یکی از جمله های فراموش نشدنی است.

به هر حال، با این انتصاب، هدايت پرونده اتمي ايران به عهده او قرار گرفت. لاريجاني معتقد بود: «مسئله هسته اي ايران را بايد از نظر اهميت استراتژيك با ملي شدن صنعت نفت مقايسه کرد».
در سایت شخصی او، تئوري اش در هدايت پرونده هسته اي به سه رکن تقسیم شده است:

1- ايجاد فضاي اجماع ملي در كشور با پرهيز از مناقشات داخلي

2- مقاومت هوشمندانه ديپلماتيك با بهره گيري از ظرفيت هاي مختلف ديپلماتيك (اعم از ديپلماسي رسمي، ديپلماسي پنهان و ديپلماسي مسير دو و ديپلماسي عمومي)

3- حركت فعال در صحنه موضوعات منطقه اي و بين المللي و ايجاد همگرايي بيشتر با پرونده هسته اي براساس اركان فوق.

در این رابطه در سایت شخصی او نوشته شده است:« دكتر لاريجاني با طراحي تئوري « نگاه به شرق » در حوزه ديپلماسي هسته اي و راهبرد امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران، تلاش كرد انگاره وقت (اتكاء به سه كشور اروپايي ) را تعديل كند. مذاكرات ويژه راهبردي با روساي جمهوري روسيه، چين و نخست وزير هند در همين راستا بود، شايد اين تئوري در روزهاي نخست با نقد و طعن مواجه شد اما كاهش قدرت تئوري يكجانبه گرائي آمريكا و افزايش قدرت چانه زني قدرتهاي منطقه و چين و روسيه در 5+1 و انتقال كامل محموله سوخت هسته اي نيروگاه بوشهر از روسيه به ايران مي تواند شاخص قابل تاملي در نتيجه بخشي ديپلماسي نگاه به شرق باشد.»
گرچه برخي و رسانه هاي داخلي و خارجي، لاريجاني را به واسطه طراحي ابتكار مداليته و ديپلماسي فعال هسته اي، به «مرد هسته اي كشور» ملقب كردند، اما او پس از گزارش البرادعي تصريح كرد: «موفقيت هاي هسته اي ايران را اگر بتوان به نام فرد ي نوشت آن شخص قطعاً مقام معظم رهبري است كه در طول سالهاي متمادي اين ايده استراتژيك را دنبال نمودند تا امروز به نتيجه رسيد، توفيق هسته اي مرهون، شجاعت و درايت رهبري، عقلانيت در مديريت و پايداري ملت ايران مي باشد».

 

با وجود این، بروز پاره ای اختلاف نظرها میان او و  رئیس جمهور سبب شد علی لاریجانی پس از مدتی از سمت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی استعفا کند که این استعفا با واکنش ها و انتقاداتی در جامعه و بین صاحبنظران روبرو شد.

* از قم به ایستگاه بهارستان

علی لاریجانی پس از استعفا از دبیری شورای عالی امنیت ملی، فعالیت های انتخاباتی خود را برای ورود به مجلس هشتم از استان قم آغاز کرد. مردم قم به او رای دادند و بعد هم که پا به مجلس گذاشت با رای 230 نماینده، به عنوان رئیس مجلس هشتم برگزیده شد.
ماجرای مدرک جعلی مرحوم کردان و استیضاح او به عنوان وزیرکشور، استیضاح مکرر وزرا و برکناری برخی از آنان و نیز کشاندن رئیس جمهور به مجلس برای پاسخ به سئوالات نمایندگان(طرح سئوال از رئیس جمهور) از به یادماندنی ترین رخدادهای پیش آمده در دوران ریاست لاریجانی بر مجلس به شمار می روند.

* لاریجانی در دوراهی انتخاب نمایندگان

اکنون که مجلس نهم در آستانه بازگشایی است، موضوع انتخاب رئیس این مجلس از مسائل داغ دنیای سیاست در کشور است. این بار، علی لاریجانی در دو راهی تردید نمایندگان برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس مجلس قرار گرفته زیرا یک رقیب سرشناس دارد و آن کسی نیست جز دکتر غلامعلی حدادعادل.

لاریجانی پس از چهارسال ریاست بر مجلس امروز در کنار موافقان تداوم ریاستش، مخالفانی هم دارد که این منتقدان سرسخت تر از آن به نظر می رسند که دست از مخالفت خود با استمرار ریاست لاریجانی بر مجلس بردارند.

در این میان، تشکلی که بیشترین منتقدان لاریجانی را در دل خود جای داده، تشکل «جبهه پایداری» است.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی نماینده مردم تهران، معلم اخلاق دولت و دبیر کل جبهه پایداری چندی پیش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده تمایل جبهه پایداری برای ریاست علی لاریجانی در مجلس نهم است، ضمن رد و نقض این شایعه تصریح کرد:«ما کماکان به لاریجانی نقد داریم، رهبر معظم انقلاب فرمودند در فتنه شفاف حرف بزنید اما وی حرف نزد.»

از اظهارات آقاتهرانی و دیگر منتقدان لاریجانی اینگونه بر میآید که یکی از دلایل اصلی اصرار آن ها برای پایان دادن به ریاست لاریجانی بر مجلس، علاوه بر سکوت و یا مواضع غیرشفاف او در جریان فتنه 88، ماجرای تبریک زودهنگام لاریجانی به میرحسین موسوی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 88 است که پیش از پایان شمارش آرا صورت گرفته بود!

 

البته هم خود علی لاریجانی و هم دفتر او این موضوع را به شدت رد کردند. دفتر لاریجانی در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که علی لاریجانی نه در روز انتخابات و نه در ایام دیگر هرگز ‌به ‌موسوی تبریک نگفته‌ است.

در این اطلاعیه آمده بود:« اخیرا یکی از متهمین فتنه سال ۱۳۸۸ به بهانه‌ای به نقل از یکی از سایت‌ها، خبری دروغ و تکراری مبنی بر تبریک آقای دکتر علی لاریجانی به آقای موسوی در روز انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ آورده است. همان‌گونه که جناب آقای لاریجانی در گذشته این خبر را تکذیب کرده‌اند بدین‌وسیله اعلام می‌دارد که ایشان نه در روز انتخابات و نه در ایام دیگر هرگز تبریک پیروزی در انتخابات به آقای موسوی نگفته‌اند. جای تاسف است که برخی از سایت‌های متعهد به اصول اسلامی، خوراک تبلیغاتی برای ساختارشکنان و فتنه‌انگیزان فراهم می‌کنند.»

با وجود این تکذیب ها اما منتقدان هنوز اینگونه فکر می کنند که چنین ماجرایی صحت داشته است. یکی دیگر از دلایل منتقدان، بی نظمی موجود در مجلس طی چهار سال گذشته است؛ بی نظمی که در غیبت های قابل توجه نمایندگان در روزهای اضطراری مجلس و یا در تعطیلات زیاد بهارستان نمود پیدا کرد. به نظر این دسته از نمایندگان، از آن جا که هیئت رئیسه مجلس برای یکسال انتخاب می شوند و بعد از پایان یکسال باید دوباره با رای نمایندگان برگزیده شوند، علی لاریجانی و سایر اعضای هیئت رئیسه در مدت این چهارسال با نیت انتخاب شدن دوباره، به نمایندگان سخت نگرفتند و این سخت گیری نکردن منجر به بی نظمی در اداره مجلس شد.
از دیگر دلایل مخالفان لاریجانی، رویکرد انتقادآمیز علی لاریجانی نسبت به دولت است؛ رویکردی که از نظر مخالفان لاریجانی، مایه ایجاد تنش میان قوای سه گانه و نیز سبب ایجاد التهاب در جامعه است. البته موافقان لاریجانی، رویکرد منتقدانه او در برابر دولت را نشانه استقلال مجلس و یکی از نکات مثبت برای رئیس مجلس می دانند.

به هر رو، طیف قابل توجهی از جبهه متحد اصولگرایان هم در کنار جبهه پایداری، مخالف تداوم ریاست لاریجانی بر مجلس هستند. افزون بر این، به نظر می رسد جامعه روحانیت مبارز هم ترجیح می دهد از حدادعادل حمایت کند.

حجت الاسلام جعفر شجونی سخنگوی جامعه روحانیت هم به تازگی در اظهارنظری گفته است:« جامعه روحانيت برنامه اي براي حمايت از لاريجاني ندارد.»

* فراکسیونی برای حمایت از لاریجانی

در مقابل، برخی از اصولگرایان هم چند روز قبل، در ساختمان سابق مجلس جلسه ای تشکیل داده‌اند تا موجودیت فراکسیونی در مجلس نهم به نام فراکسیون رهروان ولایت را اعلام کنند.
کاظم جلالی دبیر هیات مؤسس با بیان اینکه فراکسیون «رهروان ولایت» به دنبال پاسداری از حریم اسلام و نگهبانی از آرمان‌های امام (ره)، رهبر معظم انقلاب و دفاع از جایگاه ولایت فقیه است گفت: پاسداری از قانون اساسی، حفظ شأن قوه مقننه و تحقق سند چشم‌انداز به عنوان بالاترین سند بالادستی کشور توجه به مشکلات مردم و رایزنی با فراکسیون‌ها مختلف کشور اولویت های ماست.

اگرچه برخی از ناظران سیاسی تشکیل این فراکسیون و دعوت از برخی نمایندگان را در راستای همفکری و اتحاد بیشتر برای ریاست علی لاریجانی بر مجلس نهم عنوان می‌کنند در عین حال دبیر هیات مؤسس این فراکسیون نیز گفته است: «اعضای این فراکسیون در خصوص ریاست آقای دکتر لاریجانی اتفاق نظر دارد اما این فراکسیون فقط به منظور تعیین رئیس مجلس تشکیل نشده است و در طول چهار سال مجلس فعالیت سیاسی خواهد کرد.»

لاریجانی: مجلس باید برای «ریاست» برنامه داشته باشد اما خود علی لاریجانی چند روز پیش در حاشیه نشست علمی بررسی آثار علمی شهید مطهری در جمع خبرنگاران در خصوص ریاست مجلس نهم گفت: باید مجلس تشکیل شود تا وضع مشخص شود. من که نمی توانم پیش گویی داشته باشم.

او در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای ریاست مجلس نهم دارید، اظهار داشت: مجلس باید برنامه داشته باشد.مشرق

2 thoughts on “علی لاریجانی در «خیلی دور، خیلی نزدیک» صندلی ریاست +عکس”
  1. لاریجانی نشان داد که به دلیل حمایتی که دولت از او کرد تا رئیس مجلس شود،،،،،،، لزوما ب دولت هم پیمان نشد

  2. سلام علیکم
    به نظرم لاریجانی فریب خورده.
    و قول ریاست آینده مجلس او را به این ورطه کشانده.
    امان از حب دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *