حامد اسماعیلیون چه چیزی را افشا کرد؟

 

هرازنیوز: مهدی جهان تیغی فعال رسانه ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت🔸 کمتر از چهل و سه روز منشور مهسا موسوم به منشور همبستگی که با استفاده از دروغ‌های پس از وفات مهسا امینی و اغتشاشات ایجاد شده در ایران شکل گرفته بود، از هم گسیخته شد. اختلاف را اول بار رضا پهلوی رسانه‌ای کرد و سپس حامد اسماعیلیون از خجالت شاهزاده در‌آمد. اما این گسست چند نکته وخبر مهم نهفته در درون خود دارد.

 

1️⃣ شکست منشور هبستگی نشان داد که اپوزیسیون جمهوری اسلامی قابلیت اتحاد واقعی اساسا ندارد. این جماعت در تمام چهار دهه گذشته ده ها مدل، شورا، مجمع، ائتلاف و جریان راه انداخته که در فاصله کوتاهی از هم پاشیده است. اما از هم پاشیدگی منشور هبستگی یک نکته جدیدتر نیز دارد و آن اینکه اپوزیسون جمهوری اسلامی حتی در صورتی که ویترین خود را عوض کند و به ظن خود چهره‌های کاملا جدید و با کارنامه و سرگذشت جدید هم معرفی کند، بازهم قابلیت اتحاد ندارد.

 

2️⃣ از هم گسیختگی منشور هبستگی یک پیام راهبردی مهم دیگر نیز دارد و آن اینکه نشان داد راه افتادن جریاناتی با شعار «زن، زندگی، آزادی» تا چد پوچ، توخالی و زودگذر است و باردیگر ثابت شد چنین گفتمان‌های در جامعه ایران ظرفیت همراه سازی عموم جامعه را ندارد و نهایتا بتواند یک اقلیت بسیار ناچیز را موقتا نمایندگی و سازماندهی کند.

 

3️⃣ از هم گسیخته شدن منشور هبستگی نشان داد که صلاحیت اپوزیسیون جمهوری اسلامی در سیاست ورزی تا چه حد پایین و ضعیف است. ضمن اینکه این فروپاشی نشان داد که ظرفیت‌های اولیه اخلاق سیاسی همانند تحمل مخالف و منتقدین تا چه اندازه حتی در حد جمع‌های چند نفره اپوزیسیون پایین است و اساسا روح دیکتاتوری، اخلاق و رفتار غالب اپوزیسون جمهوری اسلامی است.

 

4️⃣ از سخنان رد و بدل شده رسانه‌ای میان ربع پهلوی و حامد اسماعیلیون در رسانه‌ها دو نکته جالب توجه است. حامد اسماعیلیون دلایل اصلی جدایی خود از منشور همبستگی را اول دیکتاتوری ربع پهلوی و دوم تلویحا ناراحتی خود از عدم مشخص بودن سهم جریانات قومی و تجزیه طلب بیان کرده است. فرامتن این دو نکته این است که تمام اپوزیسیون  نهایتا به دو نقطه بیشتر ختم نمی‌شوند، یا طرفدار بازگشت به عقب و پذیرفتن یک دیکتاتور و یک حکومت وابسته و ضعیف هستند یا تجزیه‌طلبی ایران را آمال سیاسی خود می‌دانند.

 

5️⃣ با توجه به اینکه افراد حاضر در منشور هبستگی هر کدامشان به یک سرویس اطلاعاتی و یک و یا چند کشور غربی بیشتر نزدیک بودند، از هم پاشیدگی این ائتلاف عملا نشانه اختلاف محاسبات و عدم توافق در میزان سهم داشتن در میان مدیریت خارجی پشت صحنه، اپوزیسیون جمهوری اسلامی نیز هست.

 

مهدی جهان تیغی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *