به مناسبت سالروز رحلت آیت الله العظمی بروجردی(۱۳۸۰ق)

✍️ آیت الله العظمی سید حسین طباطبائی بروجردی (۱۲۹۲ق،۱۲۵۴ش- ۱۳۸۰ق، ۱۳۴۰ش) از مراجع تقلید و از شاگردان آخوند خراسانی بود که بعد از بازگشت از نجف در بروجرد ساکن شد. و پس از درگذشت شیخ عبدالکریم حائری یزدی به دعوت مراجع عظام سه گانه (حجت،‌ خوانساری، صدر) به قم آمد و ریاست حوزه علمیه قم را بر عهده گرفت.

✅ او پس از درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی، مهم‌ترین مرجع شیعیان بود و در دهه ۱۳۳۰ش مرجع عام شیعیان محسوب می‌شد. در زمان وی حوزه علمیه قم گسترش و تعداد طلاب افزایش زیادی یافت. با حمایت‌‌های ایشان آثار حدیثی و فقهی متعددی احیاء و منتشر شد. مجموعه بزرگ جامع احادیث الشیعه تحت نظر او تدوین شد.

✅ وی به تقریب مذاهب اسلامی اهمیت می‌داد و در این راستا نماینده‌ای برای عضویت در دارالتقریب به مصر فرستاد. فتوای معروف شیخ محمود شلتوت برای به رسمیت شناخته شدن فقه شیعه نزد اهل سنت نتیجه فعالیت‌های آیت‌الله العظمی بروجردی بود.

✅ اعزام مبلغ به مناطق مختلف ایران و خارج کشور، ایجاد مراکز بزرگ علمی و مذهبی، ساخت مساجد و مدارس در ایران و کشورهای مختلف، درخواست برای گنجاندن درس تعلیمات دینی در دوره ابتدایی مدارس ایران و… از مهم‌ترین اقدامات دینی، سیاسی و اجتماعی او است.

✅ سرانجام آن فقیه سترگ، در سیزدهم شوال ۱۳۸۰ هـ.ق برابر با دهم فروردین ۱۳۴۰ هـ.ش، در قم دیده از جهان فروبست و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) رخ در نقاب خاک کشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *