ضرورت بلند مرتبه سازی در شهر آمل

 

با توجه به شرایط مناسب خاک شهر آمل از لحاظ کیفیت، لایه بندی ،جنس ،چسبندگی لازم و در مجموع مکانیک خاک بسیار خوبی که دارد باعث شده تا در محاسبات وطراحی سازه امکان اجرای ساختمان های با طبقات بالا(انبوه سازی-حتی تا ۱۰ طبقه) بدون اجرای عملیات شمع کوبی با اجرای پی بصورت گسترده که امکان توزیع تنش وکنترل برش پانچ را ممکن می سازد ،وجود دارد.

از آنجایی که از لحاظ اقتصادی ، تراکم فعلی جمعیت و کمبود زمین برای ساخت پروژه های ساختمانی ، نوسان بالای قیمت مصالح و زمین می طلبد تا دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری ها به خصوص شهرداری آمل و شورای شهر نسبت به ایجاد شرایط مناسب برای اهدای مجوز بلند مرتبه سازی شرایط رابرای سازندگان تسهیل نمایند تا از این طریق هم برای تعداد بیشتری از ساکنین شهر ساختمان سازی شود ، هم در بحث مبلغ، باعث کاهش قیمت ها ،ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای شهرداری بشود .

درشرایط فعلی بیشترسازندگان و انبوه سازان با توجه به قوانین ناکارآمد فعلی که در طرح تفضیلی مشخص شده ،مجبور به تخلف ساختمانی و ایجاد پرونده های متعدد درکمیسیون ماده صد می باشند ،شاید برای هر طبقه اضافی یا مازاد تراکم مجبور به حضور درماده صد می شوند.

شرایط فعلی در طرح تفصیلی وجامع شهری که بعنوان مرجع برای صدور پروانه های ساختمانی استفاده می شوند، اقتضائات ساخت وساز امروزی را فراهم نمیکند و امکان بلند مرتبه سازی به خصوص در خیابانهای با عرض کم را ناممکن می سازد.

اما امروزه، جامعه و ضرورت ساخت مسکن و ایجاد اشتغال طلب می کند تا با بازنگری نسبت به محدوده شهری و طرح های تفصیلی وجامع نسبت به ایجاد مشوق های لازم برای بلند مرتبه سازی در اسرع وقت اقدام گردد.

اوضاع شهرداری ها و به خصوص شهرداری آمل با توجه به حجم بالای نیروی انسانی باعث شده از عهده مخارج خود بر نیایند و می بایست نسبت به کسب درآمدهای پایدار از طریق اخذ عوارض پروانه ساختمانی اقدام نمایند .

در گذشته به جای باز کردن خیابان های متعدد که هزینه‌های هنگفت بر عهده شهرداری گذاشته تاثیر چندانی نه تنها بر ساخت مسکن نداشته بلکه باعث سود جویی عده‌ای منفعت‌طلب با خرید زمین های اطراف این خیابان ها شده و به نوعی افزایش نامتوازن قیمت مسکن در اطراف این خیابانها و ازدیاد بار ترافیکی شده است .

در پایان ایجاد درآمدهای مطمئن و پایدار برای شهرداری، اجرای طرح های عمرانی (طرح‌های عمرانی مناسب از جمله هسته مرکزی شهر و پاکسازی آن از ساختمان های خدمات رسان اقدام شود )،پرداخت حقوق کارکنان و..می طلبد نسبت به اختصاص آیتم های تشویقی برای ساختمان سازی در جهت حضور هر چه بیشتر سازندگان اقدام شود.

انشاا…

بهزاد منصوری

2 thoughts on “ضرورت بلند مرتبه سازی در شهر آمل”
  1. امیدوارم برج سازی در آمل رواج جدی پیدا بکنه سرمایه گذار جذب بشه. بهترین روش امروزه جامعه جهانی برج سازیست نه ساختمان های کوتوله غیر استاندارد غیر متراکم

  2. باعث درد و خجالت و آبروریزی هست که آمل به عنوان قدیمی ترین شهر شمال و ثروتمندترین شهر مازندران و صنعتی ترین شهر استان از نعمت سازه های مدرن برخوردار نباشه. 90 درصد سازه های 20 طلقه 13 و 15 طبقه سرخرود با سرمایه گذاری آملی ها ایجاد شده. چرا این افراد نباید در آمل ساخت و ساز انجام بدن؟!! لطفا پیگیر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *