انتشار کتاب دِسَرکِتِن , تالیف مهدی قلی زاده


کتاب دسرکتن یا نقاره مازندران, نوشته ی مهدی قلی زاده توسط نشر آروند منتشر شد.


مهدی قلی زاده, نوازنده و مدرس سازهای کوبه ای در خصوص تالیف این کتاب گفت:

دسرکتن یا نقاره مازندران از سازهای بومی است که از قدیم در جشنها و عروسی ها و یا مسابقات کشتی محلی (لوچو) مورد استفاده قرار می‌گرفت.
در دهه های اخیر زنده یاد استاد احمد محسن پور از این ساز در گروه نوازی های موسیقی مازندرانی استفاده کردند که البته معدود نوازنده هایی از قدیم مانده بودند که تبحر کافی بر این ساز داشته باشند. اما در این سالها با برگزاری جشنواره های مختلف محلی, این ساز بیشتر معرفی شد. هر چند به صورت جدی به آن پرداخته نشده و در مورد آن مطلبی نوشته نشده است.

قلی زاده افزود:
در واقع رپرتواری که برای نقاره وجود دارد, هرگز به صورت مکتوب منتشر نشد و صرفاً برخی نوازنده ها در کلاس های خصوصی خود آن را تدریس می‌کنند.
من فکر کردم خوب است که آن را ثبت کنم تا یک منبع باشد و مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد. از این رو به تحقیق بیشتر در این حوزه پرداختم و در این مسیر از وجود استاد علی علیزاده که به صورت خانوادگی از نوازنده های قدیمی این ساز هستند, بسیار بهره بردم و سعی کردم ایرادات جزئی که در مدل نوازندگی جوان‌ترها نسبت به قدیمی های این ساز وجود دارد, مشخص کنم و نکات مهم آن را با دقت بنویسم.


وی تصریح کرد:

این کتاب شامل دو بخش است. بخش اول رپرتوار نقاره و سرنا است که معمولاً در مازندران این دو ساز با هم نواخته می شدند و بخش دیگر تعدادی از قطعات فولک مازندرانی است که همراهی نقاره را با خود دارد و غالباً از کارهای استاد محسن‌پور است. مجوز انتشار بخش صوتی اثر به عهده ی موسسه ی روماک صدا بود. همچنین لازم است از همراهی استاد فضل الله دهقان که در این پژوهش بسیار از علم ایشان بهره جستم نیز قدردانی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *