دکتر فرامرز ذاکری

درمان افسردگی با دکتر فرامرز ذاکری

دکتر فرامرز ذاکری

متخصص اعصاب و روان و روانپزشک

دکتر فرامرز ذاکری
متخصص روانپزشک
متخصص کودک،افسردگی،اضطراب
متخصص اعصاب و روان
روانپزشک کودک و نوجوان
بیش فعالی و عدم تمرکز
درمان اختلالات، افسردگی،استرس،اضطراب
درمان اختلال وسواس اجباری
اختلال کمبود توجه در بزرگسالان بیش فعالی کمبود توجه در کودکان ADHD/ADD
اختلال دوقطبی
اختلال خوردن
اختلال اضطراب منتشر
اختلال ترس، وحشت و هراس
اختلال استرس پس از سانحه PTSD
جنون جوانی
اختلال عاطفی فصلی SAD
هراس اجتماعی
بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی
اختلال جنسی بی میلی و افزایش میل جنسی
درمان بدون دارو بیماریهای مغز و اعصاب و روان با دستگاه نورو فیدبک و بیو فیدبک

نشانی مطب:تهران خ شریعتی،نرسیده به مترو شریعتی ،ک فلسفی‌، ساختمان پزشکان پرشين،ط۱،و۱

ساعت کاری مطب
شنبه تا چهارشنبه 21:00 – 9:00
پنجشنبه 13:00 – 9:00
 

شماره های تماس:
02122260067
02122260068
02122260069
09128227165

درمان افسردگی

افسردگی یکی از اختلالات شایعی است که ممکن است هر فردی در طول زندگی به آن مبتلا شود . حوادثی در زندگی اتفاق می افتد که اجتناب ناپذیر است . حوادثی نظیر مرگ اعضای خانواده  ، تصادف ، از دست دادن مال و ثروت و…تاثیرات و مشکلات مخرب و منفی بر روحیه فرد می گذارد . یکی از این مشکلات افسردگی می باشد که در برخی موارد فرد متوجه آن نمی شود. در ادامه به طور مفصل به آن می پردازیم .

علائم افسردگی 

افسردگی علائم زیادی دارد اما شایع ترین علائم آن به شرح ذیل می باشد :

  • احساس غمگین بودن و شاد نبودن
  • از دست دادن انگیزه در زندگی
  • احساس خستگی و از دست دادن انرژی
  • تغییر در میزان خواب ( ممکن است خواب بیشتر شود یا کمتر )
  • بی اشتهایی
  • احساس بی ارزسی
  • بی حوصلگی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • احساس لذت نبردن از زندگی روزمره و شاد نبودن.

در صورتی که این علائم در 2 هفته یا بیشتر باشد فرد مشکوک به افسردگی است . نکته مهم اینست که همه علائم مذکور به همراه افت عملکرد فرد در زندگی باشد . یعنی در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می شود .

برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک با شماره های 22260067 – 22725506 تماس بگیریدو به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید. 

انواع افسردگی

  • افسردگی ماژور یا اساسی
  • افسردگی بعد از زایمان

بسیاری از خانم ها بعد از زایمان  به دلیل تغییرات هورمونی دچار افسردگی می شوند . حدودا چند هفته بعد از زایمان در صورتی که مادر خواب خوبی نداشته باشد و بیقرار باشد و خوشحال نباشد و علائمی همچون بدخلقی ، عصبانیت داشته باشد به اندازه ای که نتواند به نوزاد خود شیر بدهد یا از او نگهداری کند . این فرد از زندگی ناامید شده و آرزوی مرگ دارد که در این صورت دچار این نوع افسردگی شده است .

  • افسردگی فصلی

برخی از افراد معمولا در فصل زمستان دچار افسردگی می شوند . درمان این افراد از طریق نوردرمانی است که فرد درمعرض نور آفتاب قرار می گیرد .

  • افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر
  • افسردگی بعد از بیماری های جسمی

بسیاری از سالمندان به دلیل داشتن مشکلات قلبی و جسمی دچار افسردگی می شوند.

عکس درمان افسردگی

عکس درمان افسردگی

علت افسردگی

  • ژنتیک

افسردگی در برخی خانواده ها به صورت ارثی است و فرد به آن مبتلا می شود .

  • حوادث ناگواری که برای فرد در زندگی اتفاق افتاده است .
  • ترما یا ضربه های روحی که در مرحله رشد فرد اتفاق می افتد . برای مثال مشکل مالی یا بیکاری یا بیماری جسمی برای فرد پیش می آید که پیامد آن افسردگی است .

آیا وسواس جزو علائم افسردگی است ؟

خیر ولی می تواند وسواس همراه با افسردگی باشد . یعنی فردی که وسواس دارد می تواند افسرده هم باشد به همین دلیل برای درمان این فرد به طور همزمان از درمان افسردگی و وسواس استفاده می شود .

افسردگی در کودکان

در کودکان مخصوصا در سنین 8 تا 10 سالگی علائم با افسردگی در بزرگسالان و سالمندان متفاوت است . علائم این اختلال در کودکان شامل موارد ذیل می باشد :

  • پرخاشگری
  • لجبازی
  • افت تحصیلی
  • بی قراری
  • فرار از مدرسه در برخی موارد

افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان می تواند دارای علائم شدیدتر از کودکان باشد :

  • پرخاشگری زیاد
  • فرار از خانه و مدرسه
  • افکار ناامیدی و حتی خودکشی

افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان خود را به صورت موارد ذیل نشان می دهد :

  • دردهای جسمی و مبهم
  • پرخوابی یا بی خوابی
  • افت در عملکرد زندگی

افسردگی در بارداری

در خانمی باردار افسردگی نگران کننده است . در برخی موارد مشاهده شده است که این اختلال بعد از سقط جنین باعث افزایش پرولاکتین خون شده است و مانع از بارداری شده است . در این موارد بیمار باید به پزشک متخصص داخلی مراجعه کند تا پرولاکتین تنظیم شود . زیرا پرولاکتین بالا تنظیمات هورمونی بدن را دچار اختلال می کند و در نهایت باعث بروز افسردگی می شود. با تنظیم پرولاکتین می توان افسردگی را درمان کرد .

شیوع افسردگی

افسردگی در خانم ها بیشتر از مردان شیوع دارد . زیرا در خانم ها تغییرات هورمونی که در هر ماه از سیکل قاعدگی اتفاق می افتد این اختلال بیشتر از مردان مشاهده می شود . همچنین مسئولیت های بیشتری که خانم در زندگی دارد از جمله کارهای خانه ، نگهداری از فرزندان ، وظایف همسری و کار در بیرون از منزل ( شغل ) استرس بیشتری را به او وارد می کند که در نهایت او را در معرض افسردگی قرار می دهد .

درمان افسردگی

درمان افسردگی با توجه به نوع آن انتخاب می شود. برای درمان افسردگی از نوع فصلی همان طور که اشاره کردیم  از نوردرمانی استفاده  می شود . برای افسردگی بعد از زایمان داروهایی به مادر تجویز می شود که عوارضی برای شیردهی به نوزاد نداشته باشد و به همراه آن از روان درمانی برای مشاوره استفاده می شود . در صورتی که افسردگی ناشی از بیماری های جسمی باشد باید در ابتدا مشکلات جسمی بیمار درمان شود تا مشکلات این اختلال با مشاوره و دارو ( در صورت لزوم از دارو استفاده می شود ) به راحتی برطرف شود .

درمان افسردگی با دارو

امروزه داروهایی که برای درمان این اختلال وجود دارد دارای کمترین عوارض و بالاترین تاثیر می باشد . این داروها سروتونین مغز را افزایش می دهد . در قسمت سمت چپ مغز نوعی ناقل شیمیایی به نام سرتونین کم ترشح می شود که باعث می شود نورون ها ضعیف تر عمل کند ، دارو باعث می شود این منطقه فعال شود که سرتونین افزایش پیدا می کند و افسردگی برطرف می شود . در کنار دارودرمانی می توان از مشاوره روانپزشکی و روان درمانی استفاده کرد . مطالعات نشان داده است درمان ترکیبی دارو و روان درمانی بهتر و موثرتر از درمان منفرد می باشد . در صورتی که فرد در مراحل اولیه افسردگی به روانشناس مراجعه کرد باید به روانپزشک ارجاع داده شود تا بتواند از دارو یا از روش های غیر دارویی مانند دستگاه ECT ( تحریک الکتریکی مغز ) یا RTMS ( تحریک مغناطیسی مغز ) استفاده کند .

صحبت های دکتر فرامرز ذاکری در رابطه با درمان افسردگی:

درمان قطعی افسردگی

افسردگی به راحتی درمان می شود البته اگر در مراحل ابتدایی اختلال باشد زیرا با پیشرفت بیماری ، فرد به دارو مقاوم می شود . در صورتی که فرد در مراحل پیشرفته برای درمان اقدام کند از روش های ترکیبی ( دارو و روان درمانی ) استفاده می شود .

عوارض درمان افسردگی با دارو

بسیاری از افراد می پرسند که داروهای ضد افسردگی عوارضی برای فرد یه همراه دارد ؟ در پاسخ باید گفت داروهایی که امروزه استفاده می شود دارای کمترین عوارض می باشد . همچنین از فواید این داروها اینست که فرد به مصرف آن اعتیاد پیدا نمی کند . درمان با دارو معمولا بین 2 ماه تا یک سال می باشد و ممکن است برای تسریع روند درمان از روان درمانی استفاده می شود .

نتیجه 

روانپزشکان و روان شناسان همه بر این عقیده اند که افسردگی به راحتی قابل درمان  و کنترل میباشد مهم این است که در همان شروع بیماری مراجعه کرده ودرمان در اولین فرصت شروع شود و درمان را نباید به تاخیر انداخت چرا که تاخیر در درمان افسردگی باعث مزمن شدن و مقاوم به دارو شوند پس اگر بیماری با علائم غمگینی  و شاد نبودن و عدم لذت از زندگی و اختلال در خواب و اشتها و زود خسته شدن  ودر انتها ناامیدی و افکار مرگ و خودکشی  در خود مشاهده میکند و یا دارد در اولین فرصت به روانپزشک مراجعه کند. هرازنیوز 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *