بازدیدنمایندگان مجلس به شرکت دیزل سنگین آمل / واگذاری زمین‌های مازاد آمل دیزل به سرمایه گذاران

جمعی از نمایندگان و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت دیزل سنگین ایران در شهرستان آمل بازدید کردند.

 

به گزارش هرازنیوز از  صداوسیما مرکز مازندران، شرکت دیزل سنگین ایران در سال۱۳۷۰ در آمل با هدف توسعه تولید صنعت پیشرانه‌های دیزلی در یک سایت ۸۰هکتاری در همجواری و همزمان با شهرک صنعتی امامزاده عبداله شهرستان آمل ساخته شده‌است.

این شرکت با دارای امکانات متعددی برای آزمایش کیفیت، تحقیق و توسعه، طراحی و پشتیبانی مجوز مونتاژ تحت‌لیسانس پیشرانه‌های وارتسیلا فنلاند و روستون انگلیس و تعمیر پیشرانه‌های راستن آر-کی ۲۱۵ را با مجوز این شرکت و همراهی ام‌آان آلمان را گرفت.

مونتاژ پیشرانه وارتسیلا در سال۱۹۹۶ و تولید پیشرانه ۲۱۵ در سال۲۰۰۰ آغاز شد.

در سال‌های پسین ساخت و آزمون پیشرانه دیزل برای لکوموتیو شرکت آلستوم فرانسه ساخت واگن پارس، در این کارخانه آغاز شد.

این شرکت تا به امروز با معتبرترین شرکت‌های بزرگ دنیا همکاری داشته که شامل شرکت‌های وارتسیلا فنلاند، دویتس آگ آلمان، ام‌تی‌یو فریدریشسهافن آلمان، کاترپیلار آمریکا، روستون انگلستان، بکلک استون اند کو انگلستان، آوک دانمارک، ام‌آان آلمان، ولوو سوئد، استمفورد، کنتیکت آمریکا، لروی سامر فرانسه، مک آلته ایتالیا و زداف فریدریشسهافن آلمان است.

با توجه به توانمندیهای بالا و ظرفیت‌های ملی این شرکت و البته زمین‌های مازاد و بلااستفاده در این شرکت در دهه‌های اخیر از یک سو و کمبود زمین و متقاضیان در نوبت انتظار دریافت زمین در شهرک صنعتی فاز یک امامزاده عبداله در همجواری این شرکت در سال‌های اخیر مناقشه جدیدی مسئولان شهرک، مدیران شهرستانی و استانی با مجموعه دسا برای واگذاری زمین‌های مازاد به شهرک بوده است.

شرکت‌های دانش بنیان، کلید حل بحران مناقشه دسا با شهرک صنعتی آمل

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین رابطه با بیان اینکه شرکت دیزل سنگین ایران به عنوان یکی از سرمایه‌های مهم کشور درشرایط سخت به عنوان یکی از ۱۰طرح مهم بزرگ عمرانی کشور در سال۷۰ شروع به کار کرد گفت: این شرکت توانسته نیاز کشور به تعمییر موتور‌های دیزلی در حوزه ریلی، دریایی و نیروگاهی کشور را که عمدتا واردکننده تکنولوژی بودیم را برطرف کند.

مهدی طغیانی افزود: با توجه به شعارامسال که حمایت از تولید ومانع زدایی هست، برای حمایت از شرکت دسا و فعال ترکردن آن با پیگیری کمیسیون اقتصادی و نیز صنایع و معادن مجلس اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه باید با انتقال فناوری و تکنولوژی‌های جدید بخشی از این مشکلات را برطرف کرد تصریح کرد، شرکت‌های دانش بنیان و تولید فناور که می‌توانند در فرایند و ایجاد شرکتهای تولید قطعه در این شرکت کمک کار باشند، البته همه این موارد با رعایت وانجام کار‌های کارشناسی و بررسی همه جانبه است.


شرکت دسا ۱۳سال از برنامه‌ها عقب است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که پیش از این رییس هیات مدیره شرکت دیزل سنگین ایران نیز بوده در این بازدید گفت: از زمانی که در سال۸۷ این شرکت اقدام به طراحی موتورملی شده، پس از این اقدام مهم تا کنون دچار یک عقب ماندگی به سر می‌برد که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها است.

سیدمصطفی آقامیرسلیم افزود: بسیاری از موتور‌ها و قطعه‌هایی که جنبه فنی دارند، ایران وابستگی به خارج از کشور و دانش فنی آن دارد که باید در ابتدا دانش فنی آن را در داخل آموزش و بومی می‌کردیم که متاسفانه کمتر با مهندسان داخلی همکاری می‌کردند.

او با اشاره به اینکه با وجود آنکه بسیاری از قطعه‌های موتور‌های دیزل سنگین اکنون داخلی سازی شده و در شرایطی بوده که آمادگی زیرساختی آن در کشور وجود نداشته است گفت: از حدود ۱۵سال قبل در شرکت دیزل سنگین آمل، طرح شهرک دیزل را آماده کرده بودیم، اما اکنون در این شرکت کار هم بندی و آزمون انجام می‌شود و قطعه‌های مورد نیاز آن در شرکت‌های تولیدی در سطح مازندران و دیگر مناطق کشور تامین می‌شود.

میرسلیم گفت: اگر در شرکت دیزل سنگین خواهان تولید قطعات هستیم که دربرنامه این شرکت نیز هست، نیازمند به کارگسترده و حضور شرکت‌های توانمند برای همکاری دراین بخش است.


حسن نیت مجموعه دسا برای واگذاری

او به ظرفیت سالانه کارخانه دیزل سنگین ایران به تولید ۴۰۰دستگاه موتور ملی دیزلی اشاره کرد و گفت: با توجه به این حجم از تولید که به قطعه‌های زیادی نیز نیاز دارد از نظر الکترونیکی و نیز مکانیکی به نوعی باید تامین شود و چه بهتر که این شرایط در این شرکت فراهم شود.

آقامیرسلیم افزود: اکنون این حسن نیت در مجموعه مدیران شرکت دیزل سنگین نیز وجود دارد که متقاضیان و سرمایه گذارانی که در حوزه قطعه سازی علاقمند به تولید و همکاری با این شرکت هستند در قبال دریافت زمین اقدام به سرمایه گذار و تولید کنند و مقدمات آن نیز فراهم خواهیم کرد.


عملکرد جزیره‌ای مدیران شرکت دیزل سنگین

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: شرکت دیزل سنگین حدود ۸۰هکتار زمین در اختیار دارد در حالی که در همجواری این، شهرک صنعتی آمل با همین مقدار زمین اکنون بیش از ۲۰هزار نیروی فعال کاری در شرکت‌های تولیدی این شهرک دارد که شهرستان آمل را به قطب صنعتی استان تبدیل کرده است.

رضا حاجی پور با بیان اینکه متاسفانه مدیران و هیات مدیره شرکت دسا این شرکت را به حالت جزیره‌ای عمل کردند افزود: هر چند در سال‌های نخست قدم‌های خوبی برای توسعه شرکت و اشتغالزایی برداشته شد، اما با توجه به هدفگذاری‌های بلندی که این شرکت پیش بینی کرده بود و قول‌هایی که مدیران آن داده بودند در سال‌های اخیر در همان نقطه متوقف شد.

او با بیان اینکه نشست‌های متعددی را با وزیر دفاع و نیز آقای میرسلیم در مجلس داشته است گفت: پیشنهادی که به وزیر دفاع شده وآقای وزیرهم پذیرفته بود، زمین‌های مازاد شرکت در قالب تکمیل زنجیره این شرکت تحت کنترل به سرمایه گذاران در تولید قطعه‌های مورد نیاز تولید موتور دیزلی انجام شود.


کوچ سرمایه گذاران آملی از کمبود زمین

رییس انجمن کارفرمایان صنعتی شهرستان آمل نیز گفت: ما خدمات شرکت دسا را در شهرستان آمل در این سال‌ها نادیده نمی گیرم، اما دلیل این امر و اصراری که مدیران این شرکت دارند، که کل فعالیت تولید و تعمیراتی آنها در یک مجموعه ۲هکتار قابل انجام است، اما حدود ۸۰هکتار زمین را معطل کردند و دلیل مقاومت‌های بی مورد آنها را متوجه نمی‌شویم.

محمدتقی جوادی گفت: با پیگیری‌هایی که هئیت مدیره شهرک صنعتی و حتی مسئولان استانی داشتند منجر به اخذ مصوبه هم از دولت نهم و یازدهم شد که شرکت دسا را مکلف به واگذاری حدود ۴۵هکتار زمین مازاد شرکت دیزل سنگین ایران که همجواری با شهرک صنعتی هست را به این شهرک واگذار کنند.

او افزود: متاسفانه تا کنون چنین واگذاری با وجود مصوبه دو دولت اجرایی و عملی نشد و واقعا این همه مقاومت در راستای کمبود زمین برای حمایت از تولید شهرستان چه معنی دارد؟

رییس انجمن کارفرمایان صنعتی آمل با بیان این نکته که متاسفانه اکنون در فضای ۸۰هکتاری شهرک صنعتی زمین خالی وجود ندارد و بیش از ۲۰هزار نیروی کارگری در حدود ۲۳۰شرکت فعال در این شهرک مشغول به کار هستند گفت: این در حالی هست که همه فعالیت شرکت دسا در کمتر از سوله‌های ایجاد شده در فضای به وسعت ۲هکتار با حدود ۱۳۰نفر نیروی کاری است.

جوادی افزود: کمبود زمین در شهرک صنعتی آمل حتی باعث شده با وجود متقاضیان زیادی که برای سرمایه گذاری در نوبت انتظار دریافت زمین از شهرک صنعتی هستند، به ناچار به شهرکهای صنعتی محمودآباد و سوادکوه و دیگر شهر‌های استان و حتی خارج از استان کوچ کنند.

بازدید امروز نمایندگان مجلس هم همانند دیگر بازید‌های مدیران کشوری از شرکت دسا، قطعا دستاوردی برای شهرک صنعتی و واگذاری زمین مازاد این شرکت به نفع سرمایه گذاران شهرک نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *