نماز نمایانگر قدرت بی پایان الهی

نماز عبادتی است که بندگی خداوند را تجلی می بخشد. هیچ عبادتی به اندازه نماز چنین ظرفیتی را در خود ندارد. هر ذکری در نماز از وضو گرفته تا سلام پایانی آن یاد خدا را خود به همراه دارد و اگر آن هنگام که اذان خوانده می شود و اول وقت به جای آورده شود، ثواب بیشتری دارد.

برای انکه هر نوبت از نماز را به هنگام آن به جا آورید از ابزارهای متنوعی از جمله از ابزار های آنلاین مربوطه نظیر وقت اذان سایت 8 باکس می توانید استفاده کنید.

نماز
نماز

در ادامه به بیان واجبات نماز می پردازیم. چنان چه احتمالا می دانید نماز برای ما شیعیان یکی از فروع ده گانه دین است و مانند سایر واجبات دینی اصول خاص خود را دارد که در پنج نوبت از شبانه روز از اذان صبح تا عشا بر مسلمانان واجب شده است.

واجبات نماز یازده مورد می باشند که به دو قسمت رکن و غیر رکن تقسیم می شوند. اگر نمازگزار چه عمدا و سهوا یکی از واجبات رکن را کم یا زیاد کند (در انجام آن زیاده روی یا کم کاستی داشته باشد)، نماز وی باطل می شود. واجبات رکن در نماز به پنج دسته تق در ادامه به بیان واجبات نماز می پردازیم. چنان چه احتمالا می دانید نماز برای ما شیعیان 1- سجده : در هنگام سجده بدن نمازگزار در 7 نقطه یعنی پیشانی، دو زانو، کف دست ها و سر انگشت پاها باید با زمین در ارتباط باشد و در آن زمان ذکر سبحان ربی الاعلی و بحمده و یا سبحان الله بگوید.

2- قرائت : آورده شده است که در ابتدای نماز های ظهر، عصر، مغرب و عشا در ابتدا دو نماز یعنی در دو رکعت اول قرائت سوره فاتحه و یک سوره ی دیگر بعد از آن واجب است.تفاوتی که در نماز خواندن مسلمانان اهل سنت و شیعیان می باشد این است که آنها بر این باورند که حتی اگر بخشی از سوره ای را هم قرائت بکنند، مورد قبول واقع می شود.

3- نیت : نیت در نماز به این معناست که نمازگزار با هوشیاری و قصد نماز را اقامه می کند و اگر کسی نماز را برای غیر از خدا بخواند،مانند این است که اصلا نمازی نخوانده.پس نیت در نماز به معنای قصد قلبی می باشد و نیازی به زبان آوردن آن نیست.

هنگام نیت نمازگزار می بایست که دو مورد یعنی تکبیرة الاحرام “یعنی در اول نماز هنگامی که دست ها را مقابل گوشها میبرد الله اکبر بگوید” و قیام “که به معنای ایستادن است که البته کسی که بنابر شرایط خاصی مثل بیماری که نمی تواند بایستد نشسته نماز را می خواند” را رعایت کند.

نماز
نماز

4- رکوع : رکوع به معنای خم شدن نمازگزار تا حدی است که دست ها به سر زانو ها برسد و در آن حین اذکاری مانند سبحان ربی العظیم و بحمده و یا سبحان الله را به زبان بیاورند.

5- سلام : سلام در نماز یعنی سلام و درود فرستادن به خداوند و پیامبرش و بندگان شایسته خدا  در پایان نماز.

البته در نماز دو شرط دیگر مهم نیز به نام های ترتیب و موالات نیز وجود دارد.ترتیب یعنی تمام این کارها پس و پیش اجرا نشوند و آنطور که در کتب دینی آورده شده انجام شوند و موالات به معنای آن است که نماز باید پیوسته و بدون مکث خوانده شود و حداکثر بیش از پنج ثانیه نباید بین کارهای نماز فاصله بیفتد.

نماز هم مانند سایر واجبات دینی، در دل خود مستحباتی نیز دارد.از جمله اینکه مستحب است نمازگزار بعد از رکوع و سجده ذکر الله و اکبر را بگوید و هنگام نشستن سمع الله لمن حمده و بین دو سجده استغفرالله ربی و اتوب الیه را ذکر کند و همچنین در هنگام برخاستن نیز مستحب است که ذکر بحول الله و قوته اقوم و اقعد را به زبان بیاورد.

در ادامه در خصوص نماز صبح صحبت خواهیم کرد.

نماز صبح نماز واجب دو رکعتی است و وقت نماز صبح بین طلوع فجر(یا همان اولین روشنی بعد از شب که به تدریج از بین می رود) تا طلوع آفتاب است. همه ی نماز های یومیه نماز نافله دارند و نماز صبح هم از این قاعده مستثنی نیست. پیامبر اسلام(ص) درباره ی نماز صبح فرموده اند : نماز صبح از میان نمازها این امتیاز را دارد که ملائکه شب و ملائکه روز آن را مشاهده می‌کنند.

از جمله احکام نماز صبح که در کتب دینی ما آورده شده میتوان به این مورد اشاره کرد که بر مردان واجب شده که حمد و سوره نماز صبح را بلند قرائت کنند و زنان نیز میتوانند مانند مردان بلند قرائت کنند اما اگر در شرایطی هستند که با بلند خواندن نامحرم صدای آنها را میشنود، نباید بلند بخوانند. پس بلند خواندن حمد سوره ی نماز صبح فقط بر مردان واجب است.

از لحاظ علمی هم اگر بخواهیم راجع به نماز صبح صحبت کنیم، تازه ترین نتایج تحقیقات علمی نشان داده که خواندن نماز در وقت نماز صبح، بهترین شیوه برای پیشگیری از برخی از بیماری های قلبی – عروقی می باشد.زیرا بر اساس این تحقیقات مشخص شده که دلیل اصلی مبتلا شدن به بیماری های قلبی – عروقی، خواب طولانی مدت در طول شبانه روز می باشد.زیرا خوابیدن طولانی مدت باعث کاهش ضربان قلب به 50 بار در دقیقه می شود که این امر منجر به کندی گردش خون در سرخرگ ها و سرانجام انسداد رگ ها شده و حملات قلبی – عروقی را به دنبال خواهد داشت.

از این تحقیقات بر ضرورت حداقل 15 دقیقه تحرک بدنی پس از چند ساعت خواب را میتوان نتیجه گرفت که ادای نماز در وقت نماز صبح برای این امر کافیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *