انجمن توسعه پایدار آمل یاران
سبزینگی و شهر پایدار
فرهنگ تسلیمی مقدم

در مدیریت شهری، واژه سبز و سبزینگی به عنوان یک موضوع جالب با عناوینی مانند ساختمان سبز، باغ بام، سبز بام، دیوار سبز و سبز راه در کانون توجه توسعه پایدار شهری قرار گرفته است البته شاید ما بیشتر واژه هایی مانند “روف گاردن” را شنیده ایم.

سبز بام‌ ها علاوه بر زیبایی می‌توانند بعنوان تولید غذا، تولید انرژی با سلول های خوشیدی، کنترل دما و صدا و آلودگی، همچنین تفریح و افزایش ارزش بکار روند. چنین باغ‌ هایی در مقیاس بزرگ می‌توانند بر آب و هوا و محیط زیست منطقه تاثیر گذاشته و آن را بهبود بخشد.

به عنوان یک مثال دانشگاه ترنت در بام محل دانشگاه اقدام به تولید غذا برای شاگردان می‌کند. علاوه بر این سبز بام ها اثر قابل توجهی بر جذب آب باران و جلوگیری از هدر رفت آن دارند. میزان جذب دمای نور خورشید در گیاهان بسیار کمتر از مواد ساختمانی است و اگر سطح ساختمان ها از گیاه پوشیده شده باشد باعث جذب بسیار کمتر حرارت می‌شود.

طبق محاسبات برآورد می‌شود که اگر نیمی از بام‌های شهر توکیو ژاپن بوسیله گیاهان، سبز شود درجه حرارت شهر بین ۱۱ تا ۸۴ صدم درجه کاهش می‌یابد، چنین کاهشی در دما منجر به صرفه جویی تقریبا صد میلیون ین می‌شود.

گروهی از پژوهشگران در ایالات متحده آمریکا در حال عملی کردن طرحی هستند که با نام پشت بام های سبز شهرت داشته و ادعا می شود که با اجرای این طرح می توان تا میزان بیست و شش درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

و اما یک پیشنهاد کم هزینه برای شهر ما اینکه از فضای سبز عمودی یعنی دیوار سبز بجای نقاشی های بی روح روی دیوار های پیاده رو ها استفاده کنیم.
دیوارهای سبز همچنین به صورت دیوارهای زنده، زیستی، اکسیژن ساز یا بطور علمی VCWVدیوارهای پیچیده گیاهی عمودی نامیده می‌شوند که از نظر زیبایی شناسی قابل طراحی جذاب و با شکوه نیز هستند که می توانند موجب کاهش استرس و آرامش بصری شهروندان گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *