مجید قاسم کردی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری هراز نیوز  با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مواردی که قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی به آن  توجه جدی داشته است حفظ سلامت و محیط زیست است.

نظارت بر بهداشت محیط را جزء وظایف مسلم دستگاه‌های متولی ازجمله شبکه ی بهداشت علوم پزشکی و شهرداری‌ها، فرمانداری و بخشداری و محیط‌ زیست دانست و نظارت‌ در این خصوص به صورت مستمر و جدی را سبب ارتقای کیفیت سطح زندگی و سلامت شهروندان دانست.

این فعال فرهنگی ضمن تاکید  به مدیریت پسماندها و زباله‌های شهری و روستایی و اقدام های عملی توسط دستگاه ها ذیربط به عنوان مسئول اصلی پیگیری زباله خاطر نشان کرد برطرف کردن زباله نیازمند عزمی جدی شهروندان و فرهنگ سازی  و آموزش راهکارهای  برای تولید کمتر زباله وتفکیک آن از مبداء است،که بی‌توجهی، کم‌کاری و سهل‌انگاری در این مورد می‌تواند سلامت افراد جامعه را به‌ شدت تحت تأثیر قرار دهد.

 

این حقوقدان با اشاره به سخنان حجت الاسلام اسداله جعفری دادستان عمومی و انقلاب سابق مرکز مازندران در خصوص تشکیل پرونده قضایی برای مشکل دفن زباله رامسر ورود دستگاه قضا در رفع  زباله برخی از شهرستان های استان  این اقدام را  حرکتی در مسیر توسعه حقوق شهروندی  دانست و اقدام های انجام شده ودرحال انجام از سوی استانداری و شهرداری  برای سامان بخشیدن به موضوع زباله را ارزشمند خواند و اعلام نمود در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی استان مازندران انباشت زباله‌ها در مناطق روستایی و جنگل و حاشیه جاده ها و سواحل دریای خزر است که تاثیر مستقیم بر سلامت و بهداشت اجتماعی و فردی دارد.

 

وی  افزود: دادستانی استان درکنار این موضوع با توجه به  ‌آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی ، آلودگی منابع غذایی و بیماری دام و طیور که بخشی از عواقب مخرب  زباله ها است در خصوص وضعیت دفن زباله و شیرابه های نفوذی آن که  تهدیدی برای سلامت محیط طبیعی استان بحساب می آید به دغدغه های به حق شهروندان ورود پیدا کند و اقدمات قانونی و قضایی را انجام دهد.

 

این فعال فرهنگی با توجه به اهمیت دفع بهداشتی زباله ها گفت  مسئولان باید تصمیمات درست واجرایی با توجه به امکانات موجود را بگیرند و در این مسیر  مشارکت همه  شهروندان از صنوف مختلف گرفته تا کشاورزان و دامداران، دانش آموزان و دانشجویان ، و… میتواند برای رفع این معضل کمک شایانی نماید.

 

قاسم کردی با بیان این موضوع که ؛ حل معضل زباله دراستان مازندران دستکم به بیش از سه دهه مرتبط است ، اذعان داشت هرچند فرصت های زیادی در رفع زباله و مدیریت پسماند از دست رفته است اما هرچه زودتر این معظل بزرگی که به سلامت شهروندان و زیست بوم رفع شود بار مشکلات فرارو کمتر خواهد بود.

مجید قاسم کردی بیان کرد : انجام سفرهای خارجی برای بازدید از شیوه های دفع زباله توسط مسئولان در بره های زمانی متفاوت  فقط در حد شعار بوده و  عایدی دیگری جز ایجاد کوه زباله در سواحل دریا ، داخل جنگل ها و کنار رودخانه ها برای استان در پی نداشت.

امید اینکه با ورود دادستانی به این موضوع این حق مسلم شهروندان (حق بهداشت و سلامت)و محیط زیست سالم از مسیر قانونی و مجرای قضایی به بهترین نحو ممکن  تحقق یابد‌.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *