با کدام معیار روستای 200 خانواری دوریش خیل شهر شد اما وسطی کلا با 10 هزار نفر جمعیت نشد !

 

هراز نیوز : مسئولین و نماینده ی شهرستان آمل با کدام معیارها چند سال پیش روستای دویست خانواری  درویش خیل ( دابو دشت) در فاصله ی سه کیلومتری آمل را به شهر تبدیل کردند ؟

اکنون با چه معیارهایی در فاصله ی یک کیلومتری شهر دابو دشت روستای  اجبارکلا ( اجوارکلا) را مبدل به شهر نموده اند ؟

بسیاری یا بهتر است بگوییم قریب به اتفاق شهرهای ایران قبلا” روستا بوده اند و با رشد و توسعه و افزایش جمعیت جهت سهولت در ارائه ی خدمات به ساکنان آنجا ، مکانهای مذکور به شهر تبدیل شده اند! که البته معیارهای دیگری چون داشتن ویژگیهای جغرافیایی نظیر مرکزیت برای روستاهای اطراف ، دور بودن از مرکز شهرستان ، کاهش بار ترافیکی و آلودگی شهر مرکزی ،خدمات رسانی به روستاهای مجاور ، داشتن حداقل ده هزار نفر جمعیت ، داشتن موقعیت و زیر ساختهای اولیه ی شهری و….. دهها مورد امنیتی و استراتژیک لازم است تا روستایی به شهر مبدل گردد.

بزرگترین روستای ایران با بیش از ده هزار نفر جمعیت و با فاصله ی بیست کیلومتری از مرکز شهرستان یعنی #وسطی_کلا که اتفاقا” همه ی معیارها و ویژگیهای شهر شدن را دارد ، هنوز روستاست و این بسی جای تعجب دارد!به جای درویش خیل ( دابودشت) باید #سه_راه_مرزنگو یا #چهار_راه_رئیس_آباد تبدیل به شهر می شد که فاصله ی زیادتری با شهر داشتند و هم در مرکزیت جغرافیایی دابو واقع هستند.

با تذکر جدی به مسئولین وتصمیم گیرندگان شهرستان آمل در این موارد ، انتظار می رود که در روند تصمیم سازیها ، سلیقه ها و منافع قومی و قبیله ای را کنار گذاشته ، من بعد از نظریات کارشناسان بیشتری در این زمینه استفاده گردد تا شرایط بهتری برای توسعه و پیشرفت و رفاه عده ی بیشتری از روستائیان زحمتکش فراهم آید. انشاء الله.

آمل_  عسگر کشاورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *