مطالعه جدید «شورای مطالعات اطلاعاتی مدیترانه» در سال 2012 نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی به مثابه ابزاری پیشرو و جدید در جمع‌آوری اطلاعات تاکتیکی از منابع آشکار است.

یکی از محققان این تحقیق به نام جوزف فیتساناکیس ابراز می‌دارد:‌ »در این مطالعه ما نشان می‌دهیم که فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب، و دیگر شبکه‌های اجتماعی از دید سازمان‌های اطلاعاتی به عنوان کانال‌های شدیدا باارزشی برای کسب اطلاعات به حساب می‌آیند. ما یافته‌های خود را بر اساس سه مطالعه موردی اخیر بنا می‌کنیم که به عقیده ما عملکرد اطلاعاتی شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهند.»

البته آنچه در این مطالعه بدان اشاره نمی‌شود، استفاده سازمان‌های جاسوسی از شبکه‌های اجتماعی برای اهداف دیگر است. این مطالعه مخاطب را به باور این تفکر سوق می‌دهد که شبکه اجتماعی تنها یک ابزار جمع‌آوری اطلاعات هستند،‌ در حالی که تعدادی از گزارش‌های موجود حاکی از آن است که این شبکه برای انجام عملیات‌های روانی و پروپاگاندا از جمله ایجاد هویت‌های جعلی برای پوشش عملیات‌های پنهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در همین راستا می‌توان به این نکته اشاره کرد که پنتاگون و ارتش آمریکا اعلام کرده‌اند که برای عملیات در شبکه‌های اجتماعی دست به ساخت نرم‌افزارهایی زده‌اند که می‌تواند برای یک فرد هویت‌های جعلی مختلفی را ایجاد کند و وی در این محیط‌ها دست به پروپاگاندا و عملیات‌های روانی در جهت پیشبرد منافع آمریکا بزند.

این مطالعه عمدتا بر اساس چهارچوب بیداری اسلامی می‌باشد که «دولت آمریکا را بر آن داشت تا دست به ایجاد دستورالعمل‌هایی بزند تا بتواند به جمع‌آوری اطلاعات از شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی بپردازد.»

در این تحقیق همچنین به چگونگی استفاده از فضای سایبری برای برپایی جنگ سایبری علیه کشورهای مخالف آمریکا از جمله ایران پرداخته شده است. استفاده از ویرویس استاکس‌نت برای ایجاد تاخیر در برنامه هسته‌ای ایران و نیز طریقه استفاده فتنه‌گران در سال 88 برای ایجاد ناآرامی در ایران از جمله مواردی است که در این مطالعه به آنها اشاره شده است.

منبع: مشرق

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *