-مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران هشدار داد که خطر گسترش کف شویی رودخانه های مازندران ناشی از برداشت بی رویه شن و ماسه جدی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مازندران ، غزال جعفری روز یکشنبه در جلسه هم اندیشی کارشناسان رسمی دادگستری ، مدیران و کارشناسان آب منطقه ای استان با موضوع مهندسی رودخانه گفت که تغییرات در رودخانه های کشور به ویژه در استان های شمالی بسیار زیاد است.
وی تاکید کرد : اولین اقدام جلوگیری از کف شویی متوقف کردن فرسایش ناشی از برداشت شن و ماسه است و باید به رودخانه ها فرصت بدهیم تا زخم های خود را درمان کند.
جعفری گفت : رویکرد بین المللی در یک دهه گذشته به موضوع رودخانه ، احیاء طبیعی رودخانه ها است که این امر در گذشته رویکرد سازه ای و عملیاتی بود.
وی با اشاره به وجود بیش از 46 هزار کیلومتر آبراهه اصلی و 70 هزار کیلومتر آبراهه فرعی کشور ، اضافه کرد : در دو سال اخیر خسارت ناشی از سیلاب های کوچک را هم شاهد بودیم که ناشی از عدم شناخت ما از رفتار رودخانه ها در بلند مدت است.
جعفری گفت : عمده سیلاب سال های اخیر به جز دو مورد آن کوچک بوده ، اما هر یک خسارات قابل توجهی به بار آوردند در حالی که به حجم سیلاب نگاه می کنیم نباید اینگونه سیلاب موجب خسارت شوند.
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران نیز گفت : در استان مازندران بیش از هفت هزار کیلومتر رودخانه داریم
که تراکم جمعیت در حاشیه آنها بسیار زیاد است.
محمد ابراهیم یخکشی افزود : تعارضی بین منابع و تقاضای ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها و برداشت شن و ماسه زیاد است و این وظایف حفاظت و نگهداری آب منطقه ای را زیاد و سخت می کند .
وی با بیان اینکه مدیریت منابع دارای سه رکن اساسی از جمله توسعه منابع، جامعه و نهاد حکمرانی است افزود : نقش نهاد حکمرانی تعادل بخشی و احیاء این منابع است .
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران با تاکید بر اینکه ذینفعان نیز مسئول حفاظت از انفال عمومی هستند گفت : برای این مهم باید به امر آموزش و اطلاع رسانی که بخشی از وظیفه حکمرانی است توجه ویژه شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *