با خبر شدیم یک برنامه فرهنگی با ایده ای جدید به زودی در آمل اجرا خواهد شد در ادامه گفتگو هراز نو با مهیار کمانگری کارشناس ارشد علوم سیاسی و فعال فرهنگی اجتماعی را در باره برنامه زیر پلاک ماه در آمل می خوانیم .
ایده” زیر پلاک ماه” از کجا آمد؟

این ایده یکی دو سال در ذهنم بود. با توجه به اینکه در حوزه دفاع مقدس چندین برنامه اجرا کرده بودم احساس کردم که جای چنین برنامه ای خالی است
میشه بفرمایید چه برنامه هایی اجرا کرده اید؟

غیر  از چندین نمایش در این حوزه که میتوانم ادعا کنم بیشترین نمایش دفاع مقدس رو من و دوستانم در امل اجرا کردیم، سه تا یادواره شهدا که در نوع خودش برای اولین بار بوده طراحی و اجرا کردم. برنامه مادران بصیرت که تجلیل از مادران شهدای انقلاب و شش بهمن در سراسر استان بود و مادران مقاومت که تجلیل از مادران تک فرزند بود که هر دو در سطح استانی برگزار شد یادواره شهدای آتش نشان استان که اینم در نوع خودش اولین بار بود
احساس نمیکنید این تیپ برنامه ها تکراری شده است؟

خیر،تیپ برنامه ی ما اتفاقا نو و جدیده، ببینید یک تیم پژوهشی کنار کار داره کمک میکنه،شورای سیاست گذاری برنامه هم هست، تمام تلاشمون اینه که به ورطه تکرار نرسیم و چیزهایی که بوده رو به شکلی جدید و بازسازی شده ارایه بدیم که نسل جدید هم اون رو پذیرا باشد
منظورتون دقیق از شورای سیاست گذاری چیه و چه کسانی عضو آن هستند؟

این شورا وظیفه ی چارچوب بندی برنامه ها و مشخص کردن آیتم ها رو داره و اعضای ان متغییرند. اما فعلا حضور بنده به عنوان طراح و کارگردان و آقای دکترروزبه نصیری و آقای امیرمدنی و آقای برزیار از یادگاران دفاع مقدس قطعی شده که ان شاالله قراره در اینده چندتا از دوستان دیگه هم اضافه بشن.
برگردیم به زیر” پلاک ماه”، شکل اجرایی برنامه مشخص شده است؟

بله، بصورت ترکیبی برنامه ریزی شده که از حضور هنرمندان نمایش،موسیقی و حتی روایتگران ایام جنگ برای اجرا استفاده میشه. برنامه در سه فصل و با رویکرد کلی که تجلیل از مقام معظم شهدای گرانقدر هست به اجرا در می آید. اما فصل اول به شهدای مدافع حرم و جاویدالاثر،فصل دوم به شهدای محرم و فصل سوم به شهدای انقلاب می پردازه که الان که دارم با شما صحبت میکنم در مرحله پیش تولید و جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای اجرای یک برنامه زنده هستیم.

زمان و مکان اجرا؟

زمان اجرا فصل اول در خرداد ماه 95 همزمان با ایام آزاد سازی خرمشهر هست و فصل دوم در اواخر مهرماه و فصل سوم در ایام دهه مبارک فجر اجرا میشه البته اگه عمری باقی بمونه {میخندد} اما در مورد مکان اجرا صحبت هایی شده اما چون نهایی نیست فعلا اعلام نمیکنم.

“زیر پلاک ماه” هدفش چیه؟

هدف اصلیش ترویج فرهنگ شهادت و ایثار و ارج نهادن به انسن هایی که مهم ترین کارو به نظرم انجام دادن ما تو این برنامه سعی میکنیم با ابزار هایی جذاب برنامه ای رو تهیه میکنیم که تماشاگران از تماشای ان لذت ببرن و ببینن که آسایش و راحتی امروز رو مدیون چه کسانی هستن. من اعتقاد دارم با کمک خدا و توجه خود شهدای عزیز برنامه ی “زیر پلاک ماه” یه کار متفاوت در حوزه ی دفاع مقدس استان خواهد شد.

تو این چندسال در آمل فکر میکنید جای چه نوع کارهایی تو حوزه دفاع مقدس خالی بوده؟

ببینید اگه برگزاری یادواره های شهدا رو کنار بگذاریم که همیشه با نهایت عظمت و زیبایی و تلاش برگزارکنندگانش اجرا میشه و البته شب شعر و خاطره که یه خورده به تکرار رسیده البته در نوع اجرا و نه نوع اثر، تو این چندسال برنامه ای که بشه به اون اشاره کرد من حداقل در ذهنم نیست مثلا ما تو سال های دور همایش حکایت سرخ رو برگزار می کردیم که مرتبط بود با نمایش های حوزه دفاع مقدس و چندین روز مخاطب رو درگیر می کرد که اون هم الان اجرا نمیشه و همین خالی بودن برنامه ها باعث شد من و دوستانم مجاب بشیم که برنامه هایی رو به این شکل که همه نوع آثار فرهنگی و هنری در اون جای میگیره رو اجرا کنیم.

بودجه برنامه رو از کجا تأمین میکنید؟

{میخندد} فعلا که رایزنی ها رو شروع کردیم و امیدواریم که مسوولان در سالی که توسط مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی)  اقدام و عمل نامگذاری شده به دور از قول و وعده واقعا کمک کنند. در جایی که برای اجرای فلان جشنواره یا برنامه ی جشن سی ،چهل میلیون تومان بودجه اختصاص میدهند امیدوارم ما برای اجرای چنین برنامه ای در دست انداز مالی قرار نگردیم و کارعقیم نمونه چون واقعیتش اینه که تجربه ثابت کرده به من، بعضی از مسؤلان بین قول و عملشون خیلی فاصله ست.
لابه لای حرفاتون گفتین یه تیم پژوهشی بهتون کمک میکنه دقیقا منظورتون چیه؟

یه تیم قراره با حضور میدانی از خانواده محترم شهدا و دوستان شهید و هم رزم هاش مصاحبه کنه و چیزایی که از شهید باقی مونده رو جمع آوری کنه که به صورت نوشتار، فیلم و عکس مسندسازی میشه که قابل استفاده باشه.

در مورد مستندسازی که فرمودید کمی بیشتر توضیح بدید؟.

یکی از نکات مهم در اجرای چنین برنامه هایی مستندسازی اطلاعات جمع آوری شده است ما در قالب مجله ان شاالله این اطلاعات جمع آوری شده رو منتشرمیکنیم و فیلم هایی که تهیه شده رو در قالب فیلم کوتاه آماده می کنیم که قابل استفاده باشه که بعد ها بشه به آن استناد کرد.
اگر تمایل دارید بخش های برنامه رو معرفی کنید.

بخش های برنامه شامل کلیپ، روایت عملیات،بیان وصیت نامه،نمایش،سرود،گفتگو با خانواده محترم شهید و تجلیل از این عزیزان می باشدکه البته یکی دوتا بخش دیگه هم هست که اگر دوستان در شورای سیاست گذاری به جمع بندی نهایی برسند تو کنداکتور گذاشته می شود.
آقای کمانگری چقدر به موفقیت برنامه ایمان دارید؟

موفقیت امری نسبی است.اما برنامه ایی که به نام شهدا باشه اصولا خوب از کار در میاد و مورد استقبال قرار میگیره. مردم برای کسانی که برای حفظ دین و دفاع از خاک و ناموس جونشونو از دست دادن احترام زیادی قایلند و این برنامه هم قراره که به شکلی دیگه به این حوزه بپردازه. واقعیتش هدفمون فقط اجرای برنامه و جمع کردن تماشاگر نیست بلکه تاثیر گذاشتن رو مخاطبه اونم مخاطبی که مورد هجوم انواع وسایل ارتباط جمعی است ما تمام تلاشمون رو خالصانه داریم انجام میدیم که شرمنده شهدا نشیم
اگه حرفی باقی مونده بفرمایید.

اولا از شما متشکرم که این فرصت و در اختیار من قرار دادین و بعد هم از تمام مسؤلین شهرستان خواهش میکنم برای اجرای این برنامه به ما کمک کنن. حتی از دوستانی هم که به هر شکلی با نوع و سبک کار بنده میانه ی خوبی هم ندارند نگاه نکنند که چه کسی داره برنامه میگیره بلکه ببینند چه برنامه ایی داره می گیره، امیدوارم که بتونیم یه برنامه ی با شکوه رو برگزار کنیم و البته مجبور نشم خدایی نکرده از عدم حمایت بعضی ها انتقاد کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *