موج – مقام مسئول سابق بانک مرکزي، پشت پرده هاي سختي ها و فشارهاي غيرقانوني متخلفان بازار پول را افشاء کرد.

درحالي که اين روزها مديران بانک مرکزي درگير ساماندهي بازار غير متشکل پولي هستند، اما برخي به جريان سازي عليه مجريان ساماندهي بازار پول روآوردند.
زخم خوردگاني که از منافع غير قانوني خود بازمانده اند، بيکار ننشسته اند و شايعاتي را دست به دست عليه مجريان ساماندهي بازار پول مي چرخانند.
سه شغله بودن، جعلي بودن کارت پايان خدمت و عضويت در هيات مديره يکي از موسسه هاي مالي و اعتباري تحت نظارت و دريافت رشوه، بخشي از شايعات و البته اتهام هايي است که اين روزها توسط برخي جريانات خاص، محسن فاضليان مدير سابق اداره نظارت بر موسسات پولي غير بانکي بانک مرکزي را نشانه گرفته است.
فاضليان چند هفته اي است به علت تداخل فعاليت هاي دانشگاهي و اجرايي از همکاري با بانک مرکزي کناره گيري کرده است.

انتشار اين گونه شايعات موجب شد تا فاضليان را به دفتر خبرگزاري موج دعوت کنيم تا جزئيات جالب و خواندني را از پشت پرده هاي دشواري ها و فشارهاي غير قانوني که مديران بانک مرکزي در فرآيند ساماندهي بازار غير متشکل پولي متحمل شدند، تعريف کند.

فاضليان در اين گفتگو، اقدامات ناجوانمردانه برخي را که با به خطر ديدن منافع مالي و البته غير قانوني خود دست به فحاشي مي زنند، حيثيت و آبروي افراد را نشانه مي گيرند، حتي تهديد به مرگ مي کنند، افشاء مي کند.
دل پر درد و خوني از موسسات متخلف دارد، اما در اين گفتگو بخشي از تهديدات و تطميع هايي را که طي اين مدت با آن مواجه بوده، بازگو مي کند.

محسن فاضليان مدير سابق اداره نظارت بر موسسات پولي غير بانکي بانک مرکزي در گفتگو با خبرنگار موج ضمن بيان آنکه ساماندهي موسسات فاقد مجوز اقدامي سخت و پيچيده است، مي گويد: مديران ارشد، لايه هاي مياني و اجرايي بانک مرکزي در جريان برخورد با موسسات متخلف و ساماندهي بازار با انواع و اقسام تهديدها و تطميع ها مواجه بودند که بخشي از آنها هنوز هم در قالب خبرسازي هاي رسانه اي ادامه دارد.

وي اظهار مي دارد که در ساماندهي بازار غير متشکل پولي و نظارت بر شبکه بانکي با جريان هاي فاسدي مواجه شديم که با ايجاد شبکه هاي ناسالم رسانه اي سعي در سوءاستفاده از ظرفيت هاي رسانه اي کشور براي بالا بردن هزينه هاي برخورد بانک مرکزي با خود داشتند. اين جريان ها که سررشته برخي از آنها به موسسات غير قانوني مي رسيد با انتشار اخبار دروغ و اتهام زني هاي بي اساس به مديران ارشد و مسئولان اجرايي بانک مرکزي تلاش داشتند انرژي و تمرکز ما را از برخورد با آنها به پيگيري و تکذيب اين اخبار بي اساس معطوف کنند.

فاضليان به جريان سازي هايي اخير عليه برخي مديران ارشد بانک مرکزي اشاره مي کند و مي گويد: خوشبختانه بخش هاي مرتبط در بانک مرکزي با دست اندرکاران اين جريان سازي ها هوشمندانه برخورد کردند و ضمن مديريت فضاي رسانه اي کشور توانستند ريشه هاي مالي و … اين جريان ها را شناسايي کنند که در آينده نزديک با آنها برخوردهاي قانوني صورت مي گيرد.
وي افزود: در اين ميان البته بانک مرکزي همواره از حمايت و درايت رسانه هاي آگاه و متعهد کشور برخوردار بوده و همچنان نيز هست. نمونه اين همراهي را مي توان در روشنگري هايي که در آينده در مورد جريان هاي فاسد بازار غير متشکل انجام خواهد گرفت، مشاهده خواهيم کرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: يکي از مشکلات جدي که نظام پولي ما از ساليان دور با آن مواجه بوده، حضور موسساتي است که فعاليت پولي و بانکي را بدون مجوز از بانک مرکزي انجام مي دهند و سپرده گذاران نيز با توجه به فعال بودن اين موسسات، از صحت و سقم اصالت مجوز آنها بي اطلاع هستند.

آنهايي را که به هيچ صراطي مستقيم نبودند، تعطيل کرديم
فاضليان عنوان مي کند: ما در بحث ساماندهي بازار غير متشکل پولي، از سياست جاذبه و دافعه استفاده کرديم. به عبارت ديگر تا جايي که امکان داشت اين موسسات را در مسير سلامت و تطبيق با استانداردها و ضوابط قرار داديم؛ آنهايي که خودشان را تطبيق دادند، استراتژي هاي تجميع و ادغام را براي آنان در پيش گرفتيم، آنهايي که به هيچ صراطي مستقيم نبودند، تعطيل کرديم.
به گفته فاضليان، بايد به بازار 60 هزار ميلياردي با بيش از 30 ميليون سپرده گذار جهت گيري مثبت داده مي شد تا از مزيت هاي بازار استفاده کرد، چرا که هر گونه استرس و بحران در بازار تبعات جبران ناپذيري براي کشور در برخواهد داشت.

محکم عمل کرديم، منافع عده اي به خطر افتاد
اين مقام مسئول در بانک مرکزي ضمن بيان اين نکته که هم اکنون موسسات فاقد مجوز ديگر در بازار فعاليت ندارند و اگر فعاليت دارند فعاليت آنها بسيار محدود است، گفت: بايد منصفانه به موضوع ساماندهي نگاه کنيم، ساماندهي بازار خدمت کمي نيست.
وي اعلام مي دارد که در بحث نظارت بر موسسات پولي محکم عمل کرديم و باعث شديم که منافع عده اي به خطر بيفتد. شايد به خطر افتادن منافع اقتصادي عده اي موجب شد، در زماني که از بانک مرکزي استعفاء دادم، داستان هاي زيادي مطرح شود.
البته مدير سابق اداره نظارت بر موسسات پولي غير بانکي بانک مرکزي معتقد است که در پديده ساماندهي نبايد انتظار تعريف و تمجيد داشت.
وي گفت: زماني که پا مي گذاري، در بنگاه اقتصادي که هزارها ميليارد تومان از مردم پول گرفته و سوال مي کني، چرا تويي که مجوز از بانک مرکزي نداري اين مقدار از مردم پول گرفتي، تاب نمي آورد، تحمل نمي کند.

مقابله با موسسات فاقد مجوز خيلي سخت است
اين مقام سابق مسئول در بانک مرکزي با طرح اين سوال که، آيا امروز عملکرد فاضليان و فاضليان ها در بانک مرکزي که بازار غير متشکل پولي را روي محور نظم در آوردند، حرکت خوبي براي کل نظام نبوده است، گفت: بحث زور نيست، بحث ما افشاي حقايق است، حقيقت اين است که در ساماندهي موسسات فاقد مجوز شما پا روي منافع عده اي مي گذاريد که اين عده زور و نفوذ زيادي دارند و مقابله با آنها خيلي سخت است و هزينه هاي زيادي را دارد.

از مزاحمت هاي تلفني تا تهديد به قتل
وي در بخش ديگري از اين گفتگو از تهديدات جاني و مالي سخن گفت که طي اين مدت با آن رو به رو شده بود.
فاضليان مي گويد: تلفن هاي مکرري به من مي شد. بنده را تهديد به قتل مي کردند. گاه و بي گاه به من زنگ مي زدند فحاشي مي کردند، خودم و خانواده ام را تهديد مي کردند، پيامک هايي که مزين به فحش هاي رکيک بود، ارسال مي کردند و …

حکم جلب من را هم گرفتند
وي ادامه داد: بدتر از اين هم سر من آوردند، ساده ترين آن همين بحث پايان خدمت بود که در بانک مرکزي با حکم جلب من آمدند و من را به نظام وظيفه بردند، اين مسئله را تا جايي پيش بردند که در نهايت خود قاضي نظام وظيفه شخصاً از من عذرخواهي کرد.
مدير سابق اداره نظارت بر موسسات پولي غير بانکي بانک مرکزي مي گويد: تعارف نداشتند، رسما تهديد مي کردند که دست از اين کارهايت بردار، دست از نوشتن نامه هاي تعطيلي موسسات ما بردار… البته تمامي اين حرفها را مزين مي کردند به فحش هاي رکيک…

اصل براي ما ساماندهي بود نه تعطيلي
فاضليان در واکنش به اين سوال که مگر شما آنها را تهديد مي کرديد که آنها با زبان تهديد سخن مي گفتند، گفت: ما تهديد نمي کرديم، فقط مي گفتيم منطبق با ضوابط شويد تا مجوز بگيريد. اگر مجوز نگيريد، تعطيل مي شويد، کار ما اصول داشت اما کار آنها… حرف هاي ما براي آن ها سنگين بود خيلي سنگين.
وي ادامه داد: ما اصالت را بر اين گذاشتيم که موسسه ساماندهي شود نه تعطيل، وقتي تعطيل مي کنيد يعني تمام اجزاي يک سازمان را تعطيل مي کنيد از خدمتکار و نگهبان گرفته تا بالاترين مقام آن سازمان.

فضاي نظارت فضايي است که پشت سر خود اتهام مي آورد
وي در واکنش به انتشار شايعاتي از جمله سه شغله بودن، عضويت در هيات مديره يکي از موسسات تحت نظارت، اخذ حق العمل کار، نداشتن کارت پايان خدمت و … گفت: اين شايعات نيز در ادامه بحث ساماندهي موسسات فاقد مجوز است، فضاي کاري نظارت فضايي است که پشت سر آن با خودش اتهام مي آورد.

چوب شفافيت هايمان را مي خوريم
وي با اشاره به سابقه کاري خود از سال 86 در بانک مرکزي با سمت مشاور رئيس کل و پس از آن مدير اداره نظارت بر موسسات پولي غير بانکي، گفت: هر چه چوب مي خوريم از بابت شفافيت در کارهايمان است، به خاطر اين است که نقطه پنهاني در زندگي نداريم.
فاضليان در ابتدا ضمن بيان اينکه سه شغله نبوده و نيستم، گفت: يک شغل بيشتر نداشتم و آن فعاليت با بانک مرکزي بود.

کارت پايان خدمتي که براي من تراژدي شد
وي در مورد کارت پايان خدمت خود نيز ضمن اشاره به اينکه در فرآيند ساماندهي موسسات يک بار نيز اعلام کردند که کارت پايان خدمت فاضليان جعلي است، گفت: طبق قانون نظام وظيفه زماني که شما تحصيل مي کنيد، همزمان نمي توانيد درخواست معافيت پزشکي بدهيد، بنابراين عملاً استفاده از بحث معافيت من مسکوت ماند، مهر ماه سال 87 دکتري بنده تمام شد و اقدام به درخواست معافيت پزشکي کردم، تمام مسائل قانوني را طي کردم و پس از تاييد شوراي عالي پزشکي مستقر در نظام وظيفه، وفق ضوابط قانوني کارت پايان خدمت گرفتم، اما باعث تاسف است که بنده يک بار ديگر نيز تمامي اين مراحل را طي کردم پس اگر برخي شايعه نداشتن کارت پايان خدمت يا به صورت ارتباطي کارت پايان خدمت گرفتن را براي من مطرح مي کنند، بايد به آنها بگويم که لطفاً به نظام وظيفه مراجعه کنيد.

وي مي گويد: نمي دانستم مشکلات کارت پايان خدمت من روزي تبديل به يک تراژدي مي شود که از براي آن ما را احضار مي کنند و حکم جلب مان را مي گيرند.
اين مقام مسئول در بانک مرکزي همچنين با صراحت اعلام کرد: تمام روابط اقتصادي بنده کاملاً شفاف و آشکار است و هيچ نقطه پنهاني در آن وجود ندارد.

عضويت در هيات مديره کذب محض است
وي در رابطه با عضويت در هيات مديره يکي از موسسات تحت نظارت که به گفته فاضليان کذب محض است نيز گفت: قبلا از فعاليت در بانک مرکزي، دو سال عضويت در هيات مديره شرکت صرافي توسعه صادرات را بر عهده داشتم و به محض آنکه به بانک مرکزي مراجعه کردم از عضويت در هيات مديره استعفا دادم و جناب آقاي هاشمي به عنوان عضو هيات مديره شرکت صرافي توسعه صادرات معرفي شدند، آن عده که اين مسائل را مطرح مي کنند نيز بهتر است براي اثبات اين موضوع به روزنامه رسمي شرکت مراجعه کنيد.

فقط به دنبال نقطه سياه مي گردند
وي در خصوص شايعه اخذ حق الوظيفه اداري نيز که ديگر شايعه مطرح شده است نيز گفت: بگويند حق العمل چه کاري را گرفتم. ممدوح نيست که کسي با استفاده از جايگاه و سمتي که دارد به نفع مسائل شخصي خود استفاده کند اين واقعاً به لحاظ شرعي، وجداني و اخلاقي مطرود است.
مدير سابق اداره نظارت بر موسسات پولي غير بانکي بانک مرکزي اظهار مي دارد: برخي هم اکنون به دنبال نقطه سياه در زندگي اشخاص و تفسير به راي هستند، پارادايم حاکم بر ذهن اين افراد تخريب و بازي با حيثيت افراد است. فقط بايد تاسف خورد به حال آنها.
وي در پايان اين گفتگو گفت: خدا کفايت مي کند که او شاهد ما و شما باشد که او بر بندگانش هم خبير و هم بصير است.

منبع: عصر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *