هراز نیوز: از قدیم الأیام در شهر مکه مکرمه خمپاره ای وجود دارد که هر ساله با پرتاب توپ از آن، آغاز ماه مبارک رمضان اعلام می شود. امسال نیز مانند هر ساله یک شنبه شب هفت عدد توپ از این خمپاره آغاز ماه رمضان در عربستان سعودی اعلام شد.

گفتنی است این خمپاره نه تنها برای اعلام آغاز ماه رمضان مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه در طول ماه مبارک رمضان هر روز روزه داران را برای سحری و نیز افطار، با خبر می کند.

به گزارش شیعه آنلاین در پایان ماه مبارک رمضان نیز مسئولان کنترل این خمپاره با پرتاب چندین توپ به نشانه شادی، ورود به عید سعید فطر را اعلام می کنند. در مجموع در طول ماه رمضان حدود ۱۵۰ توپ از این خمپاره پرتاب می شود.

قابل ذکر است توپ هایی که در این خمپاره مورد استفاده قرار می گیرد “صوتی” است و تنها به سمت آسمان پرتاب می شود.

شایان ذکر است این شیوه، یعنی استفاده از خمپاره برای اعلام زمان های مختلف در ماه رمضان، علاوه بر مکه مکرمه در برخی دیگر شهرهای اسلامی و عربی مورد استفاده قرار می گیرد.

در مورد تاریخ استفاده از این خمپاره ها، اطلاعات دقیقی در دست نیست اما گفته می شود اولین بار در سال ۸۹۵ میلادی یعنی حدود ۱۲۰۰ سال پیش از خمپاره برای اعلام زمان در ماه مبارک رمضان استفاده شد. در سال ۸۹۵ میلادی “محمد علی کبیر” والی مصر بود. برخی تاریخ دانان عرب مدعی هستند که او دستور داد برای اعلام وقت اذان در ماه رمضان، از خمپاره استفاده شود تا به اصطلاح همه اهالی مصر بشنوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *