مسدودیت محور هراز بحرانی که به یک مدیریت جدی مسئولان کشوری و استانی نیاز دارد.
شامگاه سه‌شنبه پنجم خردادماه محور هراز مهمترین راه مواصلاتی و استراتژیک استان مازندران به پایتخت کشور بدلیل ریزش کوه مسدود شد که به همراه آن رانش بزرگ دیگری در روزهای آینده‌اش بدنبال داشت.
ریزش کوهی که با تلاش مسئولان امر می‌توانست با یک برنامه‌ریزی دقیق برطرف شود و جاده را بازگشایی کرد بدلیل ناهماهنگی و ناکارآمدی با انفجار دینامیت‌هایی در پای کوه به منظور مرتفع کردن سنگریزه‌ها موجب ایجاد یک رانش بزرگ در آن منطقه شد.
این رانش مسدود شدن کامل جاده را به همراه داشت به طوری که امروز با گذشت پنج روز از ریزش کوه محور هراز باز نشده است.
اگرچه در ساعات آغازین روز حادثه نیروهای بسیاری از دستگاه‌های راهداری، امدادگران جاده‌ای هلال احمر، پاسگاه نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی استان و شهرستان آمل و فرمانداری و بخشداری لاریجان و امام‌زاده عبدالله(ع)آمل ورود یافتند و برای بازگشایی محور تلاش داشتند اما متاسفانه این جاده با یک بی ‌دقتی بازگشایی آن نامشخص اعلام ‌شد.
با توجه به اینکه قبل از آغاز سال‌جاری و نخستین روزهای سال‌ 94 مسافران و گردشگران شاهد ریزش کوه در قسمتی از این جاده بودند و مسدود شدن چند ساعته محور بر روی مسافران سبب شد تا با این ریزش ترس و وحشت گردشگران و کاهش آمار مسافران به استان مازندران ایجاد شود.
محور هراز نیاز به یک راهکار اساسی است
این امر دوباره با در پیش قرار گرفتن تعطیلات چند روزه خردادماه تکرار شده و مطمئنا مسدود شدن راه موجب کاهش مسافران به این استان خواهد شد.
تاکنون در این زمینه معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل نگهداری راه و ابنیه فنی سازمان راهداری کشور از محور هراز و منطقه رانش بازدید کردند و از وضعیت محور اطلاع یافتند اما متاسفانه راهکاری ارایه‌ نشده تا هرچه زودتر این محور بازگشایی یابد.
در حالی که این محور به عنوان بزرگترین راه مواصلاتی کشور با تلاش نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی عملیات اجرایی چهار بانده کردن آن در دست اقدام است و برای اتمام و تسریع در بهره‌برداری آن نیاز به جذب اعتبار بیشتری است.
نگرانی مردم لاریجان از مسدودیت طولانی هراز
مسدود شدن این راه موجب نگرانی بسیاری از باغداران بخش اعظمی از ییلاقات لاریجان شده است چرا که آنها در این فصل منتظر برداشت محصول یک‌ساله خود پس از زحمات بی‌شمارشان و عرضه آن‌ها در بازار هستند تا حاصل‌شان را به فروش برسانند اما این مسدودیت طولانی موجب دل آشوبی این باغداران شده است.
از طرف دیگر با مسدود شدن راه تهران به سمت پلور و پاسگاه گزنک موجب اعتراض مردم منطقه آبگرم شده است چرا که این امر موجب کسادی بازار اهالی این منطقه از عدم حضور مسافران و گردشگران شده است.
در این راستا مدیریت بحران استانداری مازندران با گذشت چند روز از مسدودیت عدم ورود به این امر به طور جدی، ظاهرا این مساله را به عنوان یک بحران نگاه نکرده است. اگر چه با گذشت پنج روز از مسدود شدن محور پس از بازدید از کيلومتر 35 جاده هراز منطقه بلبل خوان به اتفاق مدیر راهداري اداره كل راه و شهرسازي استان مازندران، معاون برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه آمل، رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل در فرمانداری ویژه آمل با حضور دادستان آمل و جانشین فرماندهی نیروی انظامی آمل جلسه‌ای مبنی بر رسیدگی بازگشایی جاده برگزار شد.
هجوم معدن‌داران به منطقه ریزش و رانش کوه منطقه بلبل‌خوان هراز
معاون برنامه‌ریزی فرماندار ویژه آمل در این جلسه با اعلام اینکه با توجه به وضعیت محور هراز و عملکرد آن این جاده همچنان مسدود می‌ماند، اذعان داشت: در این امر باید راهکاری با برنامه دقیق ارایه شود تا با در پیش داشتن تعطیلات روزهای اخیر محور بازگشایی یابد.
سیدجعفر رسولی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود که سنگ‌های صخره‌ای بوسیله ماشین‌های سنگین به سمت بستر رودخانه هراز هدایت شود، تصریح کرد: در صورت انتقال سنگ‌ها به این بستر معدن‌داران و کامیون‌ها با ایجاد راه فرعی به تخلیه سنگ‌ها بپردازند.
وی ادامه داد: با ایجاد این راهکار موجب بازگشایی جاده خواهد شد و مسافران در ایام تعطیلات از این محور استفاده خواهند کرد.
رسولی با ابراز نارضایتی از هجوم معدن‌داران به منطقه رانش و ریزش کوه بیان کرد: با توجه به وضعیت آب‌وهوایی و افزایش دما موجب کندی کار پیمانکاران در این محور شده است بنابراین مسئولان امر باید با تلاش بیشتر و امکانات بهتر به رفع این بحران بپردازند.
جبهه کاری در منطقه هراز کم است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز در این نشست برگزاری این جلسه را یک ضرورت جهت ارایه پیشنهاد بیان کرد و گفت: با وجود همکاری بسیاری از دستگاه‌های ذی‌ربط ستاد مدیریت بحران جبهه کاری در این منطقه کم است.
علی‌اصغر احمدی با بیان اینکه در این محور هم‌اکنون 70 دستگاه خودرو سنگین و ماشین‌آلات حمل و نقل به فعالیت می‌پردازند، تصریح کرد: این تعداد وسایط نقیله به جزء کاهش روند چیزی را در بر نمی‌گیرد.
وی با تاکید براینکه محور هراز نباید به منظور امدادی بازگشایی یابد، ابراز داشت: این جاده با توجه به اینکه بیشتر موارد امدادی را پیش می‌آورد انتقال سنگ‌ها به بستر رودخانه مناسب نیست زیرا با شرایط آب‌وهوایی احتمال سیلاب رودخانه هراز را داریم.
احمدی با اشاره به اینکه اجرای عملیات و پاکسازی در محور باید به صورت مدیریت خوب انجام شود، تصریح کرد: در این راستا حضور ماموران نیروی انتظامی در منطقه لازم است تا به هدایت مردم بپردازند و امنیت منطقه را فراهم کنند.
این مسئول با اشاره به تهیه و توزیع سخت خودروهای سنگین تاکید داشت: شرکت فرآورده‌های نفتی شهرستان باید با هماهنگی لازم سوخت مورد نیاز دستگاه‌ها و ماشین‌ها را فراهم کند.
بازگشایی محور برای زائران مرقد امام(ره)
مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی مازندران در ادامه با اعلام اینکه هم‌اکنون  60 نیروی راهداری در این منطقه مشغول کار هستند، بیان داشت: تمام تلاش راهداری بازگشایی محور در روزهای تعطیل خردادماه است.
علی محمدزاده با تاکید براینکه با توجه به حضور مردم دراین منطقه موجب کندی کار پیمانکاران و ماشین‌آلات می‌شود، ابراز داشت: در این امر باید راهکاری در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگر چه محور هراز با تلاش راهداران در دست اقدام است و با وجود حضور زائران مرقد امام(ره) سعی می‌شود در زمان عبور و مرور زائران چند ساعتی کار تعطیل شود تا آنها با هدایت ماموران به سلامت از جاده بگذرند.
دستگاه قضایی آمل به طور جدی بدنبال علت ریزش کوه است
دادستان آمل در ادامه این جلسه دستگاه قضائی را به عنوان یک دستگاه مدعی‌العموم عنوان و بیان کرد: تمام تلاش این دستگاه رضایتمندی مردم در امر امنیت جامعه است.
علی طالبی با اشاره به وضعیت راه محور هراز بیان کرد: دستگاه قضایی در این زمینه به طور جدی دنبال قضایا است و صنعت و معدن را در این امر زیر سوال خواهد برد.
وی اضافه کرد: این دستگاه به دنبال علت است و نسبت به این امر دستور لازم اجرایی داده می‌شود.
طالبی با تاکید براینکه در این منطقه به لحاظ زیست محیطی وضعیت ناخوشایندی را ایجاد کرده است، اظهار داشت: در این امر باید نسبت به مجوز برخی معدن‌کاران از سوی صنعت و معدن و محیط زیست بررسی و رسیدگی قرار داد.
دادستان آمل ادامه داد: دستگاه‌های راهداری، صنعت و معدن، معدن‌کاران و مدیران اجرایی مربط به این امر باید با گزارش کارشناسانه به دستگاه قضایی ارایه دهند تا پاسخگو به این دستگاه باشند.
وی با اشاره به حضور مردم در منطقه از نیروی انتظامی خواستار بکارگیری از ماموران در منطقه شد و گفت: حضور ماموران موجب استمرار و تسریع کار در محور می‌شود.
 
گزارش از کبریا مقدس
3 thoughts on “بحرانی به نام مسدودشدن محور هراز”
  1. هرگزباورنکنید ریزش کوه براثرانفجار دینامیت اشتباهی وغیرمحاسباتی بوده بلکه خیلی عمدی حساب شده هم ازنظرفنی وهم ازنظر ریالی کاردقیقی کردندهمه باهماهنگی معدنداران شن وماسه بوده که ازقبل ریزش هم سود کلانی بردندهم منت بهمردم گذاشتند الحمدلله مسولین باهوش هم میدونندوتریبون معدن داران هستند چون خودشون معدن که نه فقط بلکه راه وسنگ وشن ماسه کوه ومحیط زیست روهم دراختیارشون گذاشتند

  2. با سال 94 حدود 5سالی میشه که از مسیر تهران به آمل و وردی پل سنگچال در روزهای شلوغ آخر هفته تبدیل به یک ترافیک قیف گونه می شود که بیشتر شاید تا 5ساعت هم درگیر این مشکل وماندن درترافیک می شوند وخوشبختانه کسی جوابگوی مشکلی به این بزرگی نیست

  3. دوستان من در اين مدت چهل سالي كه از خدا عمر گرفتم به غير از چند مورد كار مثبت در سيستم راه داري و طراحي و اجرا راه در اين مسير هيچ عملكرد مثبتي از مسئولين نديدم نمونه بارزش تونل امام زاده هاشم و ….
    حداقل بنده به چشم خود نديدم و ذره اي رفاه رو احساس نكردم كه هيچ و متاسفانه بايد بگويم كه اندك رفاهي كه در جاده هراز از قبل داشتيم رو هم از دست داديم
    آقايون بخدااااااا اگر كار طراحي و برنامه ريزي و اجرا را به خود مردم بسپاريد با يك اتحاد و شورائي كردن كارها حتي با دستان خالي از شما عملكرد بهتري خواهند داشت .
    شما رو بخدا كمي در كارها و تفكرات و تصميماتتان دقت كنيد تا حداقل حق و نا حق نشود .
    حداقل زكات مسئوليتي كه بدست داريد را بپردازيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *