هـراز نـیـوز: این نقد تنها به این منظور نوشته شده است که ذهن طراحان نمادها را به سمت ارائه طرح هایی موفق هدایت کند؛ آن گونه که با به چالش کشیدن طرحهایموجود و نقد و بررسی وجوه مثبت و منفی آثار هنری، راهکارهای طراحی در ذهن خلق کنندگان نمادهای بعدی، دارای کیفیت بهتری باشد و شاهد طراحی نمادهای مطلوب تری برای شهر آمل باشیم.

نمادهای شهری همیشه به عنوان علائم و نشانه های القاء کننده تفکر و بینش حاکم بر شهرها مورد توجه بوده اند. «این علائم، چنانچه با دقت و اندیشه متعالی انتخاب شوند، می توانند به عنوان رسانه عمومی بسیار مهمی، ایفای نقش کنند و به آگاهی بخشی ساکنان شهر و حتی بازدیدکنندگان آن بپردازند»(اولسون، 1377:‌12).

نماد جزیی از مبلمان شهری است که دارای فرم و بیان هنرمندانه است، در خارج از فضای بسته قرار دارد و از جهات مختلف قابل نظاره است. لذا در صورتی که به درستی طراحی و مکان یابی شود، سهم مهمی در غنی سازی فضا و ارتقاء کیفیت سیمای شهری دارد.

«کارکرد اصلی نماد در کنار زیبایی شناسانه، ایجاد حس مکان، هویت بخشی، انتقال پیام و القاء روحیه ای خاص در فضا است»(شاطریان، 1386: 307-308).

با نگاهی به نمادهای شهری آمل می‌توان دریافت که وجود تنوع و ناهمگونی در نمادهای شهری، نوعی‌ بی‌هویتی در مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی و گونه‌ای عدم‌ یکپارچگی و پیوستگی در مفاهیم مرتبط با هنر و معماری در حوزه نمادهای شهری‌ (خوانایی،نمایانی،ادراک ذهنی،تداوم و زیبایی‌شناسی بصری)را بوجود آورده است.

رابطه یک اثر هنری با جامعه موضوع ساده ایی نیست. همه مردم در مواجهه و برخورد روزانه با آثار هنری  و به ویژه نمادهای شهری، تحت تاثیر قرار می گیرند. این تاثیرگذاری به قدرت درک و فهم مخاطبان، بستگی دارد که می توان ادعا کرد همگان در مورد یک اثر هنری و در این مورد خاص؛ نماد شهری به قضاوت می نشینند که همواره از  مهم نرین دغدغه های مخاطبان هنر بوده است. چنانچه این نمادها نتوانند با مخاطبان خود رابطه ذهنی و مفهومی برقرار سازند، از اهمیت هنری آن ها کاسته می شود و در نتیجه به درجاتی پایین از طراحی های موفق افول می کنند.

همسو با نگرش به سوی آینده، برای ماندگاری و پذیرفتن عمومی هر نماد، چنانچه برای کاهش جنبه های منفی اثر تلاش گردد، مقبولیت یک نماد شهری بیشتر خواهد بود و ارتقا کیفیت نمادهای طراحی شده را به دنبال خواهد داشت. پس لازم به‌ نظر می‌رسد با شناخت زوایای پنهان این نمادها، آن هم در رویکرد نقد مشخص،امکانی را برای بازخوانی هویت بصری در نمادهای شهری آمل، در انطباق با مولفه‌های هویت بخش فرهنگ و هنر بومی و معماری سنتی فراهم کرد.

در مورد نمادهای اجرا شده کنونی، به نظر می رسد این نمادها نتوانسته است با رهگذران و مردمی که در این شهر زندگی می کنند، ارتباط حسی کاملی برقرار سازد. دیدن این نمادها حتی برای کسانی که با فرهنگ و هنر بومی و معماری سنتی این دیار آشنایی اندکی دارند حس نوستالژیک نمی بخشد و مکثی ناخوشایند را در ذهن مخاطب عام، به وجود می آورد.

در اکثر این نمادها، چنین به نظر می رسد که بعد از اتمام میدان، آثاری از پیش ساخته شده شبیه یک وصله ایی ناهمگون به اینجا آورده شده اند و چنین پنداشته می شود که این آثار به دور از هر گونه نظر کارشناس و متخصص این فن، به اجرا درآمده است که عموم مردم نگرشی همگون در برابر این نمادها ندارند.چند عامل اساسی این ناهمگونی که می توان به آن اشاره کرد:

1-     عدم بهره گیری از رمزپردازی در نمادهای شهری متناسب با فرهنگ و هنر بومی و معماری سنتی شهرآمل به گونه ایی که تداعی معنایی ویژه کند.

2-     عدم توجه به طراحی حجمی مناسب به طوری که پویایی ذهنیت مخاطبان عمومی را زیر سوال می برد.

3-     عدم انتخاب محل مناسب برای استقرار نمادها.

4-     عدم توجه کافی به طراحی فضاهای پیرامونی…

با جمع بندی مطالب مطرح شده، به دلیل نامشخص بون فرآیند انجام کار، به دست اندرکاران این پروژه های شهری پیشنهاد می شود به منظور تشخیص کاربری به جا و محتوایی نمادها و نشانه ها با تشکیل کارگروهی متشکل از متخصصین متبحر و متعهد رشته های هنر و معماری، اصول طراحی محیط و به کارگیری نمادها و سمبل ها، بر اساس رسوم، فرهنگ، هویت، عقاید و همچنین سلسله مراتب فضاهای شهری و نظایر اینها تدوین گردد.

کوثر حسن زاده

کارشناس ارشد پژوهش هنر

 

18 thoughts on “پیوند ناهمگون نمادهای شهری در آمل”
  1. کاملا با خانم حسن زاده موافقم تشخیص کاربری بجاو محتوایی نمادها متناسب بامکان باشد درجلو بیمارستان17شهریور نماد انگشتر به چه معناست بهتراست ازکارشناسان رشته هنرومعماری درطراحی شهری بهره بیشتری ببرید.موفق باشید

  2. نمادهایی که در شهر نصب شده کاملا بی ربطه خصوصا نماد انگشتر که واقعا بی ربطه بعضی دوستان به زور میخوان یه کاری کرده باشن

  3. آره دقیقادرسته، بابا به خدازشته
    چرا برای نام پیامبر رحمت ارزش قایل
    نشدید و انگشتر را روی پایه ای نصب
    نکردید و در میان گل و لای انداختین.
    خدا رو خوش نمیادگناه داره

  4. سلام

    در گزلرشی از سایت آمل نیوز خواندم دکتر پاتی از تهیه طرح جامع ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی در شهرستان آمل خبر داد و گفت : با تهیه این طرح مهم مشخص می شود که در کدام خیابان ها، چه نوع تابلو می توان نصب کرد و ابعاد و اندازه های آن چه میزان باشد

    پس چرا در مورد نمادهای شهری این قدر سهل انگار هستند یعنی ارزش تابلوهای شهری بالاتر از نماد یک شهر است. صرف نوشتن طرح های پیشنهادی در هر موردی کفایت نمی کند. لطفا به شعور مردم احترام بگذارید.

  5. دو بیلبورد تبلیغاتی در کنار پل تاریخی 12 چشمه و پل معلق که شکل این دو پل را تحت تاثیر خود قرار داد.

  6. محض اطلاع ؛ در جوار این میدان قدمگاه خضر نبی قرار دارد و نام این میدان نیز ظاهرا نبوت است. شورای شهر به دنبال این است که زمین در اختیار کتابخانه عمومی قرار دهد و با محوطه سازی، یک محیط با ارزش مذهبی و تاریخی را احیا کند. خانم نگارنده بهتر است به جای نقد منفی پیشنهادات عملی و اجرایی!! خود را به مسئولین مربوطه ارائه کنند. اگر قدمهای خوبی در این شهر در حال برداشتن است بهتر است صرفا به جنبه های منفی آن توجه نکنیم و اگر واقعا غیر از تئوری ها چیزی برای کمک داریم دریغ نکنیم. قطعا دیکته نانوشته غلط ندارد!!!

  7. محض اطلاع آقای مطلع!
    اولا ظاهرا این شما هستید که از چیزی اطلاع ندارید و حتی نام میدان را هم به درستی و با اطمینان نمی دانید.

    ثانیا نماد انگشترقبلا در شهرهایی مثل مشهد و یزد استفاده شده است.

  8. نقد زیبا و دقیقی بود. این هم یک نوع دیگری از ناآگاهی مسئولین مربوطه. برای من هم جای سوال بود که گلدان(روبروی اوقاف)، چراغ (روبروب مدرسه امام خمینی)و انگشتر (روبروی بیمارستان 17 شهریور) در فاصله ایی به انداره چند قدم با هم فاصله دارند ولی هیچ کدام ربط معنایی و مفهومی با هم ندارند. از سایت هراز نیوز تشکر می کنم با این رویکرد نقادانه . امیدواریم مسئولین کمی با حساسیت بیشتری به این موضوعات نگاه کنند و رابطه ها!!! را فدای هویت شهر شیعی و علوی آمل نکنند.

  9. نظر بنده درباره انگشتر کمی متفاوت با نظر دوستان می باشد اگر یک دوسال گذشته به مشهد مقدس سفر کرده با شید حتما دیدید عین همین انگشتر درابعاد بزرگترش در فلکه آب مشهد مقابل صحن امام نیز نصب شده است وآیات قرآنی منقش نیز بی ربط به درخواست شفا برای بیماران بستری در بیمارستان نمی باشد

  10. ازشهردارزحمتکش و خوش فکر واعضای شورای شهر تقاضا میشود بابت نمای ورودی شهر ازشمال وجنوب خصوصا وازغرب وشرق توجه داشته باشند حق آمل و آملی ها بیشتر ازاین است ورودی های شهر خیلی مناسب بوده وتوذوق می زند

  11. سرکارخانم حسن زاده گرامی بنده از نقدمنصفانه شماتقدیروتشکرکردم همراه بایک انتقادکوچک از….ولی هرازنیوزمحترم جاخالی گذاشت .حالابایدبگردیم دنبال پرتقال فروش !!!!!

  12. نقدخوبی بود،امیدوارم نگارنده محترم درشوراحضوریابدوایده های مثبتش رادراختیاراهالی شورابگذاردتااگراشتباهاتی رخ داده اصلاح گردد
    همه عزیزان به نوعی حق دارندولی یک سوال:آیاتابه حال به شورا جهت ارائه طرح هایتان تشریف بردیدونتیجه نگرفتیدبه نظربنده باید انتقادباپیشنهاد همراه باشد نقدکننده محترم فقط انتقادکردند لطفا پیشنهادخودراجهت بهسازی مبلمان شهری به شوراارائه فرمایید ومشاورشوراباشیدچون هرکس نقدداردحتماپیشنهادهم دارد!بااحترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *