با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و تغییر دولت موجی از امید در بین گروههای مختلف سیاسی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا که در دولت احمدی نژاد به انزوا رفته بودند ایجاد شد و این گروهها تلاش کردند با روش های مختلف برای آینده سیاسی خود برنامه ریزی کنند. اما در همان ابتدا قابل حدس بود که دولت روحانی مشکلات زیادی برای متحد کردن حامیان خود که غالبا از اعضای ستاد او تشکیل شده بودند و جناح های مختلف سیاسی که از او حمایت کردند را پیش رو خواهد داشت.

 

شهر آمل یکی از شهر هایی بود که پس از پیروزی روحانی در انتخابات خیلی زود دچار حاشیه شد و اختلافات زیاد درون گروهی و جناح های مختلف حامی دولت خصوصا در بحث انتخاب فرماندار در آن نمایان شد.اما در این بین یک نکته علیرغم اختلافات زیاد بین اینگروهها تبدیل به اشتراک نظر شد و آنهم انتخابات آینده مجلس بود که خصوصا و بعد از جنجالهای انتخاب فرماندار جدیت و فوریت بیشتری پیدا کرد و همین موضوع دلیل اصلی نوشته شدن این مطلب است.

 

عدم تاثیر گذاری در بحث انتصابات در شهر آمل را می توان جدی ترین دلیل و انگیزه حامیان دولت برای حضور قدرتمندانه در انتخابت قلمداد کرد.اما همین مساله هم نتوانست اختلافات را کاهش دهد و هر روز دامنه آن وسیع تر شد.

 

جناح های حامی دولت

1.شورای هماهنگی اصلاح طلبان آمل:این شورا که با محوریت اصلاح طلبان آمل پس از بر گزاری انتخابات بین حدود 100 نفر از فعالین اصلاح طلب شهر تشکیل شد برنامه ریزی و جلسات متعددی برای انتخاب کاندیدای مورد نظر خود انجام دا که تا به این لحظه موفق به انتخاب گزینه نهایی خود نشده است.در ابتدا از دکتر میر سعید نیکزاد معاون وزیر اقتصاد دولت و دکتر حسین رضوی که بیشتر نام شان با مدیریت موفق در دانشگاه غیر انتفاعی شمال در آمل گره خورده است به عنوان گزینه های جدی یاد می شد اما تا به این لحظه این دونفر تمایلی برای حضور در انتخابات از خود نشان ندادند ولی بعضی هوادارانش اعتقاد دارند که او در حال بررسی و رصد کردن اوضاع و احوال شهر هستند.

 

در این میان از حجت الاسلام و المسلمین موسی رجایی که از پیشکسوتان و بزرگان اصلاحات استان می باشد به عنوان جدی ترین حامی دکتر رضوی یاد می شود و بعضی فعالان سیاسی عدم حضور رضوی  و نزدیکانشان را در جلسه شورای هماهنگی اصلاح طلبان که چندی پیش با حضور دکتر نیکزاد برگزار شد را بی ارتباط با حمایت قاطع ایشان از دکتر رضوی نمی دانند.هر چند او دیر مطلع شدن و مسائل شخصی را به عنوان دلیل عدم حضور خود اعلام کرده است .

 

از طرفی از حسن  شاهنوری و بسیاری از اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان به عنوان حامیان جدی تر دکتر نیکزاد یاد می شود که با برگزاری چند برنامه داخلی با حضور دکتر نیکزاد این شائبه جدیت بیشتری پیدا کرد.

 

اما با توجه به عدم حضور احتمالی این دو بزرگوار در انتخابات پیش رو صحبت هایی جدی ازطرف بسیاری از اصلاح طلبان مبنی بر حمایت احتمالی از یوسف شکری مرزنگو شنیده می شود. در این میان جلسات متعددی با شکری برگزار شد و ایشان تمایل خود را برای حضور در انتخابات با ذکر شروطی اعلام کردند.

 

طبق شنیده ها او تمایل به حضور خود در انتخابات زیر چتر اصلاحات را تایید  و اعلام کرده در صورت اجماع اصلاحات طلبان در مورد ایشان و رایزنی ومنصرف شدن رضا حاجی پور به علت تشابه آرا در انتخابات آینده قطعا حضور خواهد یافت همچنین بر طبق شنیده ها جلسه ای مشترک بین یوسف شکری و چند تن از حامیان او و رضا حاجی پور وحامیانش و چندتن از اصلاح طلبان جهت رایزنی برای انتخابات آینده برگزارشد ولی تا به این لحظه دستاورد مشخصی نداشت ولی احتمال به نتیجه رسیدن آن دور از ذهن نیست.

اما به نظر می رسد اختلاف نظرها در این گروه شدید نباشد و احتمال به نتیجه نرسیدن وتوافق بر روی یک گزینه خا ص شدنی باشد.

2.اعضای ستاد دکتر روحانی:این گروه که دارای اختلافات جدی هستند رسما به دو گروه تقسیم شدند گروهی که منتسب به لطف الله آجدانی مدیرکل فعلی آموزش و پژوهش استانداری مازندران ومریم پروین است که با محوریت حضور مریم پروین در انتخابات آینده مجلس فعالیت می کند.ودارای اختلافات جدی با شورای هماهنگی اصلاح طلبان و جناح دیگر ستاد روحانی هستند. بطوریکه حاج موسی رجایی در مصاحبه با نگاه نیوزعنوان کرد آنها را اصلاح طلب نمی دانند و احتمال حمایت از گزینه پروین را کاملا رد کرد.وآجودانی هم چندی پیش طی مصاحبه ای شدیدا از موسی رجایی انتقاد کرد و ایشان را متوهم خواند. ولی در نهایت این گروه با محوریت آجودانی و کاندیداتوری مریم پروین به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

اما جناح دیگر منتقدین آجودانی که بیشتر نزدیک به اصلاح طلبان هستند را مرتضی ولایی حسن جاویدانی سقا حقیقی دکتر بابایی و سلیمی تشکیل می دهند که از آنها به عنوان حامیان اصلی یوسف شکری یاد می شود.تلاش برای جلسه تعامل بین این دو گروه تا به این لحظه به نتیجه ای نرسیده است.

 

سایر گزینه ها

 

در این میان از حضور احتمالی و حتی کمرنگ بعضی گزینه ها در انتخابات هم نمی توان گذشت گزینه هایی چون دکتر جمیله سالار آملی کاندیدای انتخابات مجلس در دوره های ششم و هفتم که احتمال حضور خود را در انتخابات این دوره نه رد و نه تایید کرد و اعلام کردند که در آخرین لحظات تصمیم خود را اعلام خواهد کرد از رضاعلی قربانی رییس انجمن اسلامی معلمان و ولی االه روشن به عنوان حامیان ایشان یاد میشود.

 

دکتر محمد قنبری معاون پژوهشی آموزش و پرورش مازندران همواره به عنوان یک گزینه از سوی اصلاح طلبان مطرح بوده ولی خود ایشان بارها عدم تمایل خود را اعلا م کرده است. ولی همچنان بعضی بر این باورند در صورت عدم رسیدن به توافق نهایی ایشان یک پتانسیل بالقوه برای اصلاح طلبان خواهدبود.

 

کلام آخر

نکته قابل توجه اینست که جناح های حامی دولت کمر به شکست دادن عزت الله یوسفیان ملا نماینده فعلی این شهر بستند که کار راحتی به نظر نمی رسد و شاید تنها راه آن اتحاد و یکدستگی حامیان دولت است.با توجه به این نکته که در گذشته اصلاح طلبان خصوصا در مجلس ششم با چند کاندیدا شدن شکست های زیادی را در انتخابات متحمل شدند اینبار باید تلاش خود را برای یکی شدن بکار گیرند و به دور از یکسویه نگری و باروحیه تعاملی سعی در ایجاد وفاق با جناح های دیگر حامی داشته باشند اصل تعامل و رایزنی و گفتگو را که از جدی ترین استراتژی های اصلاح طلبی است در عمل به کار گیرند.

همچنین بعضی از اعضای ستاد روحانی باید بدانند که اصلاحات یک تشکیلات وگفتمان تثبیت شدست و اعتدال بیشتر یک شعار کلی و به گفته سید محمد خاتمی هنوزیک گفتمان نشده است.و خیلی قائل به تشکیلات نیست و نهایتا راهی بجز همراه شدن با اصلاح طلبان ندارند و اساسا این دو گروه از هم جدا نیستندو همچنین اصلاحات و اعتدال نفی هر گونه افراط و فردیت است و نباید موجب انشقاق شود همانطور که با کنار کشیدن دکتر عارف آن حماسه رقم خورد.

متاسفانه هر ازگاهی شاهد تحلیل های غیر کارشناسی در مورد انتخابات آمل هستیم که هر روز یک جور آن را تحلیل می کنند وصرفا با بیان اختلافات سعی در ایجاد هیجان کاذب و تنش دارند .دوستان من صرفا با استناد به مصاحبه های حاج آقا رجایی و جناب آجودانی نمی توان فضا را تحلیل کرد چه بسا بسیاری از همراهان این دو بزرگوار هم به مصاحبه هایشان انتقاد کردند و این مصاحبه ها و نطق های آتشین همیشه در سیاست بوده و لزوما بیانگر اهداف و استراتژهای یک تشکیلات نیست و نباید به آن دامن زد.

 

ضمنا هردو یا سه گروه باید احتمال ردصلاحیت و یا هر اتفاق پیش بینی نشده دیگررا در نظر بگیرند تا فردا در صورت عدم توفیق صرفا شاهد حسرت ها و کینه های قدیمی نباشند.بنابراین یک نشست مشترک بین جناحهای مختلف با حضور حکم مورد تایید طرفین می تواند تا حدودی مشکلات را مرتفع کند دوستان فراموش نکنند که از چه تفکر کفتمان و منطقی حمایت می کنند و باید آن را در عرصه عمل ثابت کنند و این یک محک جدی است.به نظر نگارنده اصلا ح طلبان و ستاد روحانی تا حدود زیادی به توافق نهایی خواهند رسید.

 

14 thoughts on “گزینه نهایی اصلاح طلبان در آمل”
  1. که او در حال بررسی و رصد کردن اوضاع و احوال شهر هستند.
    !!!!

  2. طی سالهای متمادی مردم آمل ثابت کردند به جریان سیاسی وسیاسی بازی رای نمی دهند بلکه رای را یا به اشخاص میدهند ویا رای منفی میدهند بخاطر اینکه روی حسین را کم کنند به حسن رای دادند که این اتفاق افتاده اینهایی که شما نام بردید هم چین مردمی نیستند. مردم آمل طبعا نماینده ای میخواهند بین خودشان در کنار خودشان باشد خصوصا حصور در روستا نقش دارد یوسفیان فعلا راه را خوب یاد کرفته با موج نمیشود او را کنار زد جریان میخواهد و اینهای نام بردید جریان ساز نیستند

  3. راستی آقای اسدا… تورنگ هم شنیدیم تو انتخابات شرکت می کنه

  4. با سابقه ای که ایشان داره می تونه رقیب جدی برای کاندیداها باشه

  5. هرکس سازی می زند؛کدام سازبگیرد خدا داند!
    اگرتحلیل کنم مسئول سایت منتشرنمی کند نمی دانم چرا؟ یاعلی مدد

  6. شناخت مسائل سیاسی اجتماعی و طرح داده ها و تحلیل و آنالیز آنها و نظریه پر دازی و سر انجام استنتاج آنها از سوی برادرخوبمان جناب مهندس محمدی امر پسندیده ایست که تا حال حداقل در شهر مان متفا وت با دیگران بود ه ولی گویا کلیت نهاد های اجتماعی موجوددر شهر را ندیده اند ویا قصور کر ده اند اگر گرایشاتی به استاد عزیز آقای موسی رجایی نشان داده می شود نشان از عزت نفس ایشان که هیچگاه مر دم را با مسائل سیاسی معامله نمی کنند و به خاطر صداقت ایشان در مسائل مبتلابه مر دم و تشخصّ به رو حانیت بودن است که پیوندی همیشگی با روح و جان مر دم دارند هر چند جناب آجو دانی در کار خانه خیال نه چندان پخته اش اور امتوهم خوانده باشند و خود را فرا جناح بنامند !؟وانگهی حضرتعالی اصلاح طلبان را به صد احصائ فر موده اید که برخی جماعت آنرا در آمل به کمتر از 47نفر تقلیل داده اند و از سوی دیگر همه ملت مومن وانقلابی و شهید داده که اصول گرائیانی هستند که اصللاح طلبی و دگر گونی مطلوب و سازندگی در ذاتشان است نه خواهان ایستائیدند ونه از اصول شان دست می شویند که گروهی زعامت و مدیریت آنان رادر ذهن می پزنند.
    آنانند آنان به کشور شان و به دین شان و به همنوعان شان عشق می ور زند و به هنگامه روزگار سر از پا نمی شناسند و ازمال و جان خویش می گذرند و آنرا فدای دین وآئیین خویش می کنند وبه دنبال کسانی اند که به فکر کنز مال و پست و مقام برای خود و اقربای خویش نباشند و بنام مر دم سر مردم کلاه نگذارند و مر دم سلاری دینی را ابزاری برای فامیلیسم و فامیلگرایی قرار ندهند!؟واز تر ویج فساد ودشمنی پبر هیزندو پشت پا به منافع عموم نمی زنند و دانشگاه و بنگاه اقتصادی راملک طلق خویش نمی انگارند و کار گاه خانوادگی از محل منافع ملی و امتیازات عمومی دائر نمی کنند وثروت اندوزی صرف نمی کنند آزاده اند وبرای استقلال و آزادگی ملت شان تلاش می کنند و امتیازات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را در پستو خانه ها و یا در استخر های خصوصی شنا بین از ما بهتر ان تقسیم نمی کنند.
    آنان جان نا قابل دارند که برای دفاع ازکیان ملت و مر دم شان آماده نثار و جانبازیند گروه بندی سیاسی زمانی اثر بخش خواهد بود که پایبندی به آرمانها باشند حال آنکه اقلیت برای تامین منافع شان حاضرند اکثریتی به فنا روند امید روزی که دوست عزیزمان نه برمبنای نیروی های سیاسی شهر بلکه به میزان تاثیر گذاری بر منافع عموم تولید ثروت . و تو زیع آن در شهر وکشور بحث کنند و اثربخشی نیر وها رانه برمیزان وابستگی حزبی بل به میزان عشق و ایثار و کا ردانی و توانمندی و صداقت به مر دم تبین کنند وپر ده از راز های نهان پشت پر ده بر دارند و حقایق نمایندگی مر دم را افشائ کنند به قولی “شو خطر کنند به کام شیر در آی ” با آروزی تو قیق برایدوست عزیز مان جناب محمدی والله نعالی هوالهادی الرشادّ

  7. باسلام
    از آنجایی که ماهیت مجلس بر همگان روشن است ، برای برقراری یک سیستم منظم با دموکراسی منطقی باید زمان را بعنوان عالی ترین سرمایه ، هزینه کنیم . پرشور نمودن انتخابات در فضاهای سیاسی مطلوب است ، اما استفاده ناموزون از این فضا، دارای معانی زیادی است :
    1 ) ایجاد جریانهای سیاسی برای استفاده ابزاری از فرصت های غیر منطقی ، که به نفع مردم نمی باشد .
    2 ) حضور در عرصه های سیاسی بمنظور امتیاز گیری از فرصت های آتی .
    3 ) عدم افزایش شعور سیاسی مردم در حوزه های انتخاباتی و جمع آوری آرا از آنان منطقی بنظر نمیرسد . و بسیار نکته دیگر . امروزه باید اندیشه ها ، حامی جریانی باشد که منافع شهروندان تامین گردد .
    جناب محمدی عزیز
    هراز نیوز باید رسالت جدی و دینی و مردمی خود را جهت افزایش بینش سیاسی مردم به کار ببرد . دراینصورت مردم با تشخیصی مناسبتر وارد عرصه انتخابات خواهند شد . ارائه روشهایی مناسب جهت شناخت مردم نسبت به نامزدهای انتخاباتی ، یکی از رسالت های مهم این سایت می تواند باشد .بنابراین با انتخاب صحیح و کارشناسانه قدمی محکم در راه توسعه برداشته خواهد شد . زمان آن فرا رسیده که تلاش برای حمایت از کسانی صورت گیرد که دارای عزت نفس ، پیشینه محکم ،اراده قوی ، خلاقیت های سیاسی و اقتصادی و . . . باشند .
    سربلند و پیروز باشید

  8. بعضي در تحليل خودشان دچار نزديكب يني شده اند

    با چندتا مراسمي كه خودمان دوست داريم بريم و فقط ظاهر رفتار را ببينم باعث ميشه بدون شناخت لازم افراد را تحليل كنيم

    بسيار سفر خواهد تا پخته شود خامي

  9. عزیزجون دکترسیدعباس فاطمی متخصص مغزواعصاب آمل رایادت رفت اصلاح طلب صددرصدی است.

  10. با توجه به صحبتها اقای مهندس اسدا… تورنگ نیز حضور پیدا می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *