هراز نیوز :در حالی شهردار ساری از تبدیل شدن ساری، مرکز مازندران به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور خبر می‌دهد، بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و شواهد و قرائن حکایت از این دارد که ساری تا کلان‌شهر شدن فاصله دارد….
در حالی شهردار ساری از تبدیل شدن ساری، مرکز مازندران به عنوان یکی از کلان شهرهای کشور خبر می‌دهد، بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و شواهد و قرائن حکایت از این دارد که ساری تا کلان‌شهر شدن فاصله دارد.هرچند بر این باوریم که ساری به عنوان یکی از شهرهای مهم کشور باید به یک کلان‌شهر تبدیل شود اما چگونگی این فرآیند باید براساس چارچوب و مدار قانونی بوده و نباید با غوغاسالاری و تبلیغات کاذب فضا را به سمتی هدایت کنیم که در آینده باعث بروز ابهام و شبهاتی در این زمینه شود.

ساری سال‌هاست که مظلومیتی مضاعف را تحمل می‌کند و به عنوان شهری که مرکزیت استان مازندران را یدک می‌کشد، نتوانسته است رشد و توسعه یافته و نسبت به سایر رقبای خود در سایر مراکز استان‌ها عقب افتاده است.

براساس گفته‌های شهردار ساری که در رسانه‌های مکتوب و مجازی منتشر شد، شهرداری ساری براساس اعلام وزارت کشور به رتبه 11 ارتقاء یافت.

مهدی‌ عبوری با تفسیر این موضوع که رتبه شهر ساری به رتبه کلان‌شهر رسیده است، می‌توان ساری را به عنوان یک کلان‌شهر متصور کرد، که بیشتر این تفسیر اشتباه به یک سیاه‌نمایی شباهت دارد.

حتی در نامه‌ای که وزارت کشور به شهرداری ساری ابلاغ کرده است صرفا ارتقاء رتبه شهرداری ساری را بیان کرده است، که هیچ جمله یا کلمه‌ای در خصوص کلان‌شهر قید نشده است.

گفتنی است طبق مصوبه سفرهای استانی هیات دولت در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، وزارت مسکن و شهرسازی موظف به تعیین شاخص‌های کلان‌شهرها گردیدند و پیرو آن شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ  31/01/1388 تعریف مجموعه‌های شهری و شاخص‌های آن را تهیه که مجموعه‌های شهری به سه گروه دسته‌بندی شده‌اند:

گروه اول: مجموعه شهری که شهر مرکزی آن بین 200 تا 500هزار نفر جمعیت داشته باشد بعنوان مجموعه شهرهای میانی قلمداد می‌شود.
گروه دوم: شهر مرکزی بین 500 تا یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد، جزو مجموعه‌ شهری بزرگ محاسبه می‌گردد.
گروه سوم: شهر مرکزی از یک میلیون نفر جمعیت بیشتر داشته باشد، منطقه کلان‌شهری بزرگ نامیده‌ می‌شود.

از طرفی طبق تعریف کنگره بین‌المللی مترو پلیس metro polise، کلان‌شهرها به شهری گفته می‌شود که دارای حداقل یک میلیون نفر جمعیت باشد و از این رو فقط شهرهای دارای یک میلیون نفر جمعیت و بالاتر می‌توانند عضو این کنگره بشوند.

لذا با توجه به اینکه در کشور ایران شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت دارای چالش‌ها، نیازها و خواسته‌های مشترک از جمله قطار شهری، مدیریت یکپارچه و یا مدیریت واحد شهری می‌باشند و در قوانین و مقررات نیز این شهرها کلان‌شهر نامیده شده‌اند.

حال با بیان این تعاریف قانونی از مجموعه‌های شهری و شاخص‌های آن به وضوح مشخص است که شهر ساری با جمعیتی کمتر از 500هزار نفر (۲۹۶،۴۱۷نفر بر اساس آخرین سرشماری در سال 1390) قابلیت تبدیل شدن به کلان‌شهر را ندارد و صرف این که رتبه شهرداری به 11 ارتقاء یافت نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد.

به عنوان مثال شهرهایی همانند اردبیل، قزوین و برخی‌ شهرهای دیگر نیز دارای رتبه 11 هستند و تاکنون به دلیل اینکه جمعیت این شهرها بالای 500هزار نفر نبوده است، نتوانسته‌اند جزو کلان‌شهرها باشند.به گزارش بشارت‌نیوز، هرچند شهرداری ساری با گسترش محدوده شهری ساری، سعی کرده است تا حدود زیادی این نقیصه را رفع کند، اما آنچه که تا امروز مبین و مشخص است، ساری به کلان‌شهر تبدیل نشده و در نامه وزیر کشور به شهرداری ساری نیز صرفا رتبه شهرداری قید گردید و اگر چنانچه شهر ساری با توجه به ادعای شهردار ساری به کلان‌شهر تبدیل می‌گردید، حتما در این نامه صراحتا بیان می‌گردید.

البته از مزایای ارتقاء درجه شهرداری‌ها افزایش حقوق و مزایای شهردار می‌باشد که امیدواریم شهردار ساری از این موضوع منتفع گردد.

هرچند ارتقاء درجه شهرداری‌ها هیچ ارتباطی با کلان‌شهر شدن ندارد و اگر این‌گونه باشد شهرهایی نظیر قائمشهر که در حال حاضر دارای رتبه 10 هستند در آینده‌ای نزدیک می‌توانند تبدیل به کلان‌شهر شوند.
متاسفانه شهردار ساری همانند گذشته به دنبال سیاه‌نمایی بوده و درک و شعور شهروندان ساروی را به سخره گرفته است، که انتظار می‌رود مهدی عبوری با عذرخواهی از شهروندان از این رویه ناصواب دست بردارد.

گفتنی است پیگیری‌ها از طریق وزارت کشور نیز موید این نکته است که شهر ساری به کلان‌شهر تبدیل نشده است.

با این حال بصیرآنلاین آمادگی دارد نقطه‌نظرات مسئولان امر را در این زمینه منتشر کند.

9 thoughts on “ساری کلانشهر شد؟ + سند”
  1. ساری سال‌هاست که مظلومیتی مضاعف را تحمل می‌کند و به عنوان شهری که مرکزیت استان مازندران را یدک می‌کشد، نتوانسته است رشد و توسعه یافته و نسبت به سایر رقبای خود در سایر مراکز استان‌ها عقب افتاده است.
    ……
    …..

    .
    به نظر شما آیا دلیل اصلی این عقب افتادگی ساری بعنوان مرکز استان و در نتیجه عقب افتادگی استان مازندران، شایسته نبودن ساری در جایگاه مرکز استان نیست؟؟؟
    آیا واقعا با توجه به شاخصه هایی که ساری ندارد همچنان تکیه زدن این شهر بر جایگاه مرکزیت استان در شأن استان مازندران و مردم شریفش استت؟
    آیا وقت آن نرسیده که آمل مرکز استان مازندران و ساری و تنکابن شهرهای ویژه شرق و غرب استان شوند؟
    آمل با توجه به اکثر شاخصه ها بهترین شهر برای مرکز استان مازندران شدن است. با مرکز استان شدن آمل شأنیت و پرستیژ استان مازندران در زمینه های تاریخی، سیاسی، اقتصادی، کشاورزی، توریستی، ورزشی و استراتژیک مرکزیت ثقل شما کشور حفظ خواهد شد……

  2. بسیار عالی.حرف که مالیات نداشته باشه همینه.فقط بلدند با احساسات مردم بازی کنند وبا این وسیله برای خودشان تبلیغ کنند.

  3. آقای راعی حسادت از پیام شما میباره،با این دید شما طوری هستید که اگه پاش بیفته برای خودت از آمل که سنگشو به سینه میزنی میگذری،خجالت هم چیز خوبیه،،،ساری مادر شهرهای استانه،ازهمه لحاظ بالاتره،پس دیگه جایی این حرفارو تکرارنکن که شخصیت مردم آمل خراب میشه در دید دیگران…البته همه میدونن که همه جا استثنا وجود داره…

  4. خوب هراز نیوز یه سوال آخه چی گیر شمامیاد عزیزم چپ و راست شهرداری ساریو میکوبی من خودم آملیم آمل کلان شهر شه حتما خوبه آره چون دوستان عزیزت هستن دیگه خسرو…ودوستان آهان قضیه پژو پارس شورای آملو در آوردی الان ماشین رفته بالا هااا

  5. اقایون ساری از همه نظر از تمام شهر های مازندران2پله بالا تره.این حرف هایی که می خوام بزنم دارای دلیل هست و شما می تونین در سایت شهرداری ساری و…تحقیق کنین.اقایان ساری جمعت490000نفر دارا است.الان با سه منطقه شهر و تاپایان93 به5منطقه شهری تبدیل میشه.
    پروژهای در حال احداث:نیروگاه زباله سوز که توانایی تولید برق داره
    شهربازی ساری که بزرگ رین در شمال کشور
    پاساژ سیتی سنتر
    پروژه رویایی پل تا پل که در 3فاز است که بزرگ ترین پرژه تفریحی مازندران هست
    پل کابلی داراب.پل رو گذر رفت وبرگشت ذغال چال
    ساحل سازی دریا با استاندارد بین الملی
    سنگ فرش تمام خیابان ها
    میدان گاه ابن شهر اشوب که انتظار می رود از زیبا ترین معابر ایران شود که تمامی خیابان جمهوری سنگ فرش سنتی می شود.
    زیر گذر و پل اتحاد.
    و……
    ایا شمایی که این حرف ها را میزنید دیگر شهر های مازندران چنین امکاناتی را داراست؟شایان ذکر است که ساری بیشترین رو گذر در مازندران را دارا است.این پروژه هایی که ذکر شد تا پایان 93 انجام میشود. پس اینکه ساری کلانشهر شده چیز دروغی نیست.

  6. در اینکه همه مردم مازندران اینو میدونن که ساری پیشرفته ترین و بزرگترین شهر استانه، هیچ شکی نیست و یه چیز واضح و مبرهنه! و این شهر بزرگ و تاریخی همیشه شایستگی و ظرفیت مرکز استانی رو داشته و داره. و افرادی که اومدن علیه این شهر و زحمات شهرداریش صحبت کردن، جز اینکه حسادت خودشون رو نشون بدن، چیز دیگه ای رو ثابت نکردن.
    پیشرفت و بالندگی و پروازت ادامه بده…..

  7. اگه ساری مرکز استان طبرستان کلان شهر بشود ویا شده که عالیه ودر کل به نفع استان است .مگر اراک وسایر مراکزاستانها چی دارن

  8. هیچ شهری تو مازندران جای ساری رو نمی تونه بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *