به گزارش هراز نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز باراک اوباما در روز شنبه با مشاوران امنیت ملی و نظامی دیدار کرد تا گزینه های مختلف برای پاسخگویی به حملات شیمیایی در سوریه را بررسی کند. او در دیداری با دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان استفاده از سلاح شیمیایی توسط بشار اسد در روسیه را محکوم کردند. بین 500 تا 1000 غیرنظامی این هفته با مهمات شیمیایی کشته شدند و فیلم از بدن این قربانیان به شدت افکار عمومی جهان را متاثر کرد.

سوریه اعلام کرد سربازان این کشور در تونل شورشیان سلاح های شیمیایی پیدا کردند. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از همتای خود در سوریه خواست به بازرسان سازمان ملل اجازه دسترسی به نقاط مختلف سوریه را دهد.

اوباما تا به حال تمایلی برای مداخله در جنگ داخلی سوریه نشان نداده است اما گزارش ها حاکی است فشار بر کاخ سفید در حال افزایش است. عده ای تغییر نیروهای دریایی در دریای مدیترانه را یکی از گزینه های اوباما برای حمله مسلحانه می دانند. چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد اوباما از وزارت دفاع خواسته است تا برای تمام احتمالات آماده باشد. اما کاخ سفید اعلام کرد ما هنوز در حال جمع آوری جزئیات بیشتر در مورد این حمله هستیم.

منابع امنیتی آمریکایی و اروپایی گفته اند سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده و متحدانش ارزیابی مقدماتی از سلاح های شیمیایی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفت داشتند.

اوباما پس از دیدار از کاخ سفید با کامرون صحبت کرد. سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت هر دو رئیس جمهور به شدت نگران حمله صورت گرفته در دمشق و استفاده از سلاح های شیمیایی استفاده شده توسط رژیم سوریه بر علیه ملت خود هستند و این حمله ها را نشانه جرم روزافزون دولت سوریه می دانند.

به گزارش هراز نیوز ایندرحالی است که سلاح های شیمیایی توسط گروه های تروریستی علیه مردم سوریه به کار برده می شود .

امارویترز در ادامه نظرسنجی از  مردم امریکا منتشر کرد(ظاهرا  با این شرط که استفاده از بمباران شیمیایی کار دولت سوریه باشد) نتیجه این نظر سنجی بر این بوده است که ، حتی بعد از استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم غیرنظامی سوریه، آمریکایی ها به شدت مخالف دخالت ایالات متحده در جنگ داخلی سوریه هستند و معتقدند واشنگتن باید از این درگیری دور بماند.

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد سربازان در روز شنبه در تونل هایی که توسط شورشیان استفاده می شده مواد شیمیایی پیدا کرده اند.

سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد شورشیان بعد از پیروزی بزرگ سربازان در منطقه جوبر در حومه دمشق برای شکست نیروهای دولتی از گاز سمی به عنوان آخرین راه چاره استفاده کرده اند.

شورشیان از جمله احمد جربا رهبر ائتلاف ملی و ژنرال سلیم ادریس رهبر ارتش رایگان سوریه در روز شنبه استفاده شورشیان از سلاح های شیمیایی را انکار کردند.

اندرو تبلر کارشناس سوریه در واشنگتن اعلام کرد: اجماع رو به رشدی در غرب بر علیه دولت اسد وجود دارد. من فکر می کنم ایالات متحده و دولت های غربی فکر می کنند این حملات توسط دولت بشار اسد انجام شده است. اما نمی دانم پاسخ نظامی می دهند یا خیر.

موسسه خیریه پزشکان بدون مرز اعلام کردند سه بیمارستان در نزدیکی دمشق 355 مرگ و 3600 پذیرش با علائم عصبی از نوع گاز دریافت کرده اند.

بازرسان بین المللی خواهان بازدید منطقه شیمیایی شده هستند. یک مقام ارشد سازمان ملل متحد برای دسترسی به این منظور وارد دمشق شده است.

روسیه اعلام کرد رژیم بشار اسد برای ممانعت از مداخله خارجی هیچ تمایلی به استفاده از گازهای شیمیایی ندارد. الکسی پوشکف رئیس کمیته امور بین الملل کرملین گفت: در لندن قانع شده اند که اسد از گازهای شیمیایی استفاده کرده است. آنها قبل از این هم متقاعد شده بودند در عراق سلاح های کشتار جمعی وجود دارد. این همان داستان قدیمیست.

شرکت کنندگان در جلسه کاخ سفید شامل جو بایدنمعاون رئیس جمهور، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی، جان برنان، مدیر سازمان سیا، رئیس ستاد مشترک ستاد مارتین دمپسی، و سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحده بودند. به گفته مشاوران، کری و هیگل از طریق ارتباط راه دور در این جلسه شرکت کردند. لیست افرادی که در این جلسه شرکت کرده اند نشان از اهمیت این جلسه دارد.

ایالات متحده و نیروهای مسلح اردن به میزبانی اردن نشستی از روسای دفاع منطقه از یکشنبه تا سه شنبه در این کشور برگزار خواهند کرد. در این گروه در مورد امنیت منطقه بحث خواهد شد.

ترجمه مریم مرادی هرازنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *