هراز نیوز : شنیده اید که می گویند  فلانی سکته قلبی کرده است ؟ وقتی قلب قادر نباشد خون را پمپاژ کند و از ضعف زیاد باایستد  تمام بدن از کار می افتد و زندگی انسان در معرض نابودی قرار می گیرد . در همین زمان است که  می گویند که  سکته رخ داده .

قلب اقتصاد آمریکا در شهر نیویورک است در  قلب شهر نیویورک محله ای قرار دارد  به نام منهتن در وسط این محله  خیابانی عبور می کند  که با تمام خیابان های دنیا فرق دارد . خیابانی که تپش در آن اقتصاد کلان سراسر دنیا را مشخص می کند خیابانی که میزبان مهترین بورس های دنیاست .

بورس هایی که قیمت طلا، نفت ،سهام شرکت های بین المللی و خلاصه تمام اقتصاد دنیا را مدیریت می کند .  خیابانی که اگر دچار سکته شود  نابودی تمام کشور های سرمایه داری  حتمی است . راستش را بخواهید اگر میدان سرخ مسکو را نماد سوسیالیسم  شرق  در نظر بگیریم وال استریت نماد لیبرالیسم و کاپیتالیسم غرب است و این یعنی آغازی بر یک پایان .

چند وقتی است که دنیا به کل به هم ریخته و اگر به سراغ هر مفسری بروی ترجیح می دهد به جای اظهار نظر سکوت کند  و در گوشه ای نشسته و به رصد اوضاع و اتفاقات جدید تر بسنده نماید . خاور میانه که به کل لیگ برتر  انقلاب ها و بیداری اسلامی است . خاور نزدیک که از مبارزه با اسرائیل و کروهک های تروتریستی به ستوه آمده و هنوز در حال مبارزه  تا نابودی این غده سرطانی است .

اروپای شرقی به ویژه یونان شاهد اعتصابات و بی کاری های گسترده است و حسابی منطقه یورو را به هم ریخته اگر از رکود اقتصادی کشور های اروپای غربی بگذریم به همین خیابان وال استریت خواهیم رسید . این روز ها تعداد معترضان به سیاست های امریکا در مقایسه با بورس های مهم موجود در آن بسیار بیشتر است . شاید این رخ داد در  تاریخ امریکا  بی مانند باشد .

 

مردم به خیابان وال استریت ریخته اند تا این بار فریادشان را بر سر جامعه متزلزل سرمایه داری بکشند . مردم نیویورک در استانه یک ماهه شدن اعتراضات  خود  خواستار جدایی تعیین سیاست های کلان کشور از شرکت های بزرگی شوند که با پول انها دولت الت دستی است برای رسیدن به اهداف این شرکت ها . هر چند که  خبر  اعتراضات در خود واشنگتون نیز موج جدیدی را ایجاد نموده است که این هم رنگی است پر رنگ تر بر نقاشی اشوب در کشور امریکا و لرزه ی شدید بر اندام بر قدرت ضعیف شده . می خواهم متنم را تمام کنم و حالا زمان نتیجه گیری است نمی خواهم نتیجه ای  کلیشه ای بگیرم و مثل کارشناسان  دست به تفسیر های عجیب و غریب بکنم . شهید سید مرتضی آوینی  در یکی از یادداشت هایش می نویسید :

” روزی خواهد رسید که تمدن پر زرق و برق  غرب در میان  ثروت خود مدفون خواهد شد وروح به اسارت کشیده ی انسان ماشینی از بند رها شده و فریاد خدا خواهی را سر خواهد داد . “

رضا فروزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *