دکتر حسن روحانی، به پنداشت نگارنده، یک خاتمی تصحیح شده، با نسخه‌ی نوینی از آیت‌اله هاشمی‌ست.برای گذار واقعی و ایمن به دموکراسی و اصلاحات ، روحانیسم، اقتضا تاریخ بود. اعتدال، طلبی‌ست مدید، که تاریخ از مشروطه تا به امروز می‌خواهد.صفحات و اوراق تاریخ تا به امروز از فقدان اعتدال مرارت می‌کشد!

رتبه‌ی واژه‌ی اعتدال در  سیاست ورزی ایرانی، اگر بیشتر از مفاهیمی چون آزادی و دموکراسی و عدالت نباشد، کمتر نباید باشد.تسامحا می‌شود ادعا کرد که: آزادی و دموکراسی از درون اعتدال زاده می‌شود.مُرسی و رئیس جمهور شبیه به او در تمشیت سیاست اگر از اعتدال خروج نمی‌کرد امروز تحریر جمعیتی این‌چنین به خود نمی‌دید و دموکراسی و انتخابات تا بدین حد تنازل نمی‌خورد.دولت روحانی باید در عرصه عمل واژگان اعتدال را به اندازه‌ی آزادی و عدالت پر بسامد کند… .

3 thoughts on “دکتر حسن روحانی، یک خاتمی تصحیح‌شده با ورژن نوینی از آیت‌اله هاشمی”
  1. اعتدال نه تحجر را می پسند و نه آزادی لجام گسیخته را و نه رفتار عوام فریبانه را. اعتدال مرز بین افراط و تفریط است .
    گاهی اعتدال هم، مورد خشونت و هجمه آزادیخواهان واقع می شود و گاهی هم مورد غضب متحجرین .
    گاه از دل اعتدال آزادی را بیرون می آورند و گاه تحجر را.
    این هنرنمایی سخت یک مدعی اعتدال خواهد بود که چگونه پاسخگوی دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا باشد.تا متهم واقع نگردد.
    و امروز طیف دوجریان داعیه دار اعتدال را بخود نزدیک تر می بیند و به عبارتی : هر کسی از ظن خود شد یار من.
    و مطمئناً صداقت و درستی در برقرای اعتدال و توازون گفتار یاری کننده کسی است که داعیه آن را دارد. به امید کشوری بدور از افراط و تفریط ملال آور…

  2. اعتدال گرایی یک شوخی دیپلماسی است که برای جذب آدمهایی است که از تضاد ها بیزارند و از دشمنی و تحریک و توهین های بین المللی و جنگ و بی حرمتیها و حر مانها خسته شده اند و خواهان جامعه ای بی تضاد و دشمنی و توهین و فحش های بین المللی اند و تنها کشوری می خواهند که عاری از بدیها و کینه باشد و مردمش رشد یافته و اهل تحقیق و تفحص وبا شعار “بنی آدم اعضای یک پیکرند +که در آفرینش زیک کو هرند ++چه عضوی بدر آورد روزگار+دگر عضو ها را نماند قرار +++توکز محنت دگران بیغمی + نشاید که نامت نهند آدمی “و این زاویه زاویه بسیار نجات بخشی است و گرنه در تئو ریهای اجتماعی و مسایل اقتصادی خوب خوب است و بد بد و فقر همیشه نکبت بار چه کنیم که فقر را زایل سازیم و خوبها را حراست کنیم که به بدی نگرایند هنر است و گرنه جامعه را به سمتی هدایت کرد که یک کمی فقر باشد ویک کمی خوب و اعتدال این دو ظاهرا”پسندیده نیست جامعه ایده آل آن جامعه است که تصمیماتش بر محور علم باشد و تئوریهایش رنگ و بو سلیقه یا اعتدال جویی برای تایید موید و منکر نباشد بدانید سلیقه گرایی مملکت را به بن بست می رساند امید آنکه اعتدال گرایی جناب رو حانی این گونه نباشد انشائ الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *