دره‌ی هراز به دلیل در برداشتن ده‌ها اثر طبیعی و تاریخی کم‌مانند، و به دلیل آن که یکی از پر‌رفت و آمدترین راه‌های دسترسی ایرانیان به سرزمین سبز مازندران است، به واقع یکی از “خاطره‌های جمعی” مردم ایران‌زمین به شمار می‌رود. چشم‌انداز باشکوه دماوند، غارهای کافرکلی، قلعه‌ی ملک بهمن، شکل شاه، بقایای راه باستانی مازندران، رودخانه‌ی پرپیچ و خم هراز، کوه‌های پوشیده از جنگل هیرکانی، و شهر باستانی آمل، چندتایی از آثار ارزشمند این دره است.

شوربختانه اما، چند عامل تخریبی، موجب مخدوش شدن زیبایی‌های این دره‌ شده که یکی از زننده‌ترین آن‌ها، زباله است که در همه جا چشم را می‌آزارد. ما دوستداران طبیعت، با برگزاری برنامه‌های پاک‌سازی مانند آن‌چه که امروز در روستا و منطقه‌ی چلاو اجرا می‌شود، قصد داریم در حد توان خود با “ضدفرهنگ” ریخت و پاش زباله مبارزه کنیم و در عین حال از مسوولان بخواهیم که برای دفع اصولی پسماندها چاره اندیشی و برنامه‌ریزی کنند.

 

چند پيشنهاد

·         اگر در طول سال، حتی فقط دو سه بار پا به كوه و طبيعت می‌گذارید، به پاس برخورداري از اين نعمت بزرگ و رايگان، دست‌کم در يكي از برنامه هاي سالانه‌ی پاک‌سازی شرکت کنید.

 

·         با ديگران گفتگو كنيد و به آنان دوستانه يادآور شويد كه نبايد زباله هايشان را در محیط‌های طبیعی رها كنند.

 

·         به سازمان‌هاي مردم‌نهاد دوستدار كوهستان و دیگر محیط‌های طبیعی بپيونديد و در برنامه‌هاي آن‌ها مشاركت كنيد.

 

·         با شهرداري‌ها، ده­داري‌ها، شوراهاي شهر و روستا، اداره‌هاي محيط زيست و ديگر نهادها، در زمینه‌ی پاک‌سازی محیط و دیگر برنامه‌های مرتبط، همکاری کنید. از آن‌ها بخواهيد كه به اجراي برنامه‌هاي پاك‌سازي و آموزشي شما كمك كنند.

 

·         با مطبوعات، خبرگزاري ها، و صدا و سيما تماس بگيريد  و از آن‌ها بخواهيد مناسبت‌هایی مانند روز زمین، روز محیط‌زیست، روز دماوند، روز پاك‌سازی كوهستان، و مانند این‌ها را معرفي كنند. گزارش فعاليت‌هاي خود را به رسانه‌ها بدهید.

 

·         موارد آلودگي و تخريب كوه‌ها و دیگر منطقه‌های طبیعی را گزارش و عوامل آن را معرفي كنيد.

 

چند درخواست از مسوولان

·         هرچه سریع‌تر، طرح‌های تفکیک زباله از مبدا و بازیافت را اجرا کنید. سازمان‌های مردم‌نهاد آمادگی دارند تا در زمینه‌ی آموزش و کار با اهالی، همکاری کنند.

 

·         با وضع عوارض بر پلاستیک و نایلون، ملزم کردن رستوران‌ها به خودداری از کاربرد ظرف و رومیزی یک‌بار‌مصرف، جلوگیری از دادن کیسه نایلون مجانی توسط فروشگاه‌ها، و دیگر اقدام‌های مشابه، در جهت کاهش مصرف این گونه کالاها اقدام کنید.

 

·         با نصب تابلوهای ترویجی، کار رسانه‌ای، و با و با وضع مقررات بازدارنده، مسافران را تشویق و ملزم به رعایت نکته‌های زیست‌محیطی کنید.

One thought on “هراز را پاکیزه بداریم!”
  1. عالیه واقعا به این میگن پیشنهاد و بدون سر صدا لطفا توجه به ششهر آمل ورود جاودان هراز رو عالی نگه داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *