نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در نیویورک با محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطینی دیدار کرد تا شاید بتواند فقط چند روز مانده به برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل نظر او را عوض کند.

محمود عباس قرار است در روز جمعه درخواست تشکیل کشور فلسطین را در سازمان ملل متحد مطرح کند.

اتحادیه اروپا هنوز در این باره موضعگیری رسمی نکرده است، اما آمریکا که یکی از متحدان اسرائیل است به صراحت عنوان کرده که نه تنها با این برنامه مخالف است بلکه آن را وتو خواهد کرد.

به گزارش یورو نیوز یکی از مقامهای دولت آمریکا می گوید: «ما نمی توانیم از این واضح تر اعلام کنیم که از مدتها قبل مخالف قصد فلسطینیها برای درخواست یکجانبه کشور مستقل بوده ایم. دولت آمریکا با جدیت این مساله را پیگیری می کند و به اطلاع همه کشورهای درگیر این مساله خواهد رساند. من به روشنی می گویم که این طرح را وتو خواهیم کرد.»

آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت می تواند با وتو کردن طرح اعلام کشور فلسطین جلوی مطرح شدن آن را بگیرد. اقدامی که البته به وجهه این دولت در کشورهای عربی صدمه خواهد زد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که به نیویورک سفر کرده قرار است با محمود عباس دیدار کند. این دو قرار است در همین روز به طور جداگانه با باراک اوباما هم دیدار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *