آیت‌الله احمد خاتمی پنجشنبه شب در سی‌امین سالگرد حماسه اسلامی سال 60 مردم آمل که در مصلای قدس این شهرستان با حضور استاندار مازندران، فرمانده سپاه کربلای مازندران و مدیران کل استان حضور داشتند با تاکید بر اینکه برخی عناصر شناسنامه هر استان، شهرستان و روستایی است، تصریح کرد: دو عنصر شناسنامه هر شهر و استان را رقم می‌زند که عنصر نخست ایثارگران هستند یعنی کسانی که با افتخار از مال و جان خود گذشتند و افتخار ابدی برای خود خلق کردند.

این مسئول یادآور شد: دومین عنصر و شناسنامه هر شهری فرهیختگان و بزرگان و علمای آن شهرها هستند که آمل در هر دو زمینه دارای شناسنامه و پشتوانه‌ای کهن است.

خاتمی با اشاره به حماسه مردم آمل در سال 60 با بیان اینکه این حماسه چهار ویژگی منحصر به فرد داشت، بیان داشت: ویژگی نخست این حماسه این بود که پیش از این در تاریخ انقلاب، توطئه‌هایی در کردستان، ترکمن صحرا و گنبد رخ داده بود اما به اینگونه که گروه‌های 100 نفره به سبک جنگ‌های چریکی به مقابله با انقلاب برخیزند صورت نگرفته بود.

وی با تاکید بر اینکه این گروه‌های می‌خواستند از طریق مازندران به شوروی سابق دسترسی پیدا کنند، گفت: این گروهک‌ها به هیچ عنوان تصور نمی‌کردند که مازندران که دروازه تشییع است در برابر آنها ایستادگی می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه دومین ویژگی این حماسه مردمی بودن آن است، یادآور شد: این مردم در کمتر از یک ساعت بسیج شده و حساب منافقین را یکسره کردند که در این زمینه به نظر من آمل الگوی بسیج کشور شده که حضور بهنگامی در صحنه داشت.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه سومین ویژه این حماسه که در سال 60 رخ داد این بود که حماسه‌آفرینان هم‌سن انقلاب بودند، ادامه داد: بزرگ‌ترین گروه سنی مبارزین این حماسه متولدین 1307 و کمترین آن متولیدن 1347 بود و میانگین سنی جوان این افراد نشان می‌دهد همان گروهی که در کشور انقلاب برپا کردند نیز کشور را از وجود منافقین پاک کردند.

حماسه 6 بهمن الگویی برای قوه قضاییه

وی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های دیگر این حماسه می‌تواند الگویی برای قوه قضاییه باشد، گفت: کمتر از 24 ساعت از حادثه نگذشته بود که چوبه دار محاربین در ورزشگاه این شهر برپا شد و این امر نشان‌ دهنده قاطعیت قضات آن زمان بود که از مردم خواستند خود مردم آغازگر پایان این کمونیست‌ها باشند.

خاتمی با اعلام اینکه حماسه شش بهمن آمل دو عبرت نیز برای دشمنان داخلی و خارجی دارد، اضافه کرد: به گفته مقام معظم رهبری هر حادثه تاریخی یک عبرت و چراغ راه برای آیندگان است.

این مسئول یادآور شد: زمانی که این محاربین را دستگیر کردند به آنها گفتند با چه دلیلی فکر کردید می‌توانید در آمل موفق باشید که آنها گفتند به ما گفته بودند که زمانی که بنی صدر عزل شد 11 میلیون رای داشت و این افراد هنوز به ما وفادار هستند.

امام جمعه موقت تهران اذعان داشت: آنها می‌گفتند به ما گفته بودند مسئولان باهم در مقابله هستند و به مردم توجهی ندارند و مردم از آنها ناامید شده‌اند و از ما حمایت می‌کنند.

وی با اینکه این گروه با تحلیل‌های غلط وارد شهر آمل شده بودند، متذکر شد: اگر چه بنی‌صدر 11 میلیون رای داشت اما آن رای‌ها زمانی که مردم عشق قدرت و خیانت او را دیدند از میان رفته بود و همه از امام خمینی(ره) خواستند بت جدید را بشکند.

 

آیت‌الله احمد خاتمی در سی و یکمین سالگرد حماسه اسلامی سال 60 مردم آمل که در مصلای قدس این شهرستان برگزار شد با تاکید بر اینکه دشمنان ایران در طول 34 سال گذشته ملت ایران را نشناختند، افزود: اطلاعات دقیقی داریم که فتنه‌گران داخلی دولت‌های غربی را برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران تحریک می‌کنند چون تصور می‌کنند که اگر تحریم‌ها تشدید و فشار بر مردم وارد شود آنها در خیابان‌ها می‌ریزند و علیه نظام شعار می‌دهند.

رئیس‌ جمهور آمریکا 11 تیر امسال گفته بود که ایران تسلیم می‌شود

وی ادامه داد: رئیس‌ جمهور آمریکا خود 11 تیر امسال گفته بود که با تحریم‌ها ایران تا یک ماه آینده تسلیم می‌شود که بازهم خواسته‌های آنان عملی نشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه ایران هیچگاه مذاکرات هسته‌ای را تعطیل نکرده است، گفت: این اتحادیه اروپا بود که میز مذاکره 1+5 را ترک کرد چون امیدوار بود ملت ایران به خیابان‌ها می‌ریزد و آن‌ها مشتشان در مذاکرات پر می‌شود و می‌توانند قدرت چانه‌زنی‌‌شان را افزایش دهند.

وی اظهار کرد: در همان زمان استقبال مردم خراسان شمالی از رهبری که به عنوان نماد ملت ایران به دیدار ایشان رفته بودند نشان داد ملت ایران هیچ‌گاه به آن‌ها لبیک نمی‌گوید.

از گرانی‌های اخیر و رنجی که مردم می‌برند مطلع هستیم

آیت‌الله خاتمی با اشاره به گرانی‌های اخیر در کشور تاکید داشت: ما نیز از گرانی‌های اخیر و رنجی که مردم می‌برند مطلع هستیم و این رنج را ما هم می‌کشیم اما مردم ایران نشان داده‌اند که زندگی عاشورایی را با زندگی دنیایی عوض نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه مطمئنا این فشارها کوتاه خواهد بود، بیان کرد: رئیس‌ جمهور آمریکا خود اذعان کرده بود که بیشتر از یک سال فرصت تحریم‌ها علیه ایران را ندارند و باید در عرض یک سال به خواسته خود برسند. از تیرماه سال گذشته تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کردند که بخش اعظم آن سپری شده است و زمان زیادی از این تحریم‌ها باقی نمانده است.

امام جمعه موقت تهران با اعلام اینکه استکبارستیزی با گوشت و خون مردم ایران عجین شده است، افزود: این ویژگی مردم ایران است و هرچه استکبار به این ملت نزدیک شود نفرت مردم آن‌ها بیشتر خواهد شد.

به فتنه‌گران داخلی نصحیت می‌کنیم که به آغوش ملت بازگردند

وی با اشاره به اینکه ما به فتنه‌گران داخلی، دوستانه نصحیت می‌کنیم که به آغوش ملت ایران بازگردند، بیان داشت: این فتنه‌گران باید از رهبر انقلاب و مردمی که به آن‌ها خیانت کردند عذرخواهی کنند چون رای 40 میلیونی و حضور 85 درصدی ملت را به کام آن‌ها تلخ کردند.

خاتمی با تاکید بر اینکه حماسه آمل درس عبرتی برای بیگانگان است که تا زمانی که مردم در صحنه باشند آن‌ها هیچ کاری نمی‌توانند بکنند، افزود: دشمنان درصدد هستند تا ملت را از صحنه دور کنند در حالی که مثل همیشه هنوز مردم ایران را نشناخته‌اند.

 

 

منبع :فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *