به گزارش مشرق به نقل از مهر، با آغاز رسمی تعطیلات تابستانی در کشور و رو آوردن بسیاری از مردم به انجام سفرهای تابستانی، بازار خرید و فروش خودرو نیز داغ است. برخی رو به خرید خودرو آوردهاند و برخی دیگر نیز ترجیح میدهند که به خاطر داشتن یک سفر بی دردسر، خودروی خود را تعویض کرده و خودرویی نو یا مدل بالاتر برای خود دست و پا کنند.
همین امر سبب شده است که تقاضا برای خرید خودرو نسبت به ماههای گذشته، افزایش یابد اما تنها اینکه برخی قصد خرید یا تعویض خودروی خود را داشته باشند، کافی نیست، بلکه باید تمامی شرایط را سنجید تا بتوان در بازار خودرو، یک خرید خوب داشت.
سکته معامله خودروهای وارداتی در بازار
این افزایش تقاضا البته در حالی از سوی برخی از مردم به بازار وارد شده که نوسانات نرخ دلار در ماههای گذشته، بازار خودروهای وارداتی را با سکته مواجه کرده است و دیگر خرید یک خودروی وارداتی به دلیل اختلاف قیمتی که با خودروی داخلی پیدا کرده است، چندان به صرف نیست.
این در شرایطی است که در گذشته نه چندان دور، اختلاف اندک قیمت خودروهای وارداتی با توجه به کیفیتشان، نسبت به خودروهای تولید داخلی این انگیزه را تشدید میکرد که خریداران به سمت خرید خودورهای وارداتی سوق یابند و به خرید برندهای خارجی خودرو در بازار داخلی رو آورند.
اما نوسانات نرخ ارز، این کارکرد خودروهای وارداتی را کم رنگ کرد و حال این مشتریان هستند که به دلیل بالا رفتن فزاینده قیمت خودروهای وارداتی، ترجیح میدهند که برای خرید، به خودروهای تولید داخلی رو آورند.
باز هم بخت با خودروسازان
این اقبال مردم به خرید خودروهای تولید داخلی، با سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مصادف و این تغییر رویکرد مردم در خرید خودروهای تولید داخلی، به نفع خودروسازان شده است؛ در حالی که برخی از خودروسازان صاحب نام، این را به خوبی متوجه شدهاند و تولید خودروهای جدید را در بازار سرعت بخشیدهاند.
این در شرایطی است که تولید خودروهای جدید، همراه با راهاندازی خطهای تولید جدید نبوده است؛ بلکه خودروسازان از خطوط موجود خود برای تولید خودروهای تازهوارد استفاده کردهاند. نمونه آن نیز، خودرو 206 است که از جمله خودروهایی به شمار میرود که سهم مناسبی در بازار ایران دارد.
هم اکنون تولید خودروی 206 متوقف نشده، اما میزان تولید به اندازهای کاهش یافته است که اثرات آن به خوبی در بازار مشهود است.
یک نمایشگاهدار خودرو در این رابطه میگوید: عرضه خودرو 206 در بازار کاهش یافته و قیمت در اواخر هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، با افزایش حداقل 100 هزار تومانی مواجه بوده است.
وی میگوید: این در حالی است که قیمت پژو 206 دست دوم نیز به شدت بالا رفته در حالی که ممکن است این خودرو به قیمتی که فروخته میشود، ارزش نداشته باشد، اما مردم باز هم ترجیح میدهند که پول بیشتری بپردازند و آن را خریداری کنند.
این فعال بازار خودرو میگوید: این موضوع به یک رویه تبدیل شده است که هرچه در بازار کم شود، مردم به خرید آن اقبال بیشتری نشان میدهند. هم اکنون این موضوع در مورد 206 هم صادق است.
قیمت 206 ترمز برید
بررسیهای میدانی نشان از این دارد که قیمت خودرو پژو 206 صندوقدار در بازار 17 میلیون و 800 هزار تومان و 206 تیپ 5 نیز، 21 میلیون و 500 هزار تومان است، این درحالی است که این قیمت در درب کارخانه 14 میلیون و 569 هزار تومان و 18 میلیون و 215 هزار تومان است.
همچنین، کمیاب شدن 206 در بازار و کاهش تولید آن، سبب شده است که بازار سیاهی شکل گیرد و دلالانی مثل همیشه وارد بازار شوند تا رهبری قیمتها را به عهده گیرند.
این در شرایطی است که محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت میگوید که تولید 206 متوقف نشده است، بلکه بخشی از خط تولید این خودرو، به تولید رانا اختصاص یافته است.
راهکارهای جبران کمبود 206
وی اظهار داشت: برخی از مدلهای پژو 206 با کاهش عرضه مواجه شده است، اما خودروساز قصد دارد به موازات کاهش عرضه 206 با عرضه رانا کمبود تولید را جبران کند.
این در حالی است که مطابق برنامهریزیها، تا نیمه دوم سال جاری، تولید پژو 206 و رانا به چرخه طبیعی باز میگردد.