یک منبع ترک، حقایق شگفت انگیزی از قضیه 13 زائر لبنانی ربوده شده توسط گروه‌ های مسلح سوری را برملا كرد؛ لبنانی‌ هايي كه پس از یک کیلومتر ورود به خاک سوریه، ربوده و به ترکیه منتقل شدند.

به گزارش گروه بین الملل مشرق، یک منبع آگاه ترک فاش کرد که گروگان ‌های لبنانی که بعد از ظهر روز جمعه آزاد شدند، به محض ربوده شدن به درون اراضی ترکیه منتقل شدند.

این منبع می‌افزاید: در تمام طول این مدت، این افراد ربوده شده در مقر سازمان اطلاعات ترکیه در شهرک “كيليس” حضور داشتند تا اینکه ديروز به فرودگاه شهر انطاکیه در استان “هاتای” منتقل شدند تا از آنجا به بیروت اعزام شوند.

این منبع که روابط بسیار نزدیکی با دایره روابط خارجی حزب “عدالت و توسعه” ترکیه دارد، تأکید می ‌کند که ربایندگان این 13 لبنانی وابسته به گردان “ابابیل” هستند که خود این گردان نیز به “ارتش آزاد” وابسته است و فرماندهی آن را سروان جدا شده از ارتش سوریه “عمار الواوي” برعهده دارد.

اين منبع توضیح می ‌دهد که دستور ربودن این 13 لبنانی توسط “فاروق طيفور” معاون حسابرس کل اخوان المسلمون سوریه و نایب رئیس “شورای ملی سوریه” صادر شده بود.

وی درباره نحوه ربودن این شهروندان لبنانی می ‌گوید که عملیات ربودن این 13 لبنانی در نزدیکی روستای “السلامه” در شمال و به عبارتی در دو کیلومتری مرزهای ترکیه و یک کیلومتری مرزهای سوریه صورت گرفت و ربایندگان از کاروان زائران لبنانی از لحظه خروج آنها از مرزهای ترکیه خبر داشتند.

اين منبع كه خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: حتی آنها شماره اتوبوس‌ هایی که این زائران را انتقال می ‌دادند و نام رانندگان این اتوبوس‌ ها را از طریق یک افسر ترک به نام “صبحی” که در دستگاه اطلاعات این کشور فعالیت می‌ کند، به دست آورده بودند که نقش هماهنگ کننده بین دستگاه اطلاعات ترکیه با ریاض الاسعد و فاروق طیفور را ایفا و مدتی به عنوان منشی نظامی الاسعد نزد وی فعالیت می ‌کرد.

این منبع آگاه ترک در ادامه تصريح کرد که زائران ربوده شده لبنانی در ابتدا به منطقه الغربی و شهرک اعزاز منتقل و با فرارسیدن شب به روستای “قسطل جندو” واقع در منطقة “وعرة” انتقال یافتند که در شمال غربی منطقه إعزاز قرار دارد و حدود سه كیلومتر با آن فاصله دارد و از آنجا به مقر سازمان اطلاعات ترکیه در شهر مرزی “كيليس” منتقل شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

این منبع می ‌افزاید: هدف مقامات ترک از این اقدام، سوء استفاده از این افراد برای گفت و گو برسر موضوعات امنیتی بود، اما یک ‌باره با ورود حزب الله به عرصه و خط اول بحران توسط شخص اول حزب یعنی “سید حسن نصرالله” و تهدید وی، اوضاع ناگهان به هم ريخت.

به گفته وي،‌ اين تهديد سيد حسن نصرالله علاوه بر مكالمه تلفني وي با شبكه المنار، توسط کانال‌‌ های دیپلماتیک كه به اطلاع مقامات ترک رساند و تاکید کرد که مسئولیت مستقیم این اقدام برعهده ترکیه و نه گروه‌ های مسلح سوری است، چون اطلاعات به دست آمده توسط حزب الله ثابت می ‌کند که ربایندگان تحت نظارت سازمان اطلاعات ترکیه عمل می ‌کرده و از این سازمان کمک‌ها و حمایت‌های اطلاعاتی و لجستیکی دریافت می ‌کرده ‌اند واین سازمان اطلاعات ترکیه بود که زمینه ربوده شدن این دو اتوبوس را برای این گروه‌ های مسلح فراهم کرد.

به گفته این منبع ترکیه ضربه دوم را زمانی خورد که خانواده‌ های ربوده شدگان در بیانیه ‌ای که بر همگان آشکار بود،‌ توسط حزب الله تهیه و تدوین شده بود، تهدید کرده بودند در صورت عدم آزادی لبنانی ‌های گروگان گرفته شده برای آزادی آنها به راه‌ های دیگر متوسل خواهند شد و این بیانیه کافی بود تا ترکیه دریابد که بازی با آتش را آغاز کرده است.

از سوی دیگر این منبع می ‌افزاید: یک افسر ترک شاغل در کنسولگری ترکیه در شهر حلب سوریه، فرايند گفت وگو و مذاکره با مقامات سوری را بر عهده داشت و همواره با گروه ‌های مسلح سوری در ارتباط بود.

این منبع، سخنان خود را با این گفته به پایان رساند که پس از رسیدن این بیانیه به دست مقامات ترک، آنها سخن گفتن از نیروهای مسلح ارتش ازاد سوريه و بمباران منطقه محل ربودن زائران لبنانی توسط نیروهای سوریه را به پایان ساندند چون واقعیت امر این است که در سراسر آن منطقه اصلاً نیروی سوری وجود نداشت به جز مراکز پلیس سوریه که از قبل وجود داشتند و به این ترتیب به نظر می رسد، تنها هدف نهفته در پس از این ادعا، القای این امر بود که زائران ربوده شده همچنان در خاک سوریه هستند و ديروز به خاک ترکیه منتقل شده‌ اند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *