حد نصاب در جلسه تحلیف شورای شهر چند نفر است ❓

?براساس ماده 15 (قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور)
– جلسات شوراها علني و با حضور #دو_سوم اعضاء اصلي رسميت‌مي‌يابد و تصميمات با اكثريت مطلق آراي حاضرين معتبر است و تشكيل جلسات‌غيرعلني منوط به تصويب دو سوم اعضاء حاضر در جلسه مي‌باشد

 

جلسات عادی و فوق العاده شورا با حضور حداقل دو سوم اعضای اصلی و به
تعداد ذیل:
‌الف – در شوراهای (5) نفره با حضور (4) نفر
ب – در شوراهای (7) نفره با حضور (5) نفر
ج – در شوراهای (9) نفره با حضور (6) نفر
‌د- در شوراهای (11) نفره با حضور (8) نفر
ه – در شوراهای شهر تهران با حضور (10) نفر
‌رسمیت می‌یابد و تصمیمات به اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است.

تحلیف به معنی سوگند یاد کردن می باشد . به همین خاطر به این مراسم که اعضا شورا سوگند یاد می نمایند تا به قوانین پایبند باشند مراسم تحلیف می گویند .

اولین جلسه هر دوره شورا ظرف یک هفته بعد از قطعی شدن انتخابات به دعوت  فرماندار و یا سرپرست فرمانداری و با حضور دعوت کننده یا‌نماینده وی، تحت ریاست مسن‌ترین عضو و به منشی گری دو نفر از جوان‌ترین اعضاء تشکیل و برای رسمیت کلیه اعضاء به شرح زیر سوگند یاد‌می‌کنند و آن را امضاء می‌نمایند:

‌من در برابر کلام ا… مجید، به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم

و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌نمایم که در حفظ امانت و انجام هر چه بهتر‌وظایفم و خدمت به مردم کوشا باشم و قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات کشور را در چارچوب وظایف و اختیارات خود مراعات نمایم و در همه‌زمینه‌ها عدالت و انصاف را در نظر داشته و مادام که در شورای اسلامی شهر عضویت دارم در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری‌اهتمام نمایم.

 

آبستراکسیون

?#نصاب‌شکنی یا آبستراکسیون به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که گروهی از نمایندگان شورا یا پارلمان برای جلوگیری از تصویب یا نهایی شدن یک تصمیم و قانون در نشست رسمیِ نمایندگان در پیش می‌گیرند.

?ترک نشست علنیِ مجلس و درنتیجه نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب قانونی برای برگزاری نشست ازجملهٔ این اقدامات است.

?در #سیاست، استفادهٔ سامانمند از عدم حضور عمدیِ گروهی از نمایندگان در هنگام رأی‌گیری به‌عنوان یک حربه به‌کار گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *