اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عباس خامه‌یار معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى به همراه محمد علی کیانی رایزن فرهنگی ایران در صوفیه، بختیاری کارشناس حوزه بالکان و امیر حسین نوری کارشناس فرهنگی بلغارستان ، از پارک صلح شهر صوفیا پایتخت بلغارستان بازدید به عمل آوردند.

خامه‌یار از زنگ ایران که در سال 1384 در این پارک نصب شده است بازدید کرد و زنگ صلح و دوستی ایران را در این پارک به صدا درآورد.

از سال 1976 به مناسبت 20 سالگی پذیرفتن اعلامیه سازمان ملل متحد برای احقاق حقوق کودکان قرار بر این شد تا سال 1979 به عنوان سال بین المللی کودکان نامگذاری شود. در پی این اعلامیه، خانم”لودمیلا ژیوکووا”، وزیر فرهنگ وقت بلغارستان – دختر رئیس حزب کمونیست این کشور – طرح ایجاد پارک صلح برای کودکان را ارائه داد که مورد استقبال دیگر کشورها قرار گرفت.

از این رو، در تاریخ  25 آگوست 1979 ساخت اولیه نماد که طراح آن خود خانم” لودمیلا ژیوکووا” بود،آاغاز و طی 30 روز ساخته شد و مجسمه زنگ ها نام گرفت.

در اولین نشستی که در سال 1980 در صوفیا به همین مناسبت برگزار شد،  حدود 200 کودک از 89 کشور حضور یافتند و زنگ هایی را به علامت ایجاد صلح جهانی ساخته بودند، به این پارک هدیه دادند و همه این زنگ ها در این مکان نصب شدند.

k4_301306

بعد از این رویداد و در سال های اخیر،  104 سفارتخانه و مرکز فرهنگی دیگر کشورها در صوفیه از جمله کشور فلسطین، در این پارک زنگ کشور خود را به نشانه صلح و دوستی میان ملت های مختلف نصب کرد.

بنابر اعلام ابن خبر،  رایزنی فرهنگی کشورمان نیز در سال 1384 زنگ صلح و دوستی ایران را که با الهام از گنبد حرم امام خمینی (قدس سره شریف) طراحی شده بود را در کنار زنگ دیگر کشورها نصب کرد.

این پارک در 14 کیلومتری شرق شهر صوفیا و در کوهپایه کوه “ویتوشا” واقع شده است.