آمریکایی ها قصد دارند با طرح سفارتخانه مجازی نیازهای کنسولی دو کشور را وارد بازی های سیاسی کرده و از آن بهره برداری کنند.

هراز نیوز: حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به ایجاد سفارت مجازی ایران و آمریکا گفت: نباید در زمین آمریکایی ها بازی کرد و وارد بازی ها و رقابت های سیاسی آنها شد بلکه باید از طریق محاکم بین المللی به آمریکایی ها هشدار داد که در موارد مهمی مثل امور مربوط به اتباع دو کشور، آنها باید طبق کنوانسیون های بین المللی و حقوقی رفتار کنند. به عبارت دیگر آنها حق ندارند در قالب بازی های سیاسی از عمل به تعهدات خود خارج شوند.

فلاحت پیشه در توضیح این توصیه اش گفت: آمریکایی ها در موضوع هسته ای همواره قصد دارند که موضوع را خارج از جریان فنی و حقوقی پیگیری کنند. چون در فضای سیاسی می توانند تبلیغات منفی داشته باشند اما در فضای حقوقی عملا این امکان وجود ندارد و محدودیت های حقوقی قطعا مانع آن خواهد شد. در این مورد هم آنها قصد دارند نیازهای کنسولی دو کشور را وارد بازی های سیاسی کرده و از آن بهره برداری کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیشینه روابط بین ایران و آمریکا گفت: آمریکایی ها دقیقا بعد از انقلاب اسلامی همواره با جمهوری اسلامی ایران عناد و دشمنی داشتند و سیاست آنها با تبلیغات منفی علیه ما همراه بوده است اما در حقیقت آنها تا مدت ها با ایران کار می کردند. یعنی تا سال 1995 میلادی با ایران مبادلات نفتی داشتند و در حال حاضر هم مبادلات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد. بر همین اساس روابط کنسولی دو کشور در دفاتر حفاظت از منافع انجام می شود.

حشمت الله فلاحت پیشه ادامه داد: در حال حاضر اما آنها قصد دارند هر آنچه که ممکن است در روابط عادی بین دو کشور وجود داشته باشد را در قالب یک سفارتخانه مجازی پیش ببرند.این مسئله به خودی خود بر خلاف همه ی کنوانسیون های مربوطه است. بنابراین جا دارد که ایران به صورت جدی این موضوع را در محاکم بین المللی پیگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *