صدها نفر از مردم در طرابلس با تشکیل یک زنجیرۀ انسانی خواهان برقراری صلح و پایان دادن به درگیری‌ها شدند. این اقدام در پی چندین روز جنگ میان یک گروه مسلح و افرادی از قبیلۀ “ورشیفانا” صورت می گیرد.

این زنجیرۀ انسانی از فرودگاه طرابلس تا میدان شهدای این شهر و به طول هشت کیلومتر کشیده شده بود. در میان این افراد از تمامی صاحبان مشاغل مختلف نظیر پزشک، پلیس، فروشنده و افراد متعلق به قبایل لیبی دیده می شدند.

مسئول برگزار کنندۀ این زنجیرۀ انسانی می گوید:“این اقدام به مناسبت روز جهانی بخشش انجام می شود. با این زنجیرۀ انسانی، ما از تمامی طرف‌های درگیر می خواهیم که به خشونت‌ها و اختلافات خود پایان دهند.”

جنگ چهار روزۀ میان قبیلۀ ورشیفانا و مبارزان مسلح در پی یک توافق‌نامۀ صلح به پایان رسید. جنگجویان مسلح، افراد این قبیله را متهم به طرفداری از رهبر سابق لیبی می کنند.

پس از سقوط حکومت معمر قذافی، وجود برخی از گروه‌های شبه نظامی که حاضر نیستند سلاح‌هایشان را کنار بگذارند، یکی از مشکلات پیش روی دولت موقت لیبی است. نیروهای تحت فرماندهی این دولت همچنین در جستجوی سلاح‌هایی هستند که در جریان جنگ داخلی لیبی مفقود شده اند. گروه‌های جستجوگر داوطلب روز سه شنبه، پانزدهم نوامبر موفق شده‌اند تعدادی گلولۀ آر پی جی و تانک مفقود شده را کشف کنند. این گروه‌های جستجوگر قصد دارند سلاح‌های بیشتری را حتی المقدور پیش از نابودی توسط ناتو کشف کنند. ناتو می گوید مناطق مشکوک به عنوان محل اختفای این سلاح‌ها را بمباران خواهد کرد.

دولت لیبی و ناتو نگران هستند که این سلاح‌ها در اختیار هواداران معمر قذافی قرار گیرد. این امر علاوه بر استفاده توسط این گروه‌ها و ایجاد جنگ داخلی، نگرانی کشورهای همسایۀ لیبی را نیز برانگیخته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *