دیابت تیپ1 یک شرایط طولانی است که میتواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی شود. اما با تغییر در شیوه زندگی و استفاده از انسولین میتوان زندگی طولانی و سالمی را تجربه کرد.

ما به جستجوی بهترین و بیشترین تحقیق های جدید برای شما پرداختیم تا بتوانید با این اطلاعات و بامشورت پزشک خود بهترین درمان را برای خود انتخاب کنید.

دیابت چیست؟

اگر شما مبتلا به دیابت هستید مقدار گلوکز در خون شما بالاست.گلوکز نوعی قند است که بدن شما برای تولید انرژی از آن استفاده میکند.اما اگر مقدار ان در خون افزایش یابد میتواند باعث بیماری شود.

دو نوع دیابت وجود دارد: نوع1 و نوع2 این اطلاعات برای افرادی استکه مبتلا به دیابت نوع 1 هستند.دیابت نوع 1 معمولا در سنین بین 10 تا 19 سال( نوجوانی) اتفاق میافتد. همه انسان ها برای باقی ماندن سطح گلوکز خون در حد طبیعی به هورمونی به نام انسولین نیاز دارند. وقتی شما به دیابت نوع1 مبتلا میشوید تولید انسولین در بدن شما متوقف میشود و یا مقدار آن بسیار کاهش میابد. این نوع دیابت با استفاده از انسولین قابل کنترل است بنابراین به آن دیابت وابسته به انسولین نیز گفته میشود.

دیابت نوع 1 یک بیماری خودایمنی است.  این یعنی سلول های سیستم ایمنی بدن شما که به طور طبیعی با میکروب ها مبارزه میکنند ، دچار اشتباه میشوند و به سلول های خودی حمله میکنند.در دیابت نوع1 سیستم ایمنی بدن شما به سلول های تولیدکننده انسولین حمله میکند. پزشکان هنوز علت این اتفاق را متوجه نشده اند. تصور میشود که ویروس ها و ژنتیک در ایجاد آن دخالت داشته باشند اما هیچ کس به طور مشخص علت ان را نمیداند.

علائم این بیماری چیست؟

اگر شما به دیابت نوع1 مبتلا هستید، احتمالا علائم به صورت کاملا ناگهانی در طی چند رو ز یا هفته بروز کرده اند.

بعضی از علائم دیابت عبارتند از:

         افزایش نیاز به ادرار کردن

         افزایش احساس تشنگی

         افزایش احساس خستگی و ضعف

         بدون تلاش دچار کاهش وزن میشوید. زیرا سلول های بدن شما نمیتوانند از گلوکز خون استفاده کنند و به جای آن شروع به سوزاندن چربی ها میکنند.

درمان در این بیماری چگونه است؟

دیابت نوع 1 درمان  قطعی ندارد. اما شما میتوانیدسطح گلوکز خون  خود را در سطح طبیعی نگه دارید که برای آن احتمالا باید چندین مرتبه در روز از انسولین استفاده کنید و شما باید به طور منظم سطح گلوکز خون خود را بررسی کنید تا میزان آن خیلی بالا یا پایین نباشد، این کار به شما کمک میکند تا سالم بمانید.

در دیابت نوع یک شما احتمالا بلافاصله بعد از تشخیص نیاز دارید تا استفاده از انسولین را آغاز کنید.انسولینی که شما برای دیابت استفاده میکنید در آزمایشگاه تولید می شود. این ماده طوری طراحی شده است که هرچه بیشتر شبیه انسولین طبیعی در بدن انسان باشد.این ماده از روش مشابه انسولین برای کنترل قند خون شما استفاده میکند.

شما نمیتوانید انسولین را به شکل قرص مصرف کنید زیرا مواد گوارشی در معده شما با عث تخریب انسولین میشود.انسولین معمولا به روش تزریقی استفاده می شود. شما ممکن است از فکر این که بر روی خودتان تزریقی را انجام دهید نگران بشوید، اما ابزار خاصی برای کمک به این افراد دیابتی وجود دارد. این وسایل تزریق انسولین را بسیار آسان میکند. سوزن تزریق بسیار باریک است و بنابراین باعث آسیب نمی شود و شما به زودی استفاده از آن را یاد میگیرید.

نوع انسولینی که شما مصرف میکنید به پاسخ بدن شما به انواع انسولین بستگی دارد. پزشک یا پرستار به شما کمک میکنند تا مشخص شود کدام نوع انسولین برای بدن شما بهتر است و برای شما جدولی از دوز دارو را که مناسب شماست، تعبیه میکنند. ممکن است گاهی اوقات جدول دوز انسولین متناسب با چگونگی زندگی شما باشد.افراد متفاوت به دوز های متفاوتی از انسولین نیازمندند. میزان انسولینی که شما نیاز دارید بر اساس میزان تغذیه  و تحرک شما تغییر میکند.

بعضی افراد قند خون خود را با تزریق انسولین قبل از غذا و سپس تزریق انسولین طولانی اثر در شب کنترل میکنند.اگر شما برنامه ای برای رزیم و ورزش خود دارید میتوانیددوز انسولین خود را بیشتر یا کمتر از حد معمول تنظیم کنید.

مقدار انسولین مورد نیاز شما در شرایطی مانند عفونت، استرس و تغییرات هورمونی بدن مثل بلوغ و بارداری تغییر خواهد کرد. شما در این شرایط باید توجه بیشتری به علائم خود داشته باشید. شما میتوانید از راهنمایی های پزشک و پرستار خودتان هم استفاده کنید.بزرگترین چالش برقراری یک تعادل خوب میان دوز انسولین و غذا خوردن و فعالیت است.اگر میزان انسولین مصرفی شما زیاد باشد ممکن است دچار هایپوگلایسمی شوید. این حالت به دلیل کاهش ناگهانی قند خون شما اتفاق می افتد. اگر میزان انسولین مصرفی شما کافی نباشد، قند خونتان بسیار افزایش میابد. در این شرایط شما دچار هایپرگلایسمی شده اید.

بعضی از افراد به یک برنامه درمانی دقیق جهت نگهداری قند خونشان نزدیک به سطح نرمال نیاز دارند که تحت عنوان”درمان ویژه” از آن یاد میشود که با درمان استاندارد دیابت که روشی آسانتر میباشد متفاوت است.این نوع درمان از ایجاد عوارضی که ناشی از دبابت هستند جلوگیری میکند(به عنوان مثال بیماری قلبی،بیماری کلیوی)

این خطر برای شما وجود دارد تا دهره های بیشتری از قند خون پایین یا هایپوگلایسمی را داشته باشید که میتواند خطرناک باشد.پزشکتان میتواند به شما اموزش دهد تا چکونه قندخونتان را به طور دقیق کنترل کنید،به عنوان مثال ممکن است لازم باشد قند خونتان را حداقل 4 بار در روز کنترل کنید،3 بار در روزیا بیشتر انسولین بگیرید،جهت تنظیم دوز انسولین خود به کلینیک مراجعه کنید،به آنچه که می خورید دقت داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.

پمپ انسولین وسیله ای است که قند خون شما را در یک سطح پابت نگه می دارد،میتوانید آن را در جیبتان بگذارید و یا از کمربندتان آویزان کنید و نیاز دارید تا دستگاه را همیشه همراه خود داشته باشید.

داخل دستگاه ذخیره ای از انسولین وجود دارد که از طریق یک لوله دراز به خارج پمپ می شود و به وسیله نوع خاصی از سوزن که در روی پوست شما فرار می گیرد وارد بدن شما میشود. شاید شما مایل نباشید همیشه چنین وسیله ای را با خود ه همراه داشته باشید اما افراد زیادی از آن ستفاده می کنند.زمان هایی وجود دارد که شما میتوانید برای مدت کوتاهی این پمپ را همراه نداشته باشید به عنوان مثال در هنگام دوش گرفتن، شنا کردن، لباس پوشیدن یا داشتن روابط جنسی.

استفاده از پمپ این امکان را به شما میدهد که سطح قند خونتان را بهتر کنترل و تنظیم کنید و ممکن است احساس رضایت و شادمانی بیشتری داشته باشید چون مجبور نیستید که به خودتان انسولین تزریق کنید.این دستگاه معایبی هم دارد به عنوان مثال زمانی که لوله متصل به سوزن از ان جدا شود شما دیگر نمیتوانید از ان استفاده کنید و همچنین سوزن مورد استفاده میتواند باعث ایجاد عفونت شود.

یک برنامه آموزشی برای نوجوانان و جوانان شامل تنوعی از فعالیت ها می باشد.

         قند خونتان را چک کنید

         انسولین مورد نیاز را به درستی تزریق کنید

         مسائل و مشکلاتتان را حل کنید

         مهارت های اجتماعی تان را ارتقا دهید

         مهارت های ارتباطی تان را ارتقا دهید

آرش خرم فر، هرازنیوز

2 thoughts on “دیابت تیپ 1”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *