سلسله مباحث (2) پیرامون قانون مجازات اسلامی سال 1392

انواع جنایات

    یکی از مهمترین مقولات حقوق جزا در اکثر کشورهای دنیا جرایم علیه اشخاص محسوب می شوند. این دسته از جرایم شامل هر جرمی است که علیه تمامیت جسمانی و حیثیت معنوی انسانها واقع می شود.

 دسته اول جرایم که به جرایم علیه حیثیت معنوی معروفند شامل هر جرمی خواهد بود که به جنبه معنوی و بعد روحانی انسان خدشه وارد می کند از قبیل ؛ انواع توهین خصوصی ، افترا عملی و غیر عملی، نشر اکاذیب، هجو، آدم ربایی، ورود به عنف به منزل دیگری، توقیف، حبس و بازداشت  غیر قانونی، مفتوح کردن مراسلات پستی، شنود غیر مجاز مخابراتی ،مزاحمت تلفنی …است که البته علی رغم اهمیت این دسته از جرایم ولی به علت تعزیری بودن غالب آنها، و عدم تغییر قانون مذکور از بحث ما که بررسی قانون جدید مجازات اسلامی است خروج موضوعی دارد.  

دسته دوم از جرایم علیه اشخاص که مهمترین و شدید ترین کیفر ها را به خود اختصاص داده اند جرایم علیه تمامیت جسمانی انسان یا جنایات خواهند بود. در این مقال آن چه که مربوط به این دسته از جرایم در قانون مجازات اسلامی جدید است موضوع بحث قرار می گیرد. در اینجا برای آشنایی با این دسته از جرایم ابتدا به بررسی ماده 289 که شناسه اصلی جنایات را بیان می کند و سپس در مباحث بعدی به انواع جنایات و ارکان آنها خواهیم پرداخت.

ماده 289 قانون مجازات اسلامی انواع جنایات را عبارت می داند از « جنايت بر نفس، عضو و منفعت بر سه قسم عمدي‌، شبه‌عمدي و خطاي محض‌ است». در این ماده با نکات ذیل رو برو می شویم:

1-    جنایت در این ماده توسط مقنن تعریف نشده است بلکه برخلاف قانون مجازات عمومی مصوب 1304 که نشانگر همه جرایمی که در مقابل جنحه و خلاف قرار می گرفتند، در این جا به تبع متون فقهی به معنای کلیه جرایم علیه جسم اطلاق می گردد. از همین روی مرتکب در این دسته از جرایم، « جانی» و زیاندیده از جرم در آن «مجنی علیه» نامیده می شود.

2-   اگرچه در جنایت بر نفس، بیشتر جنایت برانسان زنده و بعد از تولد متبادر به ذهن است، اما از آنجا که جنین نیز درنظام کیفری اسلام و ایران دارای حیات و حرمت تلقی می شود در صورت وقوع جنایت برآن حسب مورد در زمره جنایت بر نفس یا عضو یا منفعت قرار می گیرد.    

3-   مقنن در این ماده انواع جنایت را از نظر میزان صدمه؛ بر نفس، عضو و منفعت تقسیم کرده است. این تقسیم بندی بدین ترتیب گرچه با لحاظ کردن منفعت بدیع محسوب می شود ولی با توجه به اینکه در قانون از جنایت بر مرده نیز یاد شده است و همه موارد سه گانه بر مواردی که شخص زنده است اطلاق می شود از این رو ممکن است مورد ایراد باشد.

4-   مراد از جنایت بر عضو شامل انواع صدمات مانند ضرب توأم با آثار(تورم یا شکستگی ها، خونمردگیها)، جرح و قطع خواهد بود. 

5-   مراد از منفعت ؛ کارایی و کارآمدی یک عضو است که ممکن است علی رغم عدم خدشه به فیزیک عضو،  خاصیت و کارایی عضو از دست برود مانند زوال عقل یا زوال بینایی، یا شنوایی که نوعی منفعت تلقی می شوند.    

6-   انواع سه گانه جنایت از حیث عنصر روانی؛ شامل عمدی، شبه عمدی و خطای محضی برگرفته از متون فقهی است که دو نوع اخیر را می توان انواع جنایات غیر عمدی نیز اطلاق نمود. مقنن پای بندی خود به این دسته بندی سه گانه را در سایر قسمتهای دیگر این قانون رعایت نموده است. در حالی که در قانون سابق مقنن شیوه دوگانه ای را در پیش گرفته بود. زیرا علی رغم اعتقاد به این تقسیم سه گانه در ماده 204، در مواد دیگر (تبصره 1 و تبصره ماده 295 سابق ) به دو نوع دیگر جنایات در حکم شبه عمدی و در حکم خطای محضی نیز معتقد بود. در حال حاضر مقنن دیگر نامی از انواع اخیر الذکر در قانون نیاورده و آنها را در زمره دو نوع شبه عمدی وخطای محضی خلاصه کرده است.البته در خصوص انواع جنایات مذکور در قسمتهای بعدی، به تفصیل صحبت خواهد شد.

9 thoughts on “بررسی قانون مجازات اسلامی (2)/جنایات”
  1. ممنون جناب دکتر .
    همانند مقاله شماره 1 ، کامل و رسا و باز هم به امید آگاهی و روشن شدن افکار عمومی بهتر و بیشتر و ادامه دار بودن چنین کارهیی در هراز نیوز

  2. جناب آقاي دكتر نبي پور عزيز
    سلام عليكم
    قلم زني تان در فضاي مجازي بسيار مسرت بخش است . جنابعالي با پتانسيل علمي از سرمايه هاي اين شهر محسوب مي شود. به اميد موفقيت

  3. خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر نبی پور
    سلام علیکم
    از تفسیر و تبیین بسیار جامع و رسای حضرتعالی همانند تدریس در
    دوره کارشناسی بهره بردم و خاطرات زحمات گرانسنگ شما تازه گشت،برای شما و همه اساتید و دلسوزان عرصه علم وعلم آموزی
    آرزوی طول عمر و موفقیت در ظل عنایات حق و حضرت ولی عصر عج را دارم.
    علی رحمانی دانشجوی ارشد مالکیت فکری دانشگاه قم

  4. سلام استاد گرامی جناب آقای دکتر محمد نبی پور

    مقاله جنابعالی در حوزه حقوق جزا ، پربار و حاکی از تسلط جنابعالی بر این حیطه می باشد لیکن پیشنهاد می گردد به دور از هیاهوهای سیاسی ، کمی مطالب تان حاوی چاشنی های مسایل روزمره زندگی افراد و شهروندان بوده و اندکی بومی سازی شود در این صورت بسیار بسیار کاربردی تر و شاید عامه پسندتر گردد
    شما از سرمایه های علمی شهر آمل محسوب می شوید.
    به امید موفقیت روز افزون تان در سنگرهای علمی و زندگی

  5. جناب آقای دکتر ساروی با سلام. از لطفتان کاملا سپاسگذارم . گرچه پایگاه خبری هراز عمومی بوده و شایسته است مطلب قابل استفاده برای همگان باشد اما مباحث در قالب تخصصی به ناچار با لسان حقوقی بیان می شود.با این حال این مورد از مسئولیت نگارنده نمی کاهد و بهتر است در راستای رهنمود مفید حضرتعالی با ذکر مثالهای به روزتر قابلیت بهره مندی همگانی را پیدا کند. به روی چشم

  6. معلومه که کامنت ها سفارشیه.آقای نبی پور به بقیه هم اطلاع بدبن کامنت بذارن!!

  7. با سلام خدمت دوست ناشناسم.گرفتاری های افرادی مثل بنده به اندازه ای است که وقت نگارش حتی چنین مقاله های کوچکی را نداشته باشم. فقط از باب قول حضرت نبی اکرم(ص) که فرمودند زکات علم نشر آن است و رسالتی که احساس کردم می توانم در این عرصه به دانشجویان سابقم از این طریق تا حدودی تحولات قانون جدید را ولو به اندازه قطر ه ای کمک کنم اقدام به این کار کردم. ضمن آن که بدون هیچ چشم داشتی در تحسین یا تشویق دیگران به این کار مبادرت ورزیدم چون نیازی به آن نمی بینم.هر چند دوستان به اینجانب لطف دارند.از لطف شماهم ممنونم .

  8. زنده بادفساد در برخي دانشگاههاي آمل!

  9. با سلام خدمت جناب آقای دکتر
    لطفا در خصوص اختلافات در صلاحیت ماده 134 قانون جدید مقاله ای بنویسید تا ابهامات برطرف شود. چطور می توان برای شخصی که چند جرم در صلاحیت دادگاههای مختلف عمومی، نظامی و انقلاب داشته باشد همزمان رسیدگی کرد؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *