هرازنیوز: معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: تولید باکیفیت و کمیت مناسب فرصت خوبی را برای صادرات این محصول به کشورهای هدف به‌ویژه عراق فراهم کرده است.
صبح امروز راهکارهای صادرات مرغ به کشورهای هدف در نهمین جلسه کمیته پایش تجارت خارجی استان مازندران مورد بررسی قرار گرفت.
مهدی گلچوب معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در این نشست، صنعت طیور در استان را یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب و کار عنوان کرد.
وی گفت: این صنعت یکی از مزیت‌های بسیار خوب استان بوده و استعداد این بخش برای توسعه تولید و اشتغال فوق‌العاده زیاد است.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به ظرفیت بالای مازندران در تولید مرغ و تکمیل بودن چرخه آن در استان اشاره و افزود: تولید باکیفیت و کمیت مناسب فرصت خوبی را برای صادرات این محصول به کشورهای هدف به‌ویژه عراق فراهم کرده است.
این مسئول اضافه کرد: ضروری است با همکاری همه دستگاه‌ها و تشکل‌های تولیدی و صادراتی استان گام‌های اساسی در این زمینه برداشت.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اعلام آمادگی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای حمایت همه‌جانبه از موضوع صادرات مرغ، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به صادرکنندگان، کمک به امر بازاریابی و حمل و نقل بین المللی آن و پرداخت مشوق‌های صادراتی را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های استان برای حمایت از این صادرات این بخش عنوان کرد.
گلچوب با بیان اینکه رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف آماده کمک به صادرکنندگان و ارائه اطلاعات بازار به آنها است، توسعه صنعت بسته‌بندی مرغ، تلاش برای کاهش قیمت تمام شده به‌منظور افزایش قدرت رقابت و افزایش استانداردهای بین المللی را در توسعه صادرات این بخش دارای نقش بسیار مهم و اساسی دانستند.

* رشد 50 درصدی صادرات محصولات کشاورزی
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در بخش دیگری از سخنانش گفت: صادرات محصولات کشاورزی در شش ماهه نخست سال گذشته بیش از 5 میلیون دلار بوده که علاوه بر تحقق این رقم در شش ماهه نخست سال90 بیش از 2.6 میلیون دلار یعنی 50 درصد افزایش نیز داشته و به رقم حدود 8 میلیون دلار رسیده است .
وی درباره عملکرد صادرات چند کالای مزیت‌دار این بخش گفت: صادرات گل و گیاه 860 تن به ارزش حدود 2 میلیون دلار، کیوی 164 تن به ارزش 131 هزار دلار و مرکبات 87 تن به ارزش 63 هزار دلار بوده که بیشترین افزایش مربوط به صادرات گل و گیاه بوده که از لحاظ وزنی 85 و ارزشی 163 درصد رشد داشته است.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران انواع محصولات کشاورزی صادره را کیوی، مرکبات، گل و گیاه، هندوانه، کشمش، گندم، پیاز و سیب زمینی، سیب درختی، انواع سبزیجات و… عنوان کرد که به مقصد کشورهای سوریه، لبنان، قزاقستان، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، روسیه، عراق، افغانستان، امارات، و…صادر شد.
وی با اشاره به ظرفیت بالای تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه در سه بخش گل و گیاه، مرکبات و کیوی، استعداد صادرات استان در این بخش را بسیار بالاتر از این رقم دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *